2014. 08. 03.

Papagájból Fecske

...avagy forradalmasítja a madarak fejlődését a MÁV-START. Legalábbis ha azt nézzük, hogy a lassan másfél évtizede üzemelő V43.2-es sorozat, a Papagájok gúnyáját lecserélik a jelek szerint. Jönnek a Fecske-Szilik!




Egyelőre még csak egy mobiltelefonnal készült „kémfotó” kering az interneten, ám hamarosan saját magunk is megcsodálhatjuk az első, új festésű V43 2000-es 432-es sorozatú mozdonyt. A MÁV-START ugyanis láthatóan úgy döntött, hogy a ráncfelvarrott posta-Bhv-khoz igazítja az ilyen kocsikból álló ingavonatokat továbbító mozdonyokat, az 1999 óta épített, felújított „Papagájokat”. Az első Fecske minden bizonnyal a 432 258-as pályaszámú gép lesz, kérdés csak az, hogy mikor?

(a képek forrása a facebook)

A fényezés elemeit tekintve megegyezik a BDt 400-as sorozatú vezérlőkocsik fényezésével, a mozdony orrán a sárga és a kék színek dominálnak; ellenben a hossztartóján egy rövidebb vörös csíkos felület is látható. Első ránézésre ez ugyan kissé túlzónak tűnik, de éppen a szerelvénnyel együtt lehet, hogy jól mutat majd. Az viszont biztos, a jelenleginél kicsit gyakrabban kellene csutakolni majd a gépeket, hogy jól is nézzenek ki.
A témában keressük a MÁV-START sajtókapcsolatokért felelős munkatársait is. Kíváncsian várt tájékoztatásukat olvasóinkkal is megosztjuk. Úgy tudjuk azonban, hogy egy nem hivatalosan engedélyezett „magánakcióról” van szó, az arculati elemek alkalmazását nemhogy nem egyeztették az erre kijelölt szervezettel, hanem magát a fényezést is „titokban” végezte el a korábbi MÁV-GÉPÉSZET.

A mozdonyok színvilága alkalmazkodik majd a posta-ingák többi eleméhez. A képen a BDt 420-as húz ki Rákoshegyről a Keleti pályaudvar felé 2006. június 6-án
(fotók: Halász Péter)

Vaspapagáj

Az 1999 és 2007 között összesen 56 darab V43 2000-es sorozatú gépet épített át a MÁV Északi Járműjavítója. A mozdonyok dedikáltan a Dunakeszin korszerűsített elővárosi személykocsikból álló ingavonatok továbbítására készültek, ezekhez illeszkedő távvezérlő rendszert kaptak a mozdonyok. Megváltozott a gépek festése is: dominált a kék és a sárga mellett a szürke is – ez a hatvani vonalon közlekedő felújított kocsikhoz illeszkedett. A 20-05 595-ösnél magasabb számú kocsik azonban már kék alapon vörös sávot kaptak, majd 2009-től a szürke Bhv-k is „bekékültek”. Érdemes megjegyezni, hogy a szürke kocsik élén meglehetősen ritkán és rövid ideig közlekedtek a megszokottaktól harsányan elütő fényezésű Szilik, amelyek így a vasutasok és a vasútbarátok körében kivívták a „Papagáj” becenevet.
A V43 2263-as 2006. május 13-án robog Szolnok felé személyvonata élén Rákos és Rákoshegy állomások között
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.