2012. 11. 02.

Sandy után – javuló tömegközlekedés, nagy szórással

A hurrikán elvonulását követő napokban újra megindult a közlekedés az Egyesült Államok keleti partján, ám jelentős különbségek vannak az egyes városok között. New Jersey közlekedése romokban, New York a rendezett káosz állapotából próbál szabadulni, Philadelphia közlekedési hálózata meglepően jó állapotban úszta meg a vihart, míg Washington környékén igen speciális probléma jelentkezett... Kattintsanak összefoglalónkért!



A hurrikán (azaz trópusi vihar) hétfői érkezése előtt a legtöbb keleti parti nagyvárosban leállították a teljes tömegközlekedést, majd kedden-szerdán megindult a kárfelmérés, és a kevésbé érintett helyeken felvették a forgalmat.
A vihar egyik legsúlyosabb következménye a New York-i tömegközlekedés kiütése volt, ennek megfelelően az újraindítás is itt kerül a legnagyobb erőfeszítésbe. A New York Times gyorshíre szerint a vízzel elöntött alagutak felszabadítására a hadsereg 120 nagyteljesítményű pumpával és a kezelésükhöz szükséges 400 főnyi személyzettel siet a város segítségére. A megfeszített munka eredménye az MTA honlapján ma közzétett térkép - ezen már szinte minden metróvonalon legalább részleges üzemet láthatunk. A legnagyobb hiány dél-Manhattan, itt továbbra sincs metróközlekedés, sőt áramszolgáltatás sem nagyon. Brooklyn fontos észak-déli metróvonalát, a G-t buszokkal pótolják, melyek tegnap a túlzsúfoltság nem sokat segítettek, de ma már egészen elfogadható szolgáltatást nyújtottak. Manhattan és Queens között nyitották meg az első metróalagutat az East River alatt, az F és M vonalakon. A Manhattanbe vezető hidakat már megnyitották, és a tegnapi nap folyamán a rendőrök csak szigorú „legalább hárman egy autóban” szabály szerint engedték a járműveket áthajtani. Tegyük hozzá, péntekre üzemanyagból is kezdett hiány kialakulni, amelyet rendkívüli intézkedésekkel és a hadsereg segítségével próbálnak orvosolni.
Az elővárosi vasútvonalak közül a Long Island Railroad hálózatának négy legforgalmasabb vonalán van legalább óránként közlekedő járatokkal részleges üzem – ezek a Babylon, Ronkonkoma, Port Washington és a Port Jefferson vonalak. A Metro North vonalai közül a Hudson, Harlem és New Haven vonalakon van a „békeidőben” szokványost szinte megközelítő üzem, hála a Metro North dolgozói által végzett kemény munkának.

A New York-i 1-es metróvonal déli végén, South Ferry állomáson a metrószerelvények helyén a víz az úr - a felszínen pedig az áramszünet
(fotó: Metropolitan Transit Authority)

Utasok tömörödnek egy New York-i buszra – a buszok jelenleg sok helyen a metrót helyettesítik, változó hatékonysággal. Budapesti szemmel ugyanakkor a fenti jelenetben nem sok szokatlan van...
(fotó: STAN HONDA/AFP/Getty Images)

A philadelphiai SEPTA hálózatán a tegnapelőtti állapothoz képest komoly előrelépés történt, a jelenlegi állapot szerint minden vonalon felvették a forgalmat, de sok buszvonalon kell még útvonal-módosításokkal számolni az utasoknak.
A Washington környékén üzemelő MARC elővárosi vonatok is rendben elindultak, aztán nagy számban meg is álltak, legalábbis az elvileg leggyorsabb, legsűrűbb szolgáltatás nyújtó Penn Line (Washington–Baltimore–Perryville) vonalon. Az ok meglehetősen prózai, ugyanakkor ilyen mértékben és ebben az évszakban kissé szokatlan: keréklaposodás miatt a flotta jelentős része kiírta magát egy időre a napi taposómalomból. Tegyük hozzá, ezt még úgy is sikerült elérni, hogy az észak-amerikai üzemeltetők (a szerző tapasztalatai szerint) európai társaiknál egyébként sokkal magasabb ingerküszöbbel rendelkeznek ezen a téren. A MARC közleménye szerint kissé szokatlan az indok: a hurrikán nagy mennyiségű levelet sodort a pályára, amit normális esetben az Amtrak nagysebességű járatai „sepernek el” a vágányokról. Úgy tűnik, a szimbiózis fogalma nem csak a biológiában ismert... De mi is a helyzet az Amtrak távolsági járataival?

Nos, az Amtrak a New York-i metróhoz hasonlóan lépésről lépésre küzd a rendes üzem felvételéért. A csütörtöki nap fejleménye volt, hogy a Manhattan szívében található Penn Station-re vezető alagutakat (az East River és a Hudson folyók alatt) sikerült üzembe helyezni, így a pénteki New York és Washington között sikerült a Northeast Corridor (NEC) vonatainak egy részét elindítani. Ami továbbra is hiányzott, az a New York - New Haven szakasz, azaz a Metro North Railroad által üzemeltetett NEC-szegmens. Ennek megfelelően bár Bostont alig érte viharkár, a vasúti összeköttetést mégis elvesztette a város a NEC déli városaival. Szombatra viszont már normális hétvégi üzemet ígér az Amtrak, sőt, a nagysebességű Acela-járatok is beindulnak. A távolsági (amerikai fogalmak szerint) járatok, mint például a New York–New Orleans „Crescent” vagy a New York–Chicago „Cardinal” rövidített útvonalon közlekedtek péntekig, szombattól itt is normál üzemre van kilátás. Már csak egy komoly hiányosság van: az Amtrak észak felől érkező járatai New York helyett csak Albany-Rensselaer állomásig közlekednek. Ez számos vonatot érint, például a Buffalo–New York Empire Service vonatait, a Montreal–New York Adirondack, a Rutland–New York Ethan Allen Express járatokat, illetve a Lake Shore Limited Chicago–New York kocsicsoportját. A további kilátások a Metro North társaságtól függenek.

A New Jersey állam és Manhattan között is szolgáltató New Jersey Transit a New York-i metróhálózat és az Amtrak mellett a harmadik komolyabban érintett hálózat. Olyannyira, hogy itt újabb tényező nehezíti a vonatok újraindítását - a cég forgalomirányító központja ugyanis áram nélkül maradt. Három vonalon (North Jersey Coast, Raritan Valley és Main) ezért nem sikerült még felvenni a forgalmat, míg a NEC-en üzemelő New York–Trenton szakasz átmeneti, egyébként egészen kellemes mennyiségű járatot tartalmazó menetrend szerint üzemel. Ennél sokkal jobb a buszhelyzet, ugyanis egy-két vonal kivétel a buszközlekedés New Jersey-ben megindult, bár sok útvonal-módosítással vagy rövidítéssel, főleg a kidőlt fák miatt.
Továbbra sem üzemel viszont a Port Authority Trans Hudson (PATH) elővárosi vasúthálózata, mely New Jersey-t kötné össze Manhattan-el. Itt a fő okok az áramellátás zavarai illetve az elöntött alagutak.

A New Jersey Transit hálózatának egyik hídján igazi intermodális találkozót alakult ki a vihar következtében
(fotó: New Jersey Transit)




Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.