2014. 01. 06.

Meridian – magánvasúti pótlás Bajorországban

A 2013-as menetrendváltás fontos változást hozott a délkelet-bajorországi regionális vasútvonalak egy részén: a járatokat december közepéig üzemeltető DB Regio-t a BOB, vagyis a Bayerische OberlandBahn váltotta. A „minden kezdet nehéz” axióma különösen igaznak tűnik erre a cserére, ugyanis a saját szerelvények késedelmes üzembe állása miatt minden elképzelhető helyről kölcsönkért szerelvényekkel nyitott a Meridian névre keresztelt új szolgáltatás. Képriportunk ezúttal igazi vasúti bazár hangulatát kelti, de természetesen bemutatjuk a Meridian friss-ropogós járműveit is!


Az M-betűs fantázianevek nem ritkák a német vasúthálózaton, a Metropolitan és Metronom után pedig itt a Meridian. Ezúttal nem a szépemlékű „keleti blokkos” Berlin–Szófia expresszvonatra kell gondolni, hanem a Bayerische OberlandBahn (BOB) új termékcsoportjára, mely a Rosenheim-központú délkelet-bajorországi hálózaton átvette az uralmat a DB Regio járataitól. December közepétől a Meridian márkanevű járatok látják el a München Hbf.–Rosenheim–Salzburg Hbf., a Rosenheim–Kufstein, illetve a Rosenheim–Holzkirchen vonalak forgalmát.

Az új szolgáltatáshoz új vonat dukál: a BOB (illetve leányvállalata, a Meridian) új három- és hatrészes FLIRT-motorkocsikkal készült a decemberi menetrendváltásra. Ezek forgalomba állítása viszont a vártnál lassabban haladt, így áthidaló megoldásra volt szükség. A BOB nem akarta (vagy nem is akarhatta?) a DB Regio korábban itt üzemelt szerelvényeit tokkal-vonóval kikölcsönözni, így maradt az igazi vasúti „lomizás”: egy kis ODEG KISS Berlinből, egy csipetnyi emeletes Metronom-szerelvény és egy NOB-ingaszerelvény Hamburgból, pár kanál Desiro a Vogtlandbahntól, további fűszernek pedig némi ÖBB-s „Lange Schlieren” ingavonat és dízel Talent a NEB-től. Persze a DB Regio sem maradt ki teljesen, ők 111-es sorozatú gépekkel továbbított n-Wagen szerelvényt adtak a bazárba. Hogy teljes legyen a hangulat, a motorvonatokra szabott fordulóidők, illetve a tolatási mozgások pályahasználati díjának megtakarítása miatt a mozdonyos vonatok java elől-hátul mozdonnyal közlekedik. Kell ennél színesebb forgatag egy vasútbarátnak?

Már sokan vannak, de még nem elegen: a Meridian FLIRT-motorkocsija készül indulásra München főpályaudvarának 11. vágányán, mely a technológia szerint a Salzburgba induló regionális vonatok törzshelye lett

Salzburg gyönyörűen felújított főpályaudvarán is találkozhatunk a Meridian vonataival. Érdekesség, hogy mivel a Westbahn járatai december közepe óta már itt fordulnak vissza Freilassing helyett, a salzburgi főpályaudvar technológiájában kiváló partnerként szolgálnak a Meridian-járatoknak – a jelzővel megosztott vágányon azonos peron mellé érkeznek a Westbahn KISS és Meridian FLIRT-vonatai

A Meridian hálózatát 2014 első napján látogattam meg, amikorra a rendelkezésre álló FLIRT-szerelvénnyekkel már sikerült nagyjából lefedni a München–Salzburg viszonylat ünnepnapi járműigényét. Rosenheim–Kufstein között is két FLIRT-motorkocsi dolgozott, itt csak a kizárólag munkanapokon közlekedő közvetlen müncheni vonatokhoz nincs még elég belőlük. A fővonalon egy n-Wagen ingavonat azért még pendlizett München és Salzburg között, illetve München Ost és Rosenheim állomásokon készenlétben álltak a hétköznapi menetrend lebonyolításához még mindig szükséges kölcsönjárművek. A fővonalaktól gyökeresen eltért a helyzet a Rosenheim–Holzkirchen szárnyvonalon: itt még az új esztendő első napján is kizárólag bérelt vonatok, nevezetesen a Vogtlandbahn Desiro-i közlekedtek.

