2013. 10. 22.

Bardotka búcsúzik

Kivonja a forgalomból a cseh állami vasúttársaság, a ČD a legendás 749-es sorozatú dízelmozdonyokat, a Bardotkákat. A gépek az 1960-as évek óta szolgálnak szerte az egykori Csehszlovákiában – helyüket a fiatalabb Búvárok veszik át.


Kivonja a forgalomból a ČD az év végén a 749-es sorozatú dízelmozdonyokat. A legendás járművek az 1960-as évek óta szolgálnak a csehszlovák, majd később a cseh és a szlovák vasutaknál. Az eredetileg T479-es (és a T478.1, T478.2) sorozatú gépek beceneve a gömbölyded formákból adódott: a járművet az akkori szexszimbólumnak számító szépséges francia színésznő, Brigitte Bardot után nevezték el. Igaz, csehek nem csak ezen a néven említik: másik beceneve a sorozatnak a „Zamračená”, azaz „Duzzogó” volt.

Egy rokon: a ZSSK állagába tartozó 751 076-1-essel Sajólénártfalván, szlovákul Lenartovce állomásán találkoztunk 2006. április 24-én, felvidéki kalandozásaink során
(fotó: Halász Péter)

Az 1960-as években épített mozdonyok a mai napig megbízható mozdonysorozatnak számított, ráadásul kiválóan sikerült formatervezése is hírnevet szerzett a gyártónak. A sorozatból több száz készült: a T478.1-es sorozatból 230, a T478.2-es sorozatból 82 darab készült a ČSD számára a ČKD Praha gyárában. A gépek jellemzően abban tértek el, hogy rendelkeztek-e vonatfűtő berendezéssel vagy sen,
A legutolsó gépek a Praha–Vrané nad Vltavou–Čerčany és a Čerčany–Světlá nad Sázavou vonalakon teljesítenek személyvonati szolgálatot – azonban csak két mozdony kell már a fordában és ezek is csak hétvégéken dolgoznak. A Bardotkákat a 754-es sorozatú Búvárok váltják.
A sorozat csak az államvasúti köteléktől búcsúzik: számos magántársaság továbbra is alkalmazza a megbízható dízel-villamos erőátvitelű mozdonyokat. Három mozdony biztosan megmarad: a 749.008-as a ČD-nél, a Praha-Vršovice fűtőházban; a 749.240-es Vladimír Kříž tulajdonában, míg a 749.248-as Ruttkán pihen, mint muzeális célból megőrzött mozdony. Ezen kívül a szlovák oldalon is akad muzeális célból megőrzött Bardotka, amint azt a júniusi pozsonyi járműparádén láthattuk.

A mozdonyok fontosabb adatai:
  • Gyáró: ČKD Praha
  • Építési év: 1964 (prototípusok), 1966-1971 (sorzat)
  • Tengelyelrendezés: Bo'Bo'
  • Ütközők közötti hossz: 16500 mm
  • Szolgálati tömeg: 75 t
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 100 km/h
  • Teljesítmény: 1103 kW
  • Indító vonóerő: 215 kN
  • Motor: ČKD K 6 S 310 DR

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Végigbogarásztam a zelpage.cz-n a vonatösszeállításokat:
    - R 1138 Praha - Tanvald szombaton
    - R 1144 Praha - Tanvald vasárnap
    - R 1147 Tanvald - Praha szombaton
    - R 1149 Tanvald - Praha vasárnap
    - Sp 1832 Zruč nad Sázavou - Praha vasárnap
    Tapasztalataim szerint a zelpage.cz vonatösszeállításai 80%-ban pontosak.

    VálaszTörlés
  2. Hát ez most nem sikerült valami jól.
    Az T479 nem tudom honnan jött, de mivel az első átalakításkor már a jelenlegi számozás élt, T-betűt nem viseltek soha 749-esként.
    A legutolsó 15 üzemképes személyvasúti 749-esből jelenleg 4 kell hétvégenként, nem 2. De Tanvaldba pl. valóban csak kivételes esetben járnak (mint most éppen a vágányzár miatt),viszont rendszeres beugrók más fordákba pl. mostanában még Zlínbe is jár a 2 olomoci példány egyike.
    3-nál biztosan több mozdony marad, ha csak a 749-eseket nézzük és nem számítjuk az üzemképes CD példányokat, akkor még van 2 Hanzalíknak, 2 az IDS-nek, de még a CD Cargonak is van 5 használható példánya. És akkor még hol vannak a 751-esek? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a kiegészítést! Sajnos a forrásunk, úgy tűnik, elég hiányos volt.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.