2012. 11. 06.

ÖBB: végleges a menetrend

Nemrégiben elérhetővé vált az ÖBB végleges 2012-2013-as menetrendje a menetrendi keresőben. A változásokkal már foglalkoztunk a menetrendi struktúra szintjén, most viszont a részletes menetrendeket vesszük szemügyre. Több tartalék a Magyarország felől érkező Railjet-vonatoknak, Sopron–Pozsony közvetlen vonatok, új Graz–Innsbruck ÖIC-vonatpár, és megannyi más újdonság!



Az ÖBB hálózatán a fő változást a bécsi Hauptbahnhof részleges üzembe helyezése, illetve a Bécsi Erdő alatt átvezető alagút megnyitása jelenti. Ezeknek az országos hálózatra is komoly kihatása van, természetesen főleg a Bécsbe tartó vonalakon. Az ÖBB honlapján már néhány hete, egyre bővülő tartalommal, elérhető a 2013-as menetrendet ismertető oldal. (Közben a MÁV-Start esetében még mindig folyik a kötélhúzás, de ez szinte már szóra sem érdemes.) Az osztrák változások mögötti menetrendi koncepciókat legutóbbi cikkünkben elemeztük, lássuk tehát a konkrét számokat! (Áttekintésnek ajánljuk az ÖBB országos változásokról készített térképét.)

A Bécsi Erdőn átvezető Wienerwaldtunnel megnyitása miatt a Westbahn igen látványos, Purkersdorf és Neulengbach közötti hegyi szakaszáról eltűnnek a távolsági vonatok, jó eséllyel a tehervonatokkal együtt. Az új alagút és a hozzá csatlakozó nagysebességű pálya 14-18 perccel rövidíti a bécsi Westbahnhof és St. Pölten közötti utat – az eddig 40-45 perces táv decembertől megállás nélkül mindössze 24-26 percet igényel majd. További néhány percet faragtak St. Pölten és Linz, továbbá Linz és Salzburg között is, így az összes menetidő-csökkenés egy Railjet esetében Linzig 19, Salzburgig 23 perc. Az ütemes menetrend struktúrjának megtartása miatt a csökkenést a bécsi indulási és érkezési időkben érvényesítik, így leginkább a Westbahnof technológiája változik majd.

2012 szeptember 12-én sajtós különvonat haladt végig az a decemberi menetrenddel közforgalom számára megnyíló St. Pölten–Bécs nagysebességű pályán. A fenti videó külön érdekessége, hogy a vonat Bécsben már nem is a Westbahnhofra érkezett, hanem Meidling állomásra – a 14:30-14:50 között látható elágazáson túlra (a Lainzer Tunnel-be) a mai állás szerint még egy évig nem merészkedik közforgalmú, menetrend szerinti személyszállító vonat

A bécsi Westbahnhofon minden órában a xx:14-es Railjet-ütem nyitotta a sort, ez most xx:36-ra került át. Mivel a továbbra is a hegyi pályán át közlekedő Bécs–Amstetten REX-vonatokat már nem kell összehangolni a gyorsabb távolsági járatokkal, a REX-ütem xx:18 helyet xx:04-re került. Az órák második távolsági vonatcsoportja a xx:32-40-44 indulási időkkel jellemezhető Westbahn - ICE - ÖIC szekvencia volt, ezek közül az utolsó vonat (Bécs–Salzburg ÖIC) hüttelfdorfi megállással közlekedett. Decembertől ugyanez a csoport xx:40-52-56 indulási időket kapott a Westbahnhofról. Ez azt is jelenti, hogy a korábbinál egyenetlenebb lesz a távolsági vonatok indulása - az utolsó (xx:56-os) ÖIC és a következő óra RJ-üteme (xx:36) között a korábbinál 10 perccel hosszabb, 40 perces időköz van. Érkezőben a szekvencia eddig xx:18-22-26-44 (ÖIC - ICE - Westbahn - RJ) volt, decembertől pedig ugyanezen sorrendben xx:00-04-20-24 lesz.
A távolsági vonatok közül a régi pályán már csak két EuroNight-vonat marad, méghozzá a Kálmán Imre (EN 462/463) illetve a Bécs–Hamburg/Köln viszonylatú Hans Albers (EN490/491). A Wiener Walzer (EN466/467) illetve a belföldi Bécs–Bregenz EN246/247 vonatpárok egy rövidebb nyári periódus kivételével „leköltöznek” az alagútba.