Holzkirchen állomás mozgalmas csomópont – itt várakozik bevetésre a Vogtlandbahn egyik Desiroja, míg a peron mellett álló egység 3 perc múlva indul Rosenheim-be

Identitásválság: a két cseh járás és egy német közlekedési szövetség matricája mellé már igazán hiányzott a trófeák közül egy Meridian-matrica a Vogtlandbahn járművének oldalára

Hegyek és Talent-hegyek: a munkanapi fordulókhoz szükséges dízelmotorvonatok pihennek Rosenheim állomásán; a Vogtlandbahn Desiro motorkocsijain kívül a NEB is beszállt egy dízel Talenttel

Igazi ritka madár: az ODEG KISS-motorvonata parkol Rosenheim állomáson. A sors különös fintora, hogy egy évvel ezelőtt ilyenkor még pont az ODEG szorult segítségre a KISS-ek forgalomba állításának nehézségei miatt

Még mindig akcióban a nagy előd: a DB Regio 111-es sorozatú mozdonyainak homlokrészén és oldalán diszkréten a Meridianra utaló matricákkal fedték le a DB-emblémát... Felvételünk Assling állomáson készült a Salzburgból Münchenbe tartó vonatról

Messzire kalandozott segéderő: a Metronom emeletes szerelvény Alsó-Szászországból érkezett Bajorországba, és az év első napját a München Ost állomás legszélső peronos vágányán, az autórakodó mellé letámasztva töltötte

A Metronom-szerelvény másik végére is jutott mozdony, mely csinos kijelzőt is kapott a szélvédő mögé. A felirat szerint valószínűleg a munkanapi München–Kufstein közvetlen vonatokon találkozhatunk a távoli vendéggel

Az Eurosprinter a jelek szerint a közös nevező a Meridian mozdonyvezetőinek típusismeretében, ugyanis a NOB-tól bérelt, a nem túl sikeres Rostock–Düsseldorf viszonylaton is közlekedett egykori InterConnex-ingaszerelvényt is ezzel továbbítják

Természetesen nem feledkeztünk meg az új FLIRT-motorkocsik bemutatásáról sem. A Meridian FLIRT-szerelvényeinek külső megjelenése és belső tere is jelentősen eltér a MÁV-START azonos családba tartozó járműveitől. A belső tér alapszíne szürke, az ülések huzata olajzöld-barna csíkozású, a fejtámlákat pedig szürke műbőrrel borították. A hatrészes szerelvényeken igen előrelátó módon négy (!) mosdó kapott helyet a „rövid távolsági” (avagy RegionalExpress) feladatkör jegyében – így elkerülhető a modern motorkocsik rákfenéje, az eldugult WC miatti szolgálatképtelenség. Hazai szemmel nézve szokatlan a jegyvizsgáló munkahelye, a fedélzeti információs pult is, bár a Railjetekben ez már megszokott dolog, innen vette az ötletet a Meridian is. A szerelvényeken – szintén a hazaitól eltérő módon, a regionális kialakítás miatt – négy első osztályú páholyt is kialakítottak. Az üléskiosztás itt is 2+2 soronként, ám az ülések huzata szövet helyett műbőr. Az előterekben utastájékoztató monitorok kaptak helyet, melyek a menetrendi időadatok mellett a valós idejű érkezési adatokat is mutatják. A kor szellemének megfelelően nem hiányozhat a konnektor: a páholyos ülések asztalkája alatt találjuk az üléspáronként egy-egy hálózati csatlakozót.

Az új FLIRT-szerelvények másodosztályú utastere igényes megjelenésű, az utasok pedig remélhetőleg vigyáznak majd rá

Nyúlfarknyi első osztály is adódik: minden ötrészes motorkocsiban négy páholyt alakítottak ki bőrhuzatos ülésekkel, nagyobb asztallal és lábtérrel

Az előtérben mozgássérültek beszállítását megkönnyítő lift bújik meg, a többcélú térbe pedig a szokásos módon lehajtható üléseket szereltek

A hazai FLIRT-motorkocsikon ismeretlen részlet: a jegyvizsgálók munkahelye, az információs pult

Hálózati csatlakozó a másodosztályon is: minden páholyos kialakítású szakaszhoz kettő jár

