2015. 02. 28.

Irány Wannsee?

Tíz évvel ezelőtt, egészen pontosan 2005. február 25-én adták át a berlini gyorsvasúti hálózat mindösszesen egy állomásközt magában foglaló hosszabbítását. A térképre ránézve és az állomást elnézve látható: nem végleges végállomásnak szánták az S25-ös déli végpontját, Teltow Stadt állomást. Ám a már a II. Világháború előtt is dédelgetett hálózati bővítés még mindig várat magára.


Berlin délnyugati elővárosainak térképre rápillantva rögtön adódik a kérdés: vajon miért nem vezet tovább az S25-ös gyorsvasúti viszonylat pályája Teltow Stadtból? A kérdés régóta foglalkoztatja a közlekedéstervezőket, ennek eredménye, hogy a mai napig fenntartják a területeket egy esetleges fejlesztéshez. A hálózatbővítés keretében ugyanis egy negyed kört leírva az egykori Friedhofsbahn vonalát elérve futnának be a szerelvények Wannseebe.
Ám a hálózatfejlesztés komoly pénzeket igényelne, viszont egyelőre még nem találták meg azt, aki állná a cehhet. Pedig elképzelések vannak, hiszen a város és az ország újraegyesítésekor célul tűzték ki: a II. Világháború után felhagyott vonalszakaszokat újjáépítik. Ez majdnem sikerült, bár Spandautól nyugatra és Wannseetől Stahnsdorf felé továbbra sem vezet vasúti pálya és a Siemensbahnon sem járnak a vonatok. A többi szakasz is meglehetősen lassan épült újjá, hiszen a Ringbahn teljes helyreállítása is 2002-re készült el.
De maradjunk Teltow térségében: hosszú előkészítő munka után 2005. február 25-én vették fel a forgalmat Lichterfelde Süd és Teltow Stadt között az egyvágányú vasúti pályán – igaz, az alépítmény elkészült mindkét vágány számára. Ha rátekintünk a végállomásra, láthatjuk, ez sem egy tipikus végállomás, hiszen félreállási lehetőség nincs, mindösszesen csak egy fél állomás és két vágány épült meg.

Teltow Stadtban mindössze két vágány épült, a nyílt vonal pedig csak egyvágányos, bár az alépítmény elkészült a második számára is

Teltowban nem ez az első S-Bahn-állomás. Korábban, 1951. július 7. és 1961. augusztus 13. között már jártak erre gyorsvasúti szerelvények, miután a II. Világháború előtt előkészített hálózatbővítésnek megfelelően építették ki a vasúti pályát az Anhalter Bahn mellett.
A nyugati szektorok határainak lezárása miatt az 1961. augusztus 12-ről 13-ára virradó éjjel lekapcsolták a határon átvezető szakasz áramellátását, ám pont egy vonat ezen a szakaszon volt. Mivel a határt lezáró katonai egységek a pályát is felszedték, a vonat napokig maradt a senki földjén. Végül augusztus 14-éről 15-ére virradó éjjel vontatták el a vonatot a senki földjéről.
Az egykori Teltow állomás helyén ma is működik vasúti állomás; az épület pedig sokáig kocsmaként működött. Az S-Bahn-peron és a kapcsolódó pálya maradványait a Hauptbahnhofhoz vezető új vasúti pálya építése miatt elbontották.
A továbbvezetés megépítése már 1990 óta folyamatosan elő-előkerül, de legalább az egyik érintett vagy több érintett is folyamatosan visszalép a megvalósítástól. Legutóbb éppen az érintett települések, Kleinmachnow; Teltow és Stahnsdorf jelezte igényét, hogy örülnének a vasúti vonal megépítésének, de tavaly nyáron az akkori tartományi kormány – azóta választások voltak Brandenburgban – jelezte: nem látnak megfelelő potenciálokat a vasútvonal megépítésében. Ám a választások után már finomítottak az elképzeléseken: vizsgálják a megvalósítási lehetőségeket, ám nem csak Wannsee felé, hanem egyenesen, déli irányban is felmerült a gyorsvasúti pálya meghosszabbítása.