Ami a budapesti Railjet-járatokat érinti, mind a Budapest–Bécs menetidő, mind pedig a bécsi irányváltás ideje nő. Nyugat felé tartva Hegyeshalom és Wien Meidling között 46-ról 56 percre (!) nő a menetidő, a Westbahnhofon pedig 14 helyett 24 percet töltenek a vonatok. Ne legyenek illúzióink, az első szinte biztosan egy dologról szól: a magát az EU legpontosabb vasútjaként reklámozó ÖBB a továbbiakban nem kívánja „összelapátolni” a MÁV által rendszeresen késve átdobott járatokat. Akinek kétségei lennének, korábbi írásunkban elemeztük a ki- és belépő Railet-ek pontosságát 2012 júniusában, a fentieket szépen illusztrálják az akkori adatok. Hogy MÁV-Start milyen erőfeszítéseket tesz a pontosabb közlekedés érdekében (konkrétabban: miért nem igazítja a valósághoz a belföldi szakaszon a menetidőt), azt a kedves olvasó fantáziájára bízzuk... Ellenirányban is 24 perces lesz a bécsi tartózkodás, és a növekvő menetidő miatt a Westbahnhof-ról xx:54-helyett 6 perccel korábban, xx:48-kor indulnak majd a budapesti járatok.

 Railjet Hegyeshalomban. Messzebb kerül Bécs a magyar határtól
(fotó: Halász Péter)

A változó indulási időkön túl a másik fontos újdonság a Bécs–St. Valentin viszonylatú, „REX200” fantázianevű vonatok bevezetése az ingázóforgalom kiszolgálására. Ezek a járatok csak munkanap, a fő utasirányban (reggel Bécs felé, délután 15 és 19 óra között Bécsből kifelé) fognak közlekedni, méghozzá gyakorlatilag IC-kocsikkal, ugyanis az ÖBB-nek nincs 200-as tempóra alkalmas regionális járműve. Természetesen az IC-fordás járművek sem nőnek csak úgy a fűben, ezért három, nem ütemben közlekedő Bécs–Linz IC-pár megszűnik. (Ezek eddig is jobbára a REX200 járatok funckióját látták el.) A délutáni 15:08-tól 19:08-ig induló REX200-asok menetideje Bécs és Sankt Valentin között 2 óra 1 perc lesz, a mostani 2 óra 20 perccel szemben. Lehetne még kevesebb is, ám Ybbs állomáson 8 perces tartózkodást iktattak a menetrendbe. Reggel ellenirányban az öt vonat sűrűbb, körülbelül fél órás követéssel került a menetrendbe.

Felső-Ausztriában a változásokról szóló térképen az egyik fontos módosítása a Linz - Prága vonatok eltűnése, a cseh oldalon folyó pályamunkák miatt. További apró igazítások mellett szakmai érdekesség, hogy megszűnik a Linz és München között a „vadregényesebb” útvonalon, Simbach-on át közlekedő D-Zug, azaz klasszikus gyorsvonat. A kihaló kategória egy újabb képviselőjét vesztettük el...

Prágai vonat Linzben 2011 őszén. A kép iróniája a gép felirata: „egy korszak vége a jövő kezdete” – ez a gép a bontásra ítélt Südbahnhof-ról indult utolsó távolsági vonat továbbítására kapta ezt a feliratot. Remélhetőleg a Linz és Prága közötti járatok tényleg csak átmenetileg búcsúznak...

A Westbahn után evezzünk közelebbi vizekre! Amint korábban írtuk, Deutschkreutz/Sopron és Pozsonyligetfalu közvetlen összeköttetést kap, ugyanis a Bécsbe közlekedő vonataikat a bécsi Hauptbahnhof-on át közlekedő járatok formájában összevonja az ÖBB. A hétközben órás, hétvégén alapvetően 2 órás ütemben közlekedő REX-ek 2 óra 22 perces menetidővel közlekednek majd (Deutschkreutz–) Sopron és Pozsony-Ligetfalu között. Soproni indulások 4:38-tól 19:37-ig lesznek, Ligetfaluból pedig 5:30-19:30 között indulnak a három országot összekötő REX-ek – amelyeket akár EURegio márkanévvel is el lehetne adni.
Amit viszont beharangoztunk, ám mégsem lesz, az a Fehring–Bécs–Pozsony viszonylatú közvetlen REX-ütem, Marcheggen keresztül. A végleges menetrend szerint a pozsonyi REX-ek a bécsi főpályaudvaron fordulnak majd, Fehring felé pedig marad a kifejezetten keresleti, azaz munkanap csúcsidei REX-kínálat, Wien Meidling végállomással.

