2014. 08. 03.

Papagájból Fecske

...avagy forradalmasítja a madarak fejlődését a MÁV-START. Legalábbis ha azt nézzük, hogy a lassan másfél évtizede üzemelő V43.2-es sorozat, a Papagájok gúnyáját lecserélik a jelek szerint. Jönnek a Fecske-Szilik!




Egyelőre még csak egy mobiltelefonnal készült „kémfotó” kering az interneten, ám hamarosan saját magunk is megcsodálhatjuk az első, új festésű V43 2000-es 432-es sorozatú mozdonyt. A MÁV-START ugyanis láthatóan úgy döntött, hogy a ráncfelvarrott posta-Bhv-khoz igazítja az ilyen kocsikból álló ingavonatokat továbbító mozdonyokat, az 1999 óta épített, felújított „Papagájokat”. Az első Fecske minden bizonnyal a 432 258-as pályaszámú gép lesz, kérdés csak az, hogy mikor?

(a képek forrása a facebook)

A fényezés elemeit tekintve megegyezik a BDt 400-as sorozatú vezérlőkocsik fényezésével, a mozdony orrán a sárga és a kék színek dominálnak; ellenben a hossztartóján egy rövidebb vörös csíkos felület is látható. Első ránézésre ez ugyan kissé túlzónak tűnik, de éppen a szerelvénnyel együtt lehet, hogy jól mutat majd. Az viszont biztos, a jelenleginél kicsit gyakrabban kellene csutakolni majd a gépeket, hogy jól is nézzenek ki.
A témában keressük a MÁV-START sajtókapcsolatokért felelős munkatársait is. Kíváncsian várt tájékoztatásukat olvasóinkkal is megosztjuk. Úgy tudjuk azonban, hogy egy nem hivatalosan engedélyezett „magánakcióról” van szó, az arculati elemek alkalmazását nemhogy nem egyeztették az erre kijelölt szervezettel, hanem magát a fényezést is „titokban” végezte el a korábbi MÁV-GÉPÉSZET.

A mozdonyok színvilága alkalmazkodik majd a posta-ingák többi eleméhez. A képen a BDt 420-as húz ki Rákoshegyről a Keleti pályaudvar felé 2006. június 6-án
(fotók: Halász Péter)

Vaspapagáj

Az 1999 és 2007 között összesen 56 darab V43 2000-es sorozatú gépet épített át a MÁV Északi Járműjavítója. A mozdonyok dedikáltan a Dunakeszin korszerűsített elővárosi személykocsikból álló ingavonatok továbbítására készültek, ezekhez illeszkedő távvezérlő rendszert kaptak a mozdonyok. Megváltozott a gépek festése is: dominált a kék és a sárga mellett a szürke is – ez a hatvani vonalon közlekedő felújított kocsikhoz illeszkedett. A 20-05 595-ösnél magasabb számú kocsik azonban már kék alapon vörös sávot kaptak, majd 2009-től a szürke Bhv-k is „bekékültek”. Érdemes megjegyezni, hogy a szürke kocsik élén meglehetősen ritkán és rövid ideig közlekedtek a megszokottaktól harsányan elütő fényezésű Szilik, amelyek így a vasutasok és a vasútbarátok körében kivívták a „Papagáj” becenevet.
A V43 2263-as 2006. május 13-án robog Szolnok felé személyvonata élén Rákos és Rákoshegy állomások között
(fotó: Halász Péter)

Halász Péter

9 megjegyzés:

  1. Szerintem ez egy megtervezetlen, gyorsan összetákolt színterv, inkább maradtak volna az eredetinél... Vajon jelenleg készül több is ilyen festéssel?

    VálaszTörlés
  2. fogták a classic szilik régi színtervét + bdt 400-asok színtervét és ez született

    VálaszTörlés
  3. Ezt nekem is sikerült kilogikáznom, de attól függetlenül nem lett egy sikeres kinézete.

    VálaszTörlés
  4. Az ötlet jó, de a megvalósítás elég gyenge... :( Pedig van benne logika, szép lehetne az egységes színterv, gondoljunk csak az ÖBB Railjet vonataira!

    VálaszTörlés
  5. Ez a fecske dolog olyan, mint az ÖBB-nél a Wiesel?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olyasmi, csak az ÖBB-nél "ki van találva" az arculat és van mögötte koncepció is. Ja, a Wiesel egyébként nem az ÖBB márkája, hanem a NÖVOG-é, éppúgy van (magán) Wiesel-Bus is, mint ingavonat. A bécsi hasonló márka egyébként a "Wiener Szene" lenne, csak ilyen kocsiból nem sok van, csak amennyit a bécsi városvezetés finanszírozott anno. A Wieseleket meg Alsó-Ausztria (Niederösterreich) támogatta.

      Törlés
  6. Az egyre kisebb, nem szabványos feliratoktól óva inteném ezt a vállalatot is.
    Az Arial amúgy kifejezetten monitorra fejlesztett betű.
    A BSZKRT betűit is évtizedeken át jó messziről el lehetett olvasni. Meg a fekete széles keret is ezt szolgálta a mozdonypályaszámok körül, az is már lecsökkent a felére (itt meg nullára).
    A gép oldala amúgy tetszik. : )

    VálaszTörlés
  7. a képek forrása a facebook: ennél hangosabban már csak akkor röhögtem fel, amikor a fehérvári tornyos Fb-csoportban az volt a forrásmegjelölés: Google. És még reagált is a kommentre, hogy tényleg a Gugliról töltötte le. : ) Miért nem magáról az Internetről?! : )

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.