2012. 11. 05.

„Redizájnolt” posta-Bhv

A posta-Bhv-k közül lassan a legfiatalabb is tíz esztendős lesz. A korábbi járművek felújításaként született kocsik ma Budapesttől keletre a MÁV-START számára nélkülözhetetlenek az elővárosi, de a távolsági forgalomban is. A '90-es éveket idéző kocsibelső felfrissítése pedig időszerűvé lett immáron.




Az 50 55 20-05 602-7 pályaszámú kocsi, úgy tűnik, egy kis lépés a meglehetősen szürke, kopott utastér felfrissítése felé. A divatos szóval élve „redizájnolt” utastér azért nem újdonság: a narancsos színben pompázó elválasztófal már a BDV-szerelvények Bmx sorozatú betétkocsijaiból is ismerős lehet. Az újabb, sötét színű üléshuzat talán jobban is mutat a mostani megoldásnál az utastérben. Egy valamit azonban ne felejtsünk: amíg nem takarítják alaposan és rendszeresen (mondjuk hetente) az e célra alkalmas takarítógépekkel az üléseket, addig lehetnek bármilyen színűek... És ugyanez igaz a teljes belső térre is általában is.
A megújult utastér
(a kép forrása a facebook; via MÁV Vonatösszeállítás)

Mindazonáltal üdvözlendő a MÁV-START eme kis lépése a személykocsik belső világának felfrissítése irányában. De ehelyütt mindjárt interakcióra is kérjük olvasóinkat: mi hiányzik vajon még az utastérből? Megfelelő hangosítás? Több „négyes” ülés? A következő megállókról tájékoztatást adó kijelzők? Vagy bármi egyéb? Alább várjuk a kommenteket!

Halász Péter

12 megjegyzés:

  1. Tekintsünk át a kedvenc "bezzeg" országunkba, Svájcba! Audiovizuális utastájékoztatás, amiben a csatlakozások aktuális indulási ideje is fel van tüntetve. A villamosé, és a buszoké is, akkor is, ha 4 percenként jönnek! Ezek az ülések alapból rettenetesen kényelmetlenek, javasolható lenne, hogy az utánrendelt Bmx-hez hasonló, barna színű, négyesülés csoportok kerüljenek elhelyezésre bennük. Így a nagyobb poggyászoknak is lehet helyet biztosítani az üléscsoprtok között. Járműtechnikailag: forgóvázcsere, tárcsafékek alkalmazása, alacsonypadlós szekció, vagy külön alacsonypadlós kocsi kialakítása. No, de ezt nem kívánhatom, csak sóvároghatok utána! Mindenesetre jó irányba megy a MÁV ezzel a lépéssel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A járműtechnikai rész sajnos masszívan pénzkérdés, eredetileg a posta-Bhv program (bár ez gondolom ismert) sokkal komolyabb műszaki tartalomról szólt, csak addig kellett a számokat faragni, míg végül a végső tartalom egy már-már akkor elavult színvonalat konzervált.

      Nem is annyira bezzeg, de az ÖBB Lange Schlieren avagy Inlandswagen (CityShuttle) kocsijai is jó minták arra, hogy közepesen cicomás kivitelben (nincs klíma, nincsenek kijelzők) is elfogadható kocsit lehet létrehozni, ha (és itt a hangsúly) rendben van tartva. Csak remélni tudjuk, hogy az utazóközönség is méltányolja a felújítást!

      Mivel valószínűleg nem, ezért a skót mintához hasonlóan a "CCTV mindenhová" elvet tudom csak javasolni. Hazai viszonylatban talán a kijelzőnél és klímánál is fontosabb lenne, hogy be legyen kamerázva az utastér, hátha csökkenne a rongálások száma...

      Törlés
  2. Kijelző, !klíma! ami elsőre hiányzik. Bár, gondolom a klíma ilyen fotóból nem látszik, de biztosan nem kapott.

