2013. 09. 16.

Búcsús nosztalgiavonat Bécs alatt

A Bécs alatt kanyargó Kaltenleutgebnerbahn baráti köre minden alkalmat megragad, hogy népszerűsítse a teherforgalom megszűnése után a végleges bezárás rémével fenyegetett vonalat. Ezúttal a vasút mentén fekvő Rodaun városzrész plébániatemplomának búcsúja szolgáltatta ezt az alkalmat, a vonalon pedig egy nosztalgiaflottába tartozó 5042-es motorvonat pendlizett. Képriportunk következik!



A Bécs közeli hegyek egyik völgyében bújik meg a festő Kaltenleutgeben falva, melynek határában a fekszik a Holcim 2010 őszőn bezárt cementműve. A faluba 1883-ban vasúti szárnyvonal épült, mely 1951 óta kizárólag teherszállítást végzett – ennek megfelelően a cementmű bezárásával a Liesingtől Waldmühle állomásig vezető vonal is elvesztette létjogosultságát. (A vonal történetével bővebben a tavalyi adventi különvonatozásról szóló cikkben foglalkoztunk.)
Az idén 130 éves fennállását ünneplő vonal fenntartásában és fejlesztésében fantáziát látó civil szerveződéséből létrejött „Pro Kaltenleutgebnerbahn” egyesület azóta igyekszik minden jeles esemény alkalmából különvonatot közlekedtetni a vonalon, méghozzá változatos formákban. Megfordult már itt a GYSEV motorkocsija az autómentes nap alkalmából fejlesztési javaslat „szimulációjaként” bemutatott menetrendben, de egyszerű téli különvonatozás formájában is (utóbbiról februárban be is számoltunk). A legnépszerűbbek minden kétséget kizáróan a rendszeresnek mondható adventi gőzmozdonyos üzemnapok, de a nyári programok is sok érdeklődőt vonzanak. Az elmúlt vasárnapon a vasút mentén fekvő Rodaun városrész plébániatemploma huszadik alkalommal rendezett nagyszabású, szabadtéri rendezvényekkel összekötött templombúcsút, ezt az alkalmat pedig a vasútbarátok is kihasználták egy majdnem egész napos nosztalgiaüzemhez. Jármű terén az ÖBB nosztalgiaflottájába tartozó 5042.14-es, 1937-ben gyártott dízelmotorkocsira esett választásuk, mely 2011-ben Budapesten is járt különvonatként.

A délelőtti és kora délutáni vonatpár Meidling állomástól indult, a két délutáni viszont már csak a Südbahn Liesing állomásától


Perchtoldsdorf belterületén mássza az emelkedőt a jó házzal közlekedő veterán motorkocsi

A szőlőhegy tövében kanyarog a sínpár Perchtoldsdorf és Rodaun határán

Rodauntól Waldmühle állomásig a völgy aljában, sűrű erdőben vezet az egykor főleg kirándulókat és sielőket szállító vasútvonal

A nyugdíjas motorkocsi Waldmühle állomáson, a cementgyár rendezőpályaudvarán végállomásozott, mivel a vonal Kaltenleutgeben faluig vezető szakaszát már 1957-ben felhagyták

Az 5042.14-es hibátlan állapotú belső tere

A délutáni járatok jó házzal közlekedtek – ez az elmúlt év szinte minden, általam látott járatára igaz volt. Az egyesület dolga persze bizonyos értelemben könnyű, mivel hangulatos erdei vonatozást kínálnak egy nyüzsgő nagyváros elővárosában

Az egykori cementmű magára hagyott épületeinek tövében várja a visszaindulás idejét a szerelvény


A Waldmühle környéki erdei szakasz igen hangulatos és fotógén – itt ereszkedik az utolsó előtti délutáni járat Liesing felé

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Kissebb korrekció: A cementgyárt már 1995-ben bezárták, és a Lafarge Perlmooser céghez tartozott. A közvetlen a vágányok mellett lévő épület ennek a cementműnek a csomagolóegysége volt eredetileg, csak az utóbbi években volt a Holcím cég kezelésében és nem gyártottak ott cementet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos, köszönöm a pontosítást! A teljesség kedvéért akkor azt is említsük meg, hogy 1995-től 2010 novemberéig Szlovákiából vasúton érkezett a cement a még üzemelő csomagolóegységbe. Ennek megszűnése óta nincs rendszeres forgalom a vonalon.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.