2014. 05. 14.

35 évvel ezelőtt történt: itt az első 120-as!

Három és fél évtizeddel ezelőtt technikatörténetet írtak a mannheimi BBC és a müncheni Krauss-Maffei szakemberei: átadták a Deutsche Bundesbahnnak az első 120-as sorozatú mozdonyt, a 120 001-est.


Önmagában egy új mozdonysorozat első darabjának forgalomba állítása is komoly esemény, azonban a 120 001-es kapcsán bátran mondhatjuk azt, hogy nem csak helyi viszonylatban, hanem a világ vasúti közlekedését tekintve is fontos történeti mérföldkő az első ilyen masina átadása.
Hosszú évek fejlesztése, kísérletei nyomán épült meg az első, három fázisú, forgóáramú hajtással rendelkező nagyteljesítményű villamos mozdony. A 15 kV 16 2/3 Hz-es váltóáramú hálózatról üzemelő 120-as sorozatú gépek villamosberendezését a mannheimi BBC annak ellenére kezdte meg, hogy kezdetben még a saját cégükön belül sem övezte túlzott lelkesedés a tervezést. Ennek ellenére eljutottak oda, hogy a DE2500-as típusú dízelmozdonyokban – a 202 002...005 pályaszámú próbamozdonyokban –, majd az egyik próbamozdony átalakításával született kísérleti járműben is kipróbálják a forradalmi újításnak számító technikát. A próbamozdonyoktól a DB szakemberei el voltak ragadtatva és végül az 1970-es évek második felében döntöttek arról, hogy összesen öt prototípus mozdonyt rendelnek a BBC-től; a járműszerkezeti részek gyártására pedig a Krupp, a Henschel és a Krauss-Maffei vállalkozott.
Érdekesség, hogy az akkor még önálló, neves mozdonygyárak mára két cégcsoport részévé lettek. A BBC előbb az ASEA-val egyesülve ASEA-Brown Boweri lett, majd az AEG-vel is egyesülve az Adtranz konszern része lett a kasseli Henschel gyárral együtt. Az Adtranz pedig a 2000-es évek elején cserélt gazdát, a Daimler-konszern eladta a vasúti járműgyártókat a kanadai Bombardiernek. E cégcsoport építi a mai napig a 120-asokkal viszonylag szoros rokonságban álló TRAXX-okat.
A Krauss-Maffei már az 1980-as évek elején a Siemens tulajdonában volt, de a márkanevet csak a 2000-es évek közepén vezették ki – emiatt lehetséges az, hogy egyes EuroSprinterek, így a MÁV-START 470-esein még megtalálni a neves gyártó jelzéseit, míg a fiatalabb gépeken már csak a Siemensre utaló feliratok vannak meg. A Siemens vette meg az esseni Krupp gyárat is, amely az 1990-es évek végén bezárt, miután a közlekedéstechnikai ágazatot már 1994-től birtokolta a Siemens.

Alig készült el, máris kiállították. A 120 001-es 1979 májusának végén az egykori München-Freimann főműhely csarnokában mutatkozott be a nagyközönségnek, amikor is a vasúti villamos vontatás 100. születésnapjáról emlékeztek meg. Érdekesség: a legmodernebbnek számító 120 001-es közelében állították ki az első Siemens-féle villamosmozdony másolatát is.
Az ünnepségről további érdekfeszítő képek láthatók a Bundesbahnzeit oldalán
(fotó: Ulrich Budde, forrás: Bundesbahnzeit)

Az első mozdonyt a sikeres beüzemelés után, 1979. május 14-én adták át a DB-nek, ahol a folyamatosan csatasorba álló öt géppel számos próbamenetet teljesítettek és az 1980-as évek közepére szériaérettnek nyilvánították a típust. A megrendelés azonban pár évet váratott magára és így csak 1987 végétől állhattak forgalomba a sorozatban készült, tapasztalatok felhasználásával átdolgozott 120.1 sorozatú mozdonyok.
A 120-as sorozatú gépek univerzális járműként épültek, éppúgy alkalmasak a nagysebességű távolsági forgalomban való részvételre, mint a közepes terhelésű tehervonatok továbbítására. Az 1994-től zajló átalakulások nyomán azonban univerzális mozdonyra a DB-nek nem volt szüksége már, így a 60 szériajárművet nem követte további ilyen mozdony; helyettük az adott feladatokra specializált, tehervonati gépek (Bombardier TRAXX, Siemens EuroSprinter) és a távolsági forgalomban is használható mozdonyok (101-es sorozat) érkeztek.
A ma „szülinapos” 120 001-es azonban már csak az égi síneket koptathatja már. A Krauss-Maffei által 19858-as gyári számon épített járműszekrénybe a BBC építette be a villamosberendezéseket és 1979. május 14-én adták át a DB-nek. Hivatalosan azonban csak jóval később, 1980. november 10-én vette állományba a mozdonyt az NSZK vasútja. 1989-ben üzemi mozdonnyá nyilvánították mind az öt nullszériás 120-ast és a folyó számozásuk megtartása mellett 752-es sorozatjelet kaptak. Azonban amíg a másik négy mozdony számos kísérleten és átalakításon esett át, a 120 001-est, már mint 752 001-est 2004-ben selejtezték. Ugyanis 2004. április 21-én Süßennél az RbZ 74157-es számban közlekedő 426 001-es pályaszámú motorvonattal frontálisan ütközött. A balesetben a motorvonaton szolgálatot teljesítő mozdonyvezető hölgy életét vesztette. A járművek olyan súlyosan megsérültek, hogy a 752 001-est és a motorvonat egyik felét a helyszínen szétvágták, majd az állagból 2004. április 29-én törölték a mozdonyt.

A tragikus süßeni baleset
(fotó: Werner Brutzer, forrás: Bahnbilder.de)

A 120-as sorozatú gépek története iránt érdeklődő olvasóinknak pedig ehelyett ajánljuk mindennemű elkötelezettség nélkül Karl-Gerhard Baur kétkötetes monográfiáját az EK Verlag gondozásában. Az első kötet, amely a 120.0-ás sorozattal foglalkozik, már kapható; a második, ami a szériamozdonyok történetét dolgozza fel, várhatóan 2015 tavaszától érhető el.
A 120.0-ás sorozatú mozdonyok főbb adatai
  • Pályaszám: 120 001–120 005
  • Gyártók:
    • Járműszerkezet: Krauss-Maffei (120 001); Henschel (120 002, 120 004); Krupp (120 003, 120 005)
    • Villamosberendezés: BBC (valamennyi)
  • Tengelyelrendezés: Bo'Bo'
  • Ütközők közötti hossz: 19200 mm
  • Szolgálati tömeg: 84 t
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 200 km/h
  • Tartós teljesítmény: 5600 kW (motoronként 1400 kW)
  • Legnagyobb indító vonóerő: 340 kN

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.