2013. 03. 04.

Balkáni hódítás

A szerb vasút, a ŽS huszonegy vadonatúj villamos motorvonatot rendelt a Stadler Railtől. A FLIRT-ek a belgrádi elővárosi forgalomban állnak szolgálatba 2014 őszétől.

Összesen 21 villamos motorvonatot vásárol a Železnice Srbije (Железнице Србије), azaz a ŽS. A vásárlásról szóló szerződést március 4-én írták alá Belgrádban. A kereken százmillió euró értékű beszerzésre az EBRD biztosítja a forrásokat.
A tervek szerint a négyrészes motorvonatok a legújabb FLIRT-generáció tagjai lesznek. A huszonegy szerelvényt 2014 ősze és 2015 nyara között két hetes ritmusban szállítja majd a Stadler Rail.
A 25 kV 50 Hz-es váltóárammal üzemelő szerelvények engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h lesz és hármas csatolt szerelvényben közlekedhetnek majd. A klimatizált utastérben 234 ülőhelyből 12 elsőosztályú lesz, a másodosztályon pedig 14 lecsapható ülés lesz a többcélú térben. A mozgáskorlátozott utasok is használhatják az alacsony padlómagasságú szerelvényt, a mellékhelyiség az ő igényeiknek is megfelel. A ŽS kérésének megfelelően a vonaton oldalanként négy-négy ajtó segíti az utascserét.

Az alacsony belépési magasságú vonatokat a kerekesszékkel utazók is könnyedén használhatják

A szerb motorvonatok látványterve. Érdemes a hátteret is megnézni: egy magyar személykocsi is felbukkan a képen

A vonatokat pontszerű vonatbefolyásoló berendezéssel látják el, emellett előkészítik a szerelvényeket az ETCS fedélzeti berendezéseinek fogadására is.
Az alumínium kocsiszekrénnyel készülő vonatok csekély tömegüknek és korszerű hajtásrendszerüknek köszönhetően jelentősen kisebb energiafogyasztással bírnak, mint a Belgrád környékén jelenleg dolgozó szovjet eredetű motorvonatok. A ŽS az energiaköltségek csökkenését várja a járműbeszerzéstől.
A motorvonatok az új TSI-előírásoknak megfelelő orrkialakítást kapnak, így védve a járművezetőt az esetleges ütközésekkor bekövetkező sérülésektől. Érdekesség még, hogy a magyarországi változattal ellentétben a vezetőfülkék kapnak külön feljáróajtót, nem (csak) az utastérből lehet megközelíteni a mozdonyvezető munkahelyét.
A szerb FLIRT-ek kocsiszekrénye a tervek szerint a Stadler Rail szolnoki üzemében készül majd – tudtuk meg a gyártó magyarországi képviseletétől.

A motorvonatok az új, szigorú törési előírásoknak megfelelő fejet kapnak
(a grafikák forrása a Stadler Rail)

A szerb vasút a közelmúltban komoly lépéseket tett a járműpark legalább részbeni megújítása ügyében: legutóbb tucatnyi „Pusztametrót” vettek a Metrovagonmashtól. E motorkocsik főleg a gazdaságtalan, egy-két kocsis mozdonyos vonatokat váltották ki, de felbukkannak az 1950-es években beszerzett sínbuszok, a Sinók helyett is.

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. "nagyságrendekkel kisebb energiafogyasztással bírnak"

    1 nagysagrend = 10
    2 nagysagrend = 100

    biztos igaz ez a mondat?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem szereltünk villanyórát egyik vonatba sem, de sanda gyanúnk, hogy a villamosfékezés által visszatáplált energiát is beleszámítják. :)

      Törlés
  2. Ez rendben. A fogyasztas csökkenese evvel együtt is mondjuk 20-30%, vagy esetleg 50%. Tehat a felere csökken, es nem a tizedere vagy a szazadara. A "nagysagrendekkel" szo pedig azt jelentene. Lehet ez csak kötözködes, de a "nagysagrendekkel" szo hasznalata (különösen többes szamban) szerintem hibas.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban jogos, inkább pontosítottam és más szóra cseréltem. :)

      Törlés
  3. Még a végén előrébb járnak Belgrádban...

    Új híd (vas+közút)
    Új villamosok
    Új buszok és trolik
    Most pedig az új motorvonatok....

    VálaszTörlés
  4. ...Skopjénél.
    Ha így akartad írni, akkor helyes.
    De ezekkel az új járművekkel együtt párszáz kilométer normálisan járható vasúti pályát és egy európaibb közlekedési mentalitást is kéne hozni.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.