2013. 08. 28.

Gőzös emlék

Javában zajlik a Budapest és Esztergom közötti vasútvonal felújítása. Jó ideje nem járt emiatt egykori királyi székvárosunkban nosztalgiavonat – igaz, az utóbbi időben egyébként is ritkán jártak gőzösök az „egomi oldalban”. De nem volt ez mindig így...


A kétezres évek elején szinte felvirágzott a dunakanyari nosztalgiavonatok sora. Hetente indultak a gőzvontatású nosztalgiaszerelvények Szobra vagy Esztergomba – egyik héten ide, másik héten oda. Jobbára valamelyik 424-es vitte a vonatokat, amik a legtöbbször az azóta már – fővizsga híján – Istvántelken rozsdásodó három Bz sorozatú személykocsiból, a Da 6101-es pályaszámú „sörkocsiból” és egy Cmn-kocsiból álló vonatokat. A vonatok végén rendszeres vendég volt a By sorozatú kocsiból átépített játszókocsi is. Persze, ha a Bivalyok egyike sem ért rá, akkor vagy a 109,109-eshez, vagy a 324-eshez nyúltak. Ha pedig az „alapszerelvény” kocsijainak akadt már – a MÁV Nosztalgia Kft. számára jobban fizető – út, akkor kerítettek más kocsikat. Így adódott, hogy 2004. április 24-én, szombaton a „szezonnyitó” esztergomi nosztalgiavonatot a 324,540-es továbbította. A szerelvény pedig a 100 éves vonat kocsijaiból állt össze, leszámítva a mindig utazó angol turistacsoportnak fenntartott Cmn-t.

Keresztre várás Pilisvörösváron. A 22222-es számú vonattal együtt itt „hármas kereszt” volt: a Nyugatiba és Esztergomba tartó személyvonatok elől félreállt a vonat, közel fél órát pihent a felfelé kaptató szerelvény

Esztergomban a gőzös a vízvételezés után általában megfordult a tokodi deltán, így a legtöbbször nem szerkocsival előre tért vissza Budapestre. A 324-es mögött látható a 100 éves vonat postakocsija, ahol időről időre – lelkes fiataloknak köszönhetően – postaszolgálat is működött

A múlt és – akkor még – a jövő: a Desirók forgalomba állításának köszönhetően a vonalon jelentősen megugrottak az utasszámok. A korábban erre járó csörgős ingák és a Bézék után valódi előrelépést jelentettek a német motorkocsik

Úton Budapest felé, újra Pilisvörösváron. A délutáni órákban már csak az Esztergom felé tartó vonatot várta meg a gőzös
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Nagyon-nagyon köszönöm az írást és a képeket, a 2-es vonal a szívem csücske! :)
    Kicsit más, de szintén vasúti turizmus: lehet esetleg tudni valamit arról, hogy mi az árvíz utáni helyzet Gemencen?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.