2014. 01. 02.

Mozdonyt venne a GYSEV

Négy darab kétáramnemű és öt három áramnemű villamosmozdonyt venne a GYSEV. A társaság által beszerzendő típusnak a kiírás szerint számos környező országban rendelkeznie kell hatósági engedéllyel, és egy apróbb furcsaságot is felfedezhetünk a kiírásban.




Komoly és ambiciózus célokról árulkodik a GYSEV most megjelent tendere, ami szerint összesen kilenc mozdonyt vásárolnának. A „repcevasút” a kiírás szerint a gépeket szállító nyertes céggel kötendő szerződés tárgya „20 éves időtartamra meghatározott karbantartási munkafolyamatok, utasítások elkészítése, átadása évi 200 000 km futásteljesítmény mellett” is. Ez véleményünk szerint a Stadler FLIRT-jei esetében is alkalmazott megoldást jelenti, azaz egyfajta technológia transzfert: a kisebb javításokat a GYSEV maga, a nagyobb karbantartásokat pedig a gyártó végezné – ezt erősíti, hogy tíz évnyi karbantartást opcióként határozott meg a GYSEV. A kétáramnemű mozdonyoknak hatósági engedéllyel kell rendelkezniük Magyarországon, Németországban, Ausztriában és Romániában. A többáramrendszerű öt mozdonynak ezen kívül a szlovén, a cseh, a szlovák és a lengyel hálózatra érvényes engedélyekkel is bírniuk kell.
A GYSEV az ajánlatokat 2014. február 5-én 11 óráig várja.
A GYSEV már korábban világossá tette: gondolkodnak új mozdonyok vásárlásában. A járművekkel szembeni elvárások alapján valószínű, hogy a Siemens, a Bajorországban is sikert arató Škoda vagy a Bombardier lehet a befutó. Mivel a tenderben sebességet nem kötöttek ki, így a Bombardier a két- és három áramrendszerű TRAXX-okkal is könnyen befutó lehet. A Škoda esetében azonban kétséges a feltételként megnevezett országok egy részében az engedély megléte – ugyanez igaz az Alstom Prima mozdonycsaládra is.
Esélyes lehet még a Siemens a Vectronokkal is, amennyiben referenciaként fel tudnak mutatni 94 %-os rendelkezésre állást a korábbi mozdonyoknál, hiszen a típusból már jó ideje üzemelnek az első példányok, így elvileg megfelelnek annak a kritériumnak, hogy a pályázó ajánlott típuscsaládjába tartozó gépeknek már legalább egy éve működniük kell. Komoly súllyal esik latba az ár (63 %), így egy komolyabb dömpingár esetében könnyen okozhat meglepetést is a tender.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.