2014. 03. 17.

Megszépülnek a HÉV-ek – indul a prototípus felújítása

Még ebben az évben elkészülhet és forgalomba állhat az első, felújított beltérrel rendelkező budapesti HÉV-szerelvény. Látványos újítások várhatók az utastérben. Kattintsanak a képekért!


A BKK és a BKV tervei szerint még 2014-ben elkészül és forgalomba is áll az első felújított, MX/A sorozatú HÉV-szerelvény. Az 1970-es években beszerzett motorvonatok első felújított példánya prototípus lesz, e szerelvénnyel gyűjtenek tapasztalatot a későbbi sorozatos felújításhoz – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A közel négy évtizedes motorvonatokkal a felújítás után még tíz-húsz évig számol az üzemeltető.


A projekt keretében a főjavítások alkalmával megszokott munkák mellett teljesen új belső teret kap majd a motorvonat. Teljesen új ülések és teljesen új üléselrendezés várja majd az utasokat. Emellett új utastájékoztató rendszert szerelnek be a vonatokba, a látványtervek alapján ez nem más, mint a buszokon és villamosokon megszokott LED-es fényújság és hangos utastájékoztatás. Arról nincs hír, hogy a HÉV-szerelvény kap-e a FUTÁR-rendszerhez illesztett fedélzeti berendezést. Bár ez logikus lenne, de a HÉV-vonatok nem részei e rendszernek, így valós idejű utastájékoztatást jelenleg sem nyújt a rendszer. De vissza a vonatokhoz: megújul a fűtésrendszer is és többcélú teret alakítanak ki valamennyi kocsiban. Emellett pedig új, jobb szellőzést biztosító ablakot kapnak a motorvonatok, de felszerelik őket klímaberendezéssel is.


A felújítás során az utastérben konnektorokat is elhelyeznek, a BKK elképzelései szerint így az utasok hasznosan tölthetik az utazásra fordított időt, hiszen a különféle elektromos kütyük töltése megoldott lesz. Ráadásul a vonaton vezeték nélküli internet-hozzáférést is kínálnak.
A vonatok rongálásbiztos burkolatokat kapnak, az utasok biztonságára pedig zártláncú kamerarendszer ügyel majd.


A prototípus vonattal szerzett tapasztalatok alapján alakítják majd ki a vonatok felújításának végleges terveit, így a most megújuló vonat jó ideig egyke marad. A BKK közleményéből nem derül ki, hogy a vonatok vezérléséhez, erősáramú berendezéseihez mennyire nyúlnak hozzá, de feltételezhető, hogy a járművezetőt továbbra is az 1930-as évekbeli fejlesztéseken alapuló technika segíti. A felújítás költségvetése 90 millió forint.

(grafikák: BKK)

RegionalBahn információk

3 megjegyzés:

  1. A borzalmas rugózáson fognak valamit javítani? Évtizedekig azt hittem, hogy a HÉV-nél a pályaállapot miatt lesz tengeribeteg a juzer, egészen addig, amíg 2008-ban az Uzsgyik és a Dezsők nem szembesítettek az NDK-s járgányok felelősségével...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem ez sohasem zavart

      Törlés
    2. @Tapsihapsi: ez csak optikai tuning lesz...

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.