2013. 10. 29.

Hajóval támad a Metrans

A méltóságteljes futásuk és kinézetük alapján „Sínhajónak” is nevezett 151-es sorozatú géppel „támad” az osztrák piacon a Metrans. Az eredetileg cseh operátor ugyanis bevásárolta magát egy osztrák vasúttársaságba, így tovább terjeszkedhet a logisztikai cég.


Sokak számára még talán ismeretlenül cseng, de a RegionalBahn már beszámolt a társaságról: létezik Ausztriában egy magánvasút, amelyik meglehetősen figyelemfelhívó logóval rendelkezik. A harapós-nevetős ló mellé passzol is a jelmondat: „Logistik mit Biss”. Nos, a Railprofi nevű társaságra a cseh Metrans szemet vetett.

A még önálló Railprofi 1141.24-es pályaszámú gépe a penzingi csonkában 2012. február 18-án

A 2008-ban alapított Rail Professionals Stütz nevű társaságot végül idény nyáron vette meg a cseh cég. A Railprofi 80 százalékát birtokolja a Metrans, a maradék húsz százalék maradt az eredeti tulajdonos, Wolfgang Stütz tartotta meg, aki egyben ügyvezetőként is működik az immáron Metrans Railprofi Austria nevű társaságnál.
Az RPS egyébként 2006-ban alakult meg és kezdetben csak járművezetőket „közvetített” a különféle vasúttársaságok számára. 2008-ban szerezték meg a vasúttársasági működéshez szükséges biztonsági tanúsítványokat és 2010 óta anyagvonatokat és tehervonatokat is továbbítanak.
A társaság tulajdonában jelenleg a következő mozdonyok vannak:
  • 1020 001 (ex DRB E94 008, KM 15684/1940): üzemképtelen, alkatrészbánya
  • 1020 044 (ex DRB E94 136, KM 16309/1944): felújítás alatt
  • 1041.02 (SGP 52734/1952): üzemképes
  • 1141 019 (SGP 56360/1956): alkatrészbánya
  • 1141.24 (SGP 56365/1957): üzemképes
  • 2060 082 (JW 3.558.145/1962): üzemképes
Az immáron a Metrans zászlaja alatt működő vasúttársaság további mozdonnyal is bővítette a járműparkját. Október 17-én vette át a vasúttársaság a DB AG-tól a 151 007-es pályaszámú „Sínhajót”. A robosztus tehervonati mozdony pontos működési területe egyelőre nem tisztázott, de az RPS (a társaság rövidítése egyelőre maradt) vonatainak élén találkozhatunk vele – ha éppen nem a penzingi csonkavágányon pihen.

A penzingi parkolóban pihen a 151-es és mögötte a 1141-es

A 151 007-est 1973-ban szállította le a Krupp, aki a jármű összeszerelését és a gépészeti részek gyártását végezte (gyári szám: 5179), a villamos berendezéseket az AEG szállította (gyári szám: 8825). A mozdony üzembe állításától, 1973. július 23-ától a Ruhr-vidéki vasútvonalakat kiszolgáló Hagen-Eckesey fűtőház állagában volt. 1990. augusztus 22-én került át Nürnberg állagába, itt szolgált 2010. február 25-i letétbe helyezéséig. A mozdony 2013-ban került az RPS állagába, azonban külsején még semmi sem jelzi ezt a változást.

Robosztus, hatalmas mozdony a 151-es. Ausztriában ez az első magánvasúti mozdony a sorozatból
(fotók: Magyarics Zoltán)

A 151-esek egyébként Ausztriában nem ismeretlenek: a DB Schenker Rail csatahajói még a mai napig is ritkán, de elvetődnek Klederingbe. Sőt, nem egyszer még a magyar határra is eljutottak, eljutnak a tehervonatok élén: Hegyeshalomban is láttak már a vasutasok ilyen mozdonyt több alkalommal. A tehervonati gép a DB AG állagából ugyan kiveszőben van, helyüket átveszik a TRAXX-ok lassacskán. Több mozdonyt a DB AG valamilyen érdekeltségének – például az RBH-nak –, vagy akár idegen versenytársainak is eladott már.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.