2014. 02. 03.

A magyar csuklós

A magyar buszok OMSI-ban vezető szerelmesei örülhetnek: megjelent az első Ikarus 280-as modell. Az oroszok a külföldön és az idehaza is meglehetősen nagy számban előforduló 280.02-es altípust alkották meg. Íme a négy ráncajtó és ami mögötte van!


Az Ikarus 280-as első publikus kiadása az oroszoktól érkezik. A népes és neves fejlesztőcsapat már korábban is igényes munkákat tett le az asztalra, gondoljunk csak az igencsak remekbe szabott Ikarus 260.43-asra. Ezúttal az OMSI-s játékosok talán leghőbb vágyát teljesítették: a legendás Ikarus ugyancsak legendás 280-as típusú autóbuszát készítették el.

Az új Ikarus az ajtós oldal felől nézve

...és ugyanaz a busz az ajtótlan oldal felől nézve

A négy ajtós, városi üléselrendezésű Ikarus 280.02-eseket az NDK igényei szerint alakították ki. 1973-tól 1978-ig ASH 75.2-A8, majd Csepel-ZF S6-90U típusú, manuális váltóval szerelték fel a kocsikat – ez utóbbi változatot vezethetjük mi magunk. A 280.02-es altípus 1990-ig szerepelt az Ikarus kínálatában. Az NDK megszűnése után, az 1990-es évek elején sietve szabadultak a buszüzemeltetők az Ikarusoktól és nagy számban lepték el e járművek a volt szovjet utakat és bőven jutott belőlük a magyarországi Volán-társaságokhoz is: ahol sokszor helyijáratos kocsiként, de helyköziként is találkozhatunk velük. Az utastérben azonban változtattak a hazai cégek: a (kelet-)német teliablakos kivitel hazánk éghajlatán nem felelt meg, így néhány további nyitható ablak kialakításával próbáltak javítani a szellőzésen. A helyközi feladatokat ellátó kocsiknál pedig előfordult, hogy ajtókat is falaztak be.

Az utastér kidolgozottsága is példás

A 2+1-es üléselrendezés a városi kivitelre utal – a kevés nyitható ablakfelület pedig tipikus német, esetünkben pedig NDK-s vonás

Az OMSI-hoz készült 280.02-es a modern időket idézi: az NDK-ból Oroszországba került járművek természetesen a helyi sajátosságoknak megfelelően lettek átalakítva, azaz a buszvezetők a maguk ízlése szerint díszítették a járműveket, ahogy ez meg is látszik a jármű vezetőállásán látható CD-gyűjteményből is. A játékhoz kétféle változat készült: a hagyományos és valósághű botváltós mellett kapunk egy automata váltós kocsit is – ilyen Ikarus 280.02-es a valóságban nem hagyta el az Ikarus-gyárat, de utólagos átalakítások előfordultak.
Az OMSI-s 280.02-est ide kattintva tölthetjük le; hamarosan pedig a bustrainz.ucoz.ru oldalon is megtaláljuk majd a kocsit, ahol elérhetjük a korábban említett 260.43-ast is.

Az indításjelző nem csak hangot ad, hanem természetesen működik is – az NDK-s igényeknek megfelelően az ajtózárás kezdéséig

A műszerfal sokak számára lehet ismerős. A képen az automata váltóval szerelt változaté látható. Az okostelefonnal egyébként az IBIS funkcióit láthatjuk el

A vezetőfülke hátfalán Volgabus-os naptár – a MÁV-START-éra emlékeztető logóval

Készült az Ikarusban, Mátyásföldön. Érdekesség: a fülke hátfalán lévő ablaktörő kalapáccsal valóban ki is lehet törni az első oldalüveget


Végezetül pedig álljon itt Routeres bemutatóvideója az új járműről

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.