A térség térképén szinte magától kirajzolódik a Teltow Stadt–Stahnsdorf–Wannsee vasúti pálya vonala. Stahnsdorfban még az utcák is ezt a lehetőséget rajzolják ki
(térkép: OpenStreetMap)

Első körben a Teltow és Stahnsdorf közötti szakasz meghosszabbítása van napirenden, amennyiben ennek megvalósíthatóságát vizsgálják. A választások óta ugyanis nagyot fordult a politika: a külterületek fejlesztését és azok felértékelését fontos szempontnak tartják. Ehhez pedig jó szolgálatot tehet a vasúti kapcsolat fejlesztése, természetesen komplex egységként kezelve a többi tömegközlekedési ágazattal egyetemben.

A 2008 őszén készült képünkön még jól látszik, merre vezethetne tovább a gyorsvasút vonala

Öt évvel később, 2013-ban már több fa állta volna a vasút útját, de még mindig van lehetőség továbbépíteni a síneket

Teltow Stadt korszerű közlekedési csomóponttá vált...

...ahol a gyorsvasút vonatai és a térség fő közlekedési folyosóján közlekedő 601-es és X1-es buszok között hangolt átszállási lehetőség van. Ezt papíron 2011 őszétől kínálták, a gyakorlatban azonban csak 2013-ra vált biztossá, hogy elegendő járművel rendelkezik az S-Bahn a garantált 10 perces ütemhez. A kép 2012 őszén készült a potsdami pályaudvart elhagyó X1-esen viszonylatú „reklámbuszról”

Teltow Stadtban a helyi feltáró buszviszonylatokra is átszállhatnak a gyorsvasúttal érkező utasok

De a berlini X10-es buszjárat egyes menetei is egészen Teltow Stadtig jönnek el a Zoologischer Gartentől

A térségben azonban nem csak ennek a vasútvonalnak a megépítése a nagy álom: az egykori (Berlin–) Zehlendorf–Potsdam viszonylatú vasúti pálya, Poroszország egykori első vasútvonalának újjáélesztése is napirenden van, ám ez egyelőre csak a nagyon távoli vágyakban szerepel. A vasútvonalon a II. Világháború óta szünetel a távolsági forgalom, az S-Bahn-szerelvények Zehlendorf és Düppel között, az egykori Nyugat-Berlin területére eső területen.

Az egykori Stammbahn egykori Düppel megállójánál a sínek a mai napig megvannak – S-Bahn 1980 óta nem járt erre
(fotók: Halász Péter)

Stahnsdorf részéről már régi álom, hogy valamikor újjáélesszék a Wannseebe vezető vasúti kapcsolatot. A DB AG azonban nem tűnik partnernek az ügyben. A dolog pikantériája, hogy a területet annak idején az evangélikus egyház kifejezetten vasúti pálya részére engedte át, ám 1961 óta itt sincs forgalom. Az egyház jelezte, hogy akkor talán rendezni kellene a vasúti közlekedés kérdését, de a DB AG nem hajlik erre és a bíróság is a vasúttársaságnak adott igazat az ügyben. Sőt, a DB AG áruba is bocsátott a vasútvonalként már nem funkcionáló ingatlanokat.
Teltow Stadt állomás 2005. február 25-én nyílt meg az utasforgalom előtt. A két vágánnyal és egy szigetperonnal rendelkező létesítmény egyvágányú vasútvonalhoz kapcsolódik. A bevágásban fekvő állomás feletti és melletti területen kerékpártároló és intermodális csomópont került kialakításra. Az S-Bahn és a kelet-nyugati, Teltow–Stahnsdorf–Potsdam tengelyen közlekedő X1-es és 601-es buszok, valamint a helyi autóbuszok közötti kapcsolat népszerű és 2013 óta az S-Bahn-vonatai 10 percenként követik egymást, vonzó kapcsolatot kínálva Berlin belvárosa felé.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.