2015. 10. 14.

Nagybevásárlás az ÖBB-nél

Több részletben összesen kétszáz mozdonyt vásárolna az ÖBB. A megjelent tenderkiírás szerint hagyományos villamosmozdonyok mellett hibridgépeket is vennének. Az osztrákok komolyan gondolják az európai piacon való megjelenést!




Újabb nagy mozdonybeszerzésre adja a fejét az ÖBB: a Taurusok és a Herkulesek után ismét komoly mennyiségű gépet rendelnek, amelyeket több részletben, 2017 és 2020 között kell forgalomba állítani. A hagyományos, univerzális villamosmozdonyok mellett nehéz tehervonati villamosmozdonyokra és hibrid gépekre is igényt tartanak az osztrákok.
A megjelent három tenderkiírás szerint a mozdonyok öt csoportba oszthatók lesznek majd. Nézzük hát, miket vesznek a Lajtán túl!
Az első tenderben összesen száz gépet vennének, három csomagban és 2017-től szállítva. Az első adag 50 darab válóáramú (15 kV 16,7 Hz és 25 kV 50 Hz 1~) gépekre vonatkozik, amelyek elsősorban univerzális járművek lennének. A megkövetelt minimum: 300 kN indító vonóerő, legalább 120 km/h-s sebesség, 5600 kW teljesítmény és 350 kW teljesítményű last mile hajtás. A gépeket Ausztria mellett Németországban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Horvátországban, Szerbiában, Bulgáriában és Törökországban kell engedélyeztetni, opcionálisan pedig felmerülhet Bosznia-Hercegovina, Makediónia és Görögörszág is. Ebből a négytengelyes típusból első körben rendelne már harminc darabot is az ÖBB.

Az ÖBB a Taurusok után újabb nagybevásárlásra készül mozdonyfronton – előremutató lépés?

A második csoport huszonöt multisystem-gépre vonatkozik, ezekben nem írják elő a last mile hajtást, a többi paraméter viszont egyezik az első gépekkel, leszámítva, hogy 350 kN helyett csak 300 kN vonóerőt írnak elő. Az egyenáramra is alkalmas gépeket Ausztrián kívül Németországban, Magyarországon, Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Olaszországban és Szlovéniában kellene engedélyeztetni. Opció ehhez a sorhoz Belgium, Hollandia, Románia, Bulgária, Törökország, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Makedónia és Görögország.
A multisystem gépekből vennének további huszonötöt is, ezeket Ausztria és Nénetország mellett Magyarországon, Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban és Szlovéniában kellene engedélyeztetni. Az opciós sor itt is Belgium, Hollandia, Románia, Bulgária, Törökország, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Makedónia és Görögország.
Érdekesség a második tender: a „Supercargolokomotiven West” megnevezés nagyon szépen hangzik. De mit is jelent? Kétszer négy vagy hat tengelyes gépekről van szó, amelyek vonóereje legalább 450 kN kell legyen és 120 km/h-s sebességre is alkalmasaknak kell lenniük. A mozdonyok villamos üzemen 5600 kW, dízel üzemben 1800 kW teljesítménnyel kell bírniuk. A villamosüzemben váltóáramról üzemelő gépeket Ausztria mellett Németországban, Magyarországon, Romániában, Szlovákiában, Csehországban, Horvátországban, Szerbiában, Bulgáriában és Törökországban kell engedélyeztetnie a gyártónak. Opcióként szerepel itt Belgium, Hollandia, Lengyelország, Olaszország, Szlovénia, Bosznia-Hercegovina, Makedónia és Görögország is. Ezek között több olyan ország is szerepel, ahol csak egyenáramú villamos üzem van, tehát itt kizárólag dízelként működnének a gépek. A típus esetében ötven gépre vonatkozó szerződést kötne az ÖBB, amelyből harmincat le is hívnának azonnal, 2020-ig kellene őket szállítani.

Dedikáltan a magyarországi tranzit tehervonatok élére szán ötven gépet az ÖBB, amiből tízet meg is rendelnek a szerződéskötéssel együtt
(fotók: Magyarics Zoltán)

A harmadik tender nyilvánvaló magyar érdekeltségekről is tanúbizonyságot. A „Supercargolokomotiven Ost” kategóriába tartozó gépek esetében hattengelyes mozdonyokról álmodik az ÖBB, amelyek 450 kN-os vonóerővel bírnak és 120 km/h-s sebessége közlekedhetnek legalább. Az 5000 kW teljesítményű villamosmozdonyok váltóáramról kell üzemeljenek, ám egy 350 kW teljesítményű last mile hajtást is előírnak. A gépeket Ausztrián belül első körben csak a Bécs–Hegyeshalom vonalra kellene engedélyeztetni, ezen túl pedig magyar, román és bolgár papírokat kell beszerezni. A további lehetőségek között szerepel a teljes osztrák hálózatra való engