2014. 01. 02.

Mozdonyt venne a GYSEV

Négy darab kétáramnemű és öt három áramnemű villamosmozdonyt venne a GYSEV. A társaság által beszerzendő típusnak a kiírás szerint számos környező országban rendelkeznie kell hatósági engedéllyel, és egy apróbb furcsaságot is felfedezhetünk a kiírásban.




Komoly és ambiciózus célokról árulkodik a GYSEV most megjelent tendere, ami szerint összesen kilenc mozdonyt vásárolnának. A „repcevasút” a kiírás szerint a gépeket szállító nyertes céggel kötendő szerződés tárgya „20 éves időtartamra meghatározott karbantartási munkafolyamatok, utasítások elkészítése, átadása évi 200 000 km futásteljesítmény mellett” is. Ez véleményünk szerint a Stadler FLIRT-jei esetében is alkalmazott megoldást jelenti, azaz egyfajta technológia transzfert: a kisebb javításokat a GYSEV maga, a nagyobb karbantartásokat pedig a gyártó végezné – ezt erősíti, hogy tíz évnyi karbantartást opcióként határozott meg a GYSEV. A kétáramnemű mozdonyoknak hatósági engedéllyel kell rendelkezniük Magyarországon, Németországban, Ausztriában és Romániában. A többáramrendszerű öt mozdonynak ezen kívül a szlovén, a cseh, a szlovák és a lengyel hálózatra érvényes engedélyekkel is bírniuk kell.
A GYSEV az ajánlatokat 2014. február 5-én 11 óráig várja.
A GYSEV már korábban világossá tette: gondolkodnak új mozdonyok vásárlásában. A járművekkel szembeni elvárások alapján valószínű, hogy a Siemens, a Bajorországban is sikert arató Škoda vagy a Bombardier lehet a befutó. Mivel a tenderben sebességet nem kötöttek ki, így a Bombardier a két- és három áramrendszerű TRAXX-okkal is könnyen befutó lehet. A Škoda esetében azonban kétséges a feltételként megnevezett országok egy részében az engedély megléte – ugyanez igaz az Alstom Prima mozdonycsaládra is.
Esélyes lehet még a Siemens a Vectronokkal is, amennyiben referenciaként fel tudnak mutatni 94 %-os rendelkezésre állást a korábbi mozdonyoknál, hiszen a típusból már jó ideje üzemelnek az első példányok, így elvileg megfelelnek annak a kritériumnak, hogy a pályázó ajánlott típuscsaládjába tartozó gépeknek már legalább egy éve működniük kell. Komoly súllyal esik latba az ár (63 %), így egy komolyabb dömpingár esetében könnyen okozhat meglepetést is a tender.

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. Ezeket főleg teherforgalomra vásárolnák, nem?
    Gondolom, mivel azért kell ilyen sok áramnem.

    Elég valószínű, hogy Vectron lesz a nyertes, szerintem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 63% súllyal esik latba az ár, tehát egy agresszív piacszerző stratégiával és dömpingárral kb. bárki befuthat, már persze ha nincs lezsírozva már régen a dolog. A Skodának például komoly dobás lenne egy üzlet tágabb hazájukon (CZ+SK) kívül.

      Törlés
    2. Inkább normálisabb dízeleket vennének a Ludmillák helyett.

      Törlés
    3. Mindent villamosítanak, nem biztos, hogy megérné dízelmozdonyt venni.

      Törlés
  2. Kár, hogy a Taurus-okat már nem gyártják. De talán a Vectron lenne a jobb megoldás, az is Siemens termék.

    VálaszTörlés
  3. bence kasoly mi a baj a ludmillákkal, jó gépek az egyik legjobb. nem kéne leszólni azért szólod le mert orosz, sztereotípiák mint általában itthon Magyarországon :(

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.