A Meridian FLIRT-motorkocsijainak mosdóját kifejezetten feldobják a narancssárga műanyagok

Modern fedélzeti utastájékoztatás – a menetrendi időadatok mellett a tényleges érkezésről is kapunk információt

A zagyva számsorok kedvelőinek: a vasúttársaság betűkódja akár becenévnek is beillik, a Dallas után szabadon

A zúzmarás erdő mellett jár be Assling állomására a Salzburgba tartó Meridian-vonat

A DB Regio utolsó bástyái Rosenheimben: a bal oldalon látható, Landshutba készülő motorkocsi egylőre marad, a jobb oldalon Salzburg – München távot teljesítő szerelvény viszont csak a kellő számú FLIRT forgalomba állásáig marad

A München–Rosenheim közötti állomásokon már a Meridian jegyautomatái fogadják az utazókat: a gépek ismerik a müncheni közlekedési szövetség (MVV) és az ÖBB vonatkozó tarifáit is
(a felvételek a szerző munkái)

Magyarics Zoltán

10 megjegyzés:

  1. A 20. képen nem 6 részes az a motorvonat? :)
    Meg a 2.-on is...vagy csak "megnyúlt" a 3 és 5 részes? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Arról van infó, hogy milyen jegyeket fogad el a cég? Gondolom Bayern-Ticket-et igen, de kérdés InterRail-t is?

      Törlés
    2. Hoppá, dehogynem - számolni is kéne, nem csak fotózni meg gépelni... még jó hogy van, aki figyel! Köszi, javítva! :)

      Jegyek: InterRail passz, de a Bayern-Ticket-et biztosan elfogadják, ezt lepróbáztam. A hazai InterRail díjszabásban egyébként csak a DB szerepel, a tartományok megrendelése alapján ténykedő magánvasutak nem. Hogy ez ténylegesen mit jelent a köszolgáltatás keretében végzett magánvasúti szolgáltatás + InterRail ügyében, azt viszont nem tudom megmondani.

      Törlés
    3. A tartományi jegyek általában elfogadottak, mert azokat a megrendelő (esetünkben a BEG) fizeti egyébként is.

      A németországi InterRail jegyek tekintetében a hivatalos forrás:
      http://www.interrail.eu/files/all/downloads/germany-privaterailways-validity-railpass.pdf
      Bár ez "Updated: 13 June 2010", tehát sok magánszolgáltató nincs benne még/már, de érdemes rákérdezni a tartományi megrendelőszervezeteknél vagy magánál a szolgáltatónál. Általában az RB, RE jellegű vonatokon elfogadják. Kivételt a kirándulóvonatok képeznek, mint pl. Berlin és a Harz-hegység között a hétvégi vonatpár vagy éppen az ICX.

      @MZ: InterRailt elég sok magánvasút is elfogad, a saját hivatalos honlapjukon lévő tájékoztató szerint. Bár futottam bele olyanba, hogy a jegyvizsgálót konkrétan a Regiobahnon (Düsseldorf és vidéke) felhomályosítottam a jegy érvényességéről, mire azt mondta, hogy ő már nem tudja követni, mert nem mindig szólnak, hogy épp mi érvényes és mi nem az ő vonataikra.

      Törlés
    4. @HP: Igen, itt attól viccesebb a dolog, hogy a Meridian alább hivatkozott díjszabási tájékoztatójában is hallgatnak InterRail-ügyben, mint a sír: http://www.der-meridian.de/fahrkarten/tarifbestimmungen

      Törlés
  2. 4 WC?! Nem egy kicsi túlzás?

    VálaszTörlés
  3. A Rosenheim-Holzkirchen is villanyositott? Csak gondolom ide már csak diesel járművet tudtak szerezni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, van drót, viszont a jelek szerint a Veolia cégcsoportos "boltban" már csak Desiro-t tudtak "venni" erre a szakaszra.

      Törlés
  4. A jegyekkel kapcsolatban mindent megtalálni a honlapjukon. Ezenkívül elég kézségesen a vonatkisérök is. Náluk is váltható jegy felár nélkül !

    Üdv
    Istvan Zsolt

    VálaszTörlés
  5. "diszkréten a Meridianra utaló matricákkal fedték le a DB-emblémát" - hatalmas!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.