2015. 03. 24.

Északi spanyolok

A spanyol CAF-tól rendel új járműveket a norvég Flytoget. A reptéri gyorsvasútra 120 millió euróért nyolc darab öt kocsis vonatot vásárolnak – alkatrészekkel és technikai karbantartással egyetemben.



Várhatóan 2018-tól állnak forgalomba az új motorvonatok az osloi Gardermoen reptérre vezető vasútvonalon. A vonatokat üzemeltető állami tulajdonú Flytoget nyolc, egyenként öt kocsis, az Oaris-családba tartozó motorvonatot rendelt a CAF-tól, amelyeket a meglévő járműpark kiegészítésére szánnak. Az üzemeltető társaság közlése szerint az osloi központi pályaudvar és a reptér közötti járaton kapacitásbővítés szükséges, ehhez szükségesek az új motorvonatok. Ezen kívül persze a társaság szeretné növelni a piaci részesedését is.
Az új motorvonatok a legfrissebb technikai újdonságokat vonultatják majd fel. A járművek energiahatékony üzemeltetést biztosítanak és az utasok számára is számos kényelmi funkciót kínálnak: a fedélzeti wifi és a konnektorok magától értetődőek a 236 utast befogadó szerelvényeken. Ezen kívül természetesen akadálymentesek lesznek a járművek, amelyek elvileg akár 250 km/h-s tempóra is alkalmasak, de a jelenlegi adottságok mellett „csak” 210 km/h-val haladhatnak.

A norvég rendelésre készülő CAF-motorvonatok első látványterve
(grafika: CAF/Flytoget)

A Flytoget társaságot 1992 őszén alapították, amikor a norvég kormány elhatározta, hogy új repülőteret épít, amely elsősorban Norvégia délkeleti részét szolgálja majd ki. A repülőtér és Drammen közötti, 100 kilométer hosszúságú vonalon 1998-ban indult meg a forgalom, amelynek ellátásához tizenhat darab, egyenként három kocsis villamos motorvonatot vásároltak az akkori ADtranztól. A 71-es sorozatú motorvonatokat a 2008-2009-es főjavításuk során bővítették ki egy újabb betétkocsival. A markáns megjelenésű járművek alapját a svéd X2-es motorvonatok jelentik és a típusból – 73-as sorozatjelzéssel – az NSB is rendelt a távolsági forgalom számára. Utóbbi billenőszekrényes technikával is rendelkezik, ami a reptéri vonatokból hiányzik.

A Flytoget jelenlegi ADtranz-motorvonatainak kapacitását bővíteni szükséges, ezért rendelik a CAF-tól az új szerelvényeket
(forrás: Wikipedia)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.