2013. 10. 30.

Új menetrend a váci oldalban

November 4-étől új menetrend lép életbe a váci vasútvonalon: a sok botrányt kavaró vágányzári menetrend kapcsán a MÁV-csoport sajtótájékoztatón jelentette be a változásokat, amelyeknek köszönhetően talán a menetrend nem csak arra lesz jó, hogy megtudjuk: mikor nem jön vonat?




Az idei év augusztusában megkezdődött a váci vasútállomás teljes körű átépítése, az Új Széchenyi Terv keretében, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós források felhasználásával. A MÁV közleménye szerint a kivitelezés hatással van a Vác–Göd közötti vonalszakaszra is, ahol november 23-áig egyidejűleg csak egy vágányon lehet közlekedni. December elejétől pedig megszűnik az autóbuszos vonatpótlás Vác és Vác Alsóváros között. Ezt követően a közlekedés ismét kiszámíthatóbbá és zökkenőmentessé válik – ígéri a MÁV.
A fejlesztés alatt is biztosítani kell a vasúti utazás lehetőségét a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonalon, mivel a két vonal napi több mint harmincezres utasforgalmának szállítása akár napi 500 pótló buszt is igényelne, ez pedig ellehetetlenítené a közúti forgalmat.

A váci állomás felújítása miatt komoly gondok vannak a 70-es vonalon. A MÁV-csoport dinamikusabb vonatokat, strapabíró menetrendet ígér

A korszerűsítés első szakasza okozza a legnagyobb nehézséget a vasúti közlekedés kiszámíthatóságának tekintetében az egyvágányú közlekedés miatt. Erre az időszakra a vasúttársaság vágányzári menetrendet vezetett be, ebben elsődleges szempont volt a hivatásforgalmi célú utazások (munkába, iskolába járás) minél enyhébb megzavarása, ennek megfelelően a lehető legtöbb vonat lehető legrövidebb menetidejű leközlekedtetése a csökkent pályakapacitás mellett. Az elmúlt hetekben bebizonyosodott, hogy módosítani kell a meghirdetett menetrenden, mert a rendkívül feszített mértékben kihasznált pályán az esetleges műszaki problémák (felsővezeték-szakadás, a munkagépek által okozott kábelvágás, biztosítóberendezés- illetve jármű- és más műszaki meghibásodás, baleset) tarthatatlanná teszik a sűrű ütemben közlekedő vonatok menetrendjét.
A közlemény szerint a MÁV-START szakemberei új menetrendet dolgoztak ki, amely november 4-étől lép életbe. A módosított menetrend az eddiginél hosszabb menetidőből és állomási tartózkodási időkből áll, ez megfelelőbb módon kezeli azokat a kisebb késéseket, amelyek abból adódnak, hogy kevesebb vonatnak kell több utast kiszolgálni.

A veresi oldalban a FLIRT-ek váltják a BDV-ket a vágányzár idején
(fotók: Halász Péter)

Az új menetrend alapesetben, illetve a kisebb mértékű zavarhelyzetekben kiszámíthatóbb közlekedést tesz lehetővé, a menetrend szerinti közlekedés várhatóan hamarabb helyreállítható lesz. Ne felejtsük el azonban, hogy a vasúti közlekedést jelentős mértékben és hosszabb időn át nehezítő, vagy átmenetileg lehetetlenné tevő körülmény esetében továbbra sem lehet kizárni a késéseket, mert minden menetrendszerűségi törekvést felülír az utasok biztonsága – hangsúlyozta a MÁV.
A vonatok hétfőtől tartalékidőkkel megnövelt menetrend alapján közlekednek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Budapest–Szob és Szob–Budapest közötti vonatok menetideje 8-10 perccel, a Budapest–Göd és Göd–Budapest közötti vonatok menetideje 1-3 perccel lesz hosszabb. Emiatt egy reggelenként Szobról induló vonat Vác és Göd között nem tud leközlekedni, ezért ezen a szakaszon a vonat helyett pótló busz áll az utasok rendelkezésére.
A menetrendi módosítás következménye, hogy a fent említett változásokon túl a vonatok meghatározó része korábban indul a jelenlegi menetrendben meghirdetettnél. A módosítások miatt változik a veresegyházi vasútvonal menetrendje is. A már eddig is megszokott kiegészítő buszos vonatpótlás, ebben a fázisban változatlan marad.
A menetrendi módosításokon túl további változtatásokkal is segíti a MÁV-START a kiszámíthatóbb közlekedést: így a veresegyházi vonalon korszerű FLIRT-motorvonatok közlekednek, a szobi vonalon jobb menetdinamikai tulajdonságú TRAXX vontat egyes szerelvényeket. A nagyobb utasforgalom kiszolgálása érdekében a peronoknál is hosszabb vonatok járnak speciális, biztonsági előírásokkal, megnövelt utazószemélyzeti létszámmal.
Az egyvágányú szakaszon jelentősebb zavartatás esetén kiemelt prioritást kapnak a nagyobb utasforgalmú vonatok, és átmenetileg egyirányúvá válik a közlekedés. Ilyen esetben az ellenkező irányban vonatpótló autóbuszok járnak majd, amelyek folyamatosan készenlétben állnak az egyvágányú szakasz két végpontján: Gödön és Vácon. A Nyugati pályaudvaron tartalékszerelvényt biztosít a vasúttársaság, amely váratlan probléma esetén bármelyik, váci vasútvonalon közlekedhet, csökkentve a késések, vonatkimaradások előfordulását. November 23-tól az egyvágányú menetrendi közlekedés befejeződik a vonalon, az ezt követő munkálatok várhatóan kiszámíthatóbb vasúti közlekedést tesznek lehetővé.
Az átépítés ideje alatt a zavarhelyzetek mielőbbi helyreállítása érdekében Vác és Göd között a biztosítóberendezési szakemberek folyamatos készenlétben állnak, ugyanígy fokozott a készültség az esetleges felsővezetéki meghibásodások mielőbbi helyreállítása érdekében. A vasútvonalon – a NIF munkálatain kívül – a MÁV Zrt. pályafenntartási munkatársai éjszaka végzett munkák keretében folyamatosan javítják a vasúti pálya állapotát a lassújelek csökkentése, megszüntetése érdekében.
A könnyebb tájékozódás érdekében a vasúttársaság menetrendi kiadványt készített, amelyet már holnaptól eljuttat az utasokhoz húszezer példányban. A menetrend-módosításról szóló tájékoztató és a Budapest–Szob vasútvonal vágányzári menetrendje a MÁV-START honlapján is elérhető.
A MÁV-csoport ígérete szerint az állomási és a vonatfedélzeti hangos utastájékoztatásban figyelemfelhívó szöveggel tájékoztatja a vasúttársaság a módosított menetrendről az utasokat, továbbá az írásos anyagok a vonatokban is kifüggesztésre kerülnek. A MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat szintén rendelkezésre áll a 06 40 49 49 49-es telefonszámon, ezen kívül a személyes ügyfélszolgálatokon, az állomások pénztáraiban is kérhetők információk, valamint az állomásokon elhelyezett hirdetmények is jelzik a módosításokat.

RegionalBahn információk

1 megjegyzés:

  1. Ezeket a motorvonatokat mindig megtalálják a vandálok. Ennyi barom lgraffitis lakna arrafelé?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.