Előzetes cikkünkben a Bécs–Győr EURegio-közlekedés kérdőjeleiről is írtunk. A végleges menetrend szerint a bécsi főpályaudvarról Győr felé napi kettő (6:35 és 8:36), míg Győrből Bécs felé mindössze egy (4:38-kor induló) közvetlen vonatot jegyez az új menetrend. A többi vonat esetében pedig továbbra is a már megszokott királyhidai (Bruck an der Leitha) átszállás, illetve új elemként 3 vonat esetében az átszállóállomás Hegyeshalom lesz (Bécsből a 16:36-os indulás, Győrből az 5:48-as és 6:48-as indulások). Ez komoly visszafejlődés, melyet főleg – az egyébként tényleg létező – határon át ingázó munkavállalói réteg szenved meg. Ugyanakkor az is igaz, hogy az Ostbahn vonatainak ingázóforgalma főként a határ osztrák oldalán fekvő települések lakói közül kerül ki.

Napi másfél pár közvetlen győri EURegio-vonat marad az új menetrendben, jó ez így?
A képen 2010 márciusában Kledering közelében dönget a MÁV Talentje a reggeli Győr és Bécs közötti EURegio menetrendjében – ez a vonat is megszűnik néhány hét múlva

Írtunk már a bezárásra kerülő Südbahnhof/Ost és Bruck an der Leitha (Királyhida) között közlekedő S60-as viszonylat átalakulásáról is, most pedig itt vannak a részletek. A járatot a Hauptbahnhof-on és Meidling állomáson keresztül összekötik az S2/S15 járatok nyugati ágával. Az S2/S15 itteni struktúráját megtartva munkanap napközben/este, illetve hétvégén Wien Hütteldorf lesz a végállomás. Munkanap csúcsidőben viszont hosszabbodik a viszonylat: az S2/S15 eddigi végállomása (Unter Purkersdorf) helyett Rekawinkel-ig közlekedik majd a megújult S60-as.

Ami a menetrendet illeti: a reggeli csúcsban nyugat felé hat vonat lesz, Bruck állomásról 5:10 és 7:40 közötti indulásokkal, 24/36 perces követésekkel. Kelet felé három járat lesz (Rekawinkelből 6:53-tól 8:53-ig óránkénti indulással). Délután Bruck felől szintén 6 vonat jön (14:04-16:40 között, a reggelihez hasonlóan 24/36 perces közökkel), Rekawinkelből pedig 5 (15:53-17:53 között, 25/35 perces követésekkel). A menetidő a teljes távon 1 óra 30 perc körül alakul, ami mindenhol megálló járatoknál kedvezőnek mondható – eddig gyorsabb, zónázó vonatokkal sem lehetett 1:40 alatti időt futni a bécsi, városi tömegközlekedést is igénylő átszállás miatt. Az ügy egyetlen kárvallottja Speising megálló, ugyanis a reggeli csúcsban az S2/S15 eddigi 30 perces ütemével szemben a három, órás ütemben közlekedő S60-as kell beérni az itt lakóknak - akik vélhetően egyébként is elpártolnak majd a vasúttól, mert az eddig a Stammstrecke felé tartó vonataik helyett a kevésbé vonzó délkeleti végeket kapják átszállás nélküli lehetőségként.

Szakmai csemegék viszont adódnak majd, csupa új viszonylatot hoznak a reggeli-esti, ütemen kívüli vonatok. R7500 vonatszámon lesz egy hajnali Nickelsdorf (indul 4:24)–Wien Hütteldorf (érk. 5:45) járat munkanapokon; Hütteldorf kap két késő esti, Királyhidán át Pozsonyba tartó vonatot is, 22:22 (R7645) és 00:22 (R7641) indulásokkal. Sőt, Bécs nyugati kapujából a Fertő-tó vidéke is elérhető lesz közvetlen vonattal, igaz a fekvenciát tekintve inkább érdekességről van szó, mint komoly kínálatról... Hétfőtől péntekig R7915 számon lesz egy Hütteldorf (i. 6:54)–St. Andrä am Zicksee (é. 8:42) járat, illetve egy esti Hütteldorf–Wulkaprodersdorf vonatpár is került a menetredbe, keleti irányban munkanapi korlátozással.

Bő egy hónap múlva már abszolút archív: a Südbahnhof maradéka, az ideiglenes Ostseite is bezárja kapuit. A képen látható járatok közül pedig kettő is csak átmenő vonat lesz Bécsben: az S60-as és a pozsonyi REX-ek is új végállomást kapnak

Akik rosszul járnak: a speisingi megálló ingázói az S2/S15 fél óránként a Stammstrecke felé közlekedő 4020-as motorvonatai helyett óránként közlekedő Talentet kapnak csúcsidőben, és azt is Bécs belvárosa helyett Királyhida felé mennek a vonatok