    VálaszTörlés
  3. @MZ: Sajnos nagy valószínűséggel nem méltányolja majd, de elvárja a kultúrált vonatokat. Hiába új egy vonat, ha ugyanazok utaznak rajta! A FLIRT-nél jól bevált a CCTV. Rendezett a téma nagy százalékban! A vonatok kultúráltsága az utazási kultúrát tükrözi!
    @episcopia: Ó, igen, a klímát kihagytam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos hiába van a FLIRT-en CCTV, a posta-Bhv-n ez nem segít. Meg a Hernyókon, Usgyikon sem. A parasztingán sem, de ott nincs is mit rongálni, az már létében maga a pusztulat. :)

      Törlés
  4. Azért valljuk be, hogy míg itthon egy újrafestett felújított állomás (pl. Érd) is kb. 1 hónapig új és érintetlen, addig minek a magyar állatmódjára viselkedő utasközönségnek kijelző? 1-2 héten belül vagy nem működnének, vagy össze lenne dzsuvázva, vagy ellopnák. A tisztaság viszont teljesen jogos. Undorító, mocskos ablakok...nem lenne olyan nehéz naponta egy valakinek átfutni a vonaton és nem csak a kukákat kiűríteni, hanem átsuvickolná az utasteret és felmosna...de ez már nyugat!

    VálaszTörlés
  5. az ajtókra kellett volna ilyen visszacsukó eszközt (nem tudom mi a neve). Idegesítő, hogy vki nem képes becsukni maga után az ajtót és aki az ajtó mellett ül tulajdonképpen ellátja az ajtócsukó szerepét :/
    a vizuális kijelzőket én is hiányolom :/
    továbbá igen kellett volna több 4-es ülés, mert a jövőben nagy valószínűséggel az elővárosi forgalomból kikerülnek a távolsági forgalomba ott meg jobb ha 4-es ülések vannak :)
    A WC-s előtérben meg lehetne lehajtható üléseket is tenni :)
    klíma.... hát igen azok a forró nyári napok :D
    WIFI? :D nem arról volt szó, hogy a jövőben felszerelnek néhány elővárosi vonatra is? jó persze elsősorban a Desirók és a Talentek :D de hátha :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A WIFI-ről azt olvastam egy vasúttal foglalkozó írott sajtóban: egy éven belül 828 Intercity kocsi és elővárosi kocsi, valamint motorvonat fog WIFI-t kapni.
      Majd meglátjuk. :-)

      Törlés
  6. Na igen, a rendszeres takarítás mindenek előtt...
    Viszont, ha már hozzányúlnak akkor a kamera rendszer tényleg jó lenne, a FLIRT-eket elnézve némi elrettentő hatása van a rongálókkal szemben.
    És ami talán nem lenne még nagyon drága a hangos utastájékoztatás javítása, kissé hangosabbra, valamint, mint a FLIRT-ekben, egy hasonló vizuális tájékoztató is sokat dobna a dolgon.
    Persze a klíma is jó lenne, de az már biztos, hogy komolyabb költség lenne, viszont a jelenleg is üzemelő szellőző rendszereket is ki kellene takarítani.
    A jármű egyéb részeihez biztos nem nyúlnak,mert ismerve a magyar rendszert az már olyan költséget jelentene ami vetekedne egy használt vagon árával...

    VálaszTörlés
  7. Klíma akkor sem lesz azon a kocsin, ha nyugatra kerülne. Minden második ablak félig nyitható, ilyen kocsikra általában nem raknak klímát, ahhoz, hogy klíma legyen egy ilyen típusú kocsiba szükség lenne a nyitható ablakok zárttá, vagy csak negyednyire nyithatóvá alakítására, ami megint csak többlet költség...

    VálaszTörlés
  8. Az 50 55 80-05 435-9 BDt "nevű" postavezérlő is ilyen falakat kapott.

    VálaszTörlés
  9. A fővizsgás BZ-ék is ilyen üléshuzatot kapnak.
    Lehetne az össze műbőrborítású üléses kocsira ilyet tenni...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.