Távolsági forgalomban egy fontos változást kell még megemlítenünk, mely első látásra nem tűnik jelentősnek, de az érintett vonalak utasai már régen harcolnak különböző fórumokon a javulásért. Arról van szó, hogy Graz - Bischofshofen - Salzburg/Innsbruck viszonylatban minden évben némi variálás után végső soron romlott a közvetlen IC-összeköttetések minősége. Most Graz felől egy délelőtti 4 órás lyukat (7:37 és 11:37 között) betömve új Graz–Innsbruck IC-vonat indul (ÖIC 514, Graz i. 9:37), valamint a Graz - Bischofshofen között közlekedő „kompromisszumos” délutáni (13:37-17:37 közötti grazi indulások) D-Zug vonatok helyett ÖIC szolgáltatási szinten Salzburgig közlekedő IC-vonatok kerültek a menetrendbe. Ellenirányban hasonló lesz a struktúra, az új ÖIC 519-es 12:13-kor indul majd Innsbruck-ból. A Graz–Salzburg viszonylaton viszont a korábbi évek EC-dömpingje helyett az idei menetrend egyetlen Németországba közlekedő EC-járata marad jövőre is.

Graz–Saarbrücken viszonylatú EC indul Radstadt állomásról Salzburg felé. A festő szépségű Selzthal–Bischofshofen vonalon nem jön vissza a korábbi évek EC-dömpingje, de a belföldi szolgáltatási szint kicsit javulni fog
(a szerző felvételei)

Magyarics Zoltán

7 megjegyzés:

  1. Lehet, hogy tudatlan vagyok, de a budapesti (müncheni) railjeteknek miért kell fordulni, ha a Hauptbahnhof átmenő?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos, "nem bontottuk ki az igazság minden részletét", hogy egy klasszikust idézzek... :-)

      A Hbf. részleges üzembe helyezésre kerül, értsd: megnyitnak 2 peronos vágányt átmenő jelleggel. Viszont még túl "mezítlábas" az egész (pl. egy nagy feltúrt építési terület a környék) ahhoz, hogy ide tegyék a Jetiket, amelyeket ráadásul bontani vagy egyesíteni is kell Bécsben.

      Azt már csak csendben említem, hogy a Westbahnhof kiesése és a jelentős menetidő-csökkenés fenekestül fogja felforgatni a menetrendet Magyarország felé is, amint a Hbf-re kerülnek a Jetik. Hogy a MÁV-Start ehhez fogja-e igazítani az 1-es vonal menetrendi szerkezetét, az egy érdekes kérdés lesz majd. (Elvileg muszáj lesz neki komolyan belenyúlni a belföldi vonatok rendjébe is.)

      Törlés
    2. (Elvileg muszáj lesz neki komolyan belenyúlni a belföldi vonatok rendjébe is.)

      Miért is? :)

      Törlés
    3. Például azért, mert ha el kell mozdítani a Keletiből az páratlan:10-es Jeti-ütemet, akkor ugye máris illik vele menni a páros:10-es IC-ütemnek. Ha ezek mennek, esetleg az xx:38-as a gyorsot is esetleg mozdítani kell, és így tovább.

      Gyors fejszámítással a westbahnhofi fordulóidő + a Westbhf.-Meidling szakasz ideje kiesik, az most 36' körül van. Ha ennyivel el kell tolni a Jetiket a magyar oldalon, az elég komoly változásokat feltételez - nem is pont egy óra, de nem is 10', amit ki lehet trükközni "olcsón".

      A kérdés az, hogy ki alkalmazkodik kihez, de ez már messzire vezet, legkorábban a jövő évi váltás témája lehet.

      Törlés
  2. Köszi az infót!
    Esetleg még a cikkben és a videóban említett Lainzer Tunnel szerepéről is írhatnátok valamit :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akartam minden poént lelőni, meg az nem is az idei év témája. :)

      A Lainzer Tunnel a Wienerwaldtunnel folytatása, sőt, tulajdonképpen a kettőn megszakítás (=felszíni haladás) nélkül is végig lehet menni, ahogy a videón is történik. A Lainzer Tunnel nyugati vége Hadersdorf alatt van, a keleti végén pedig Meilding állomás végponti váltókörzete illetve a Donaulaendebahn felé vannak kijáratai. Előbbi a Hauptbahnhofon át haladó személyvonatok, utóbbi pedig a Westbahnról a klederingi rendezőbe (vagy keletebbre) tartó tehervonatok számára érdekes.

      A Lainzer Tunnel-nek a személyforgalom szempontjából akkor lesz értelme, ha a távolsági vonatok is a Hauptbahnhofon állnak majd meg.

      Törlés
    2. Ez engem is érdekelt, kerestem Gleisplant, elég jól meg lett csinálva.

      http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=82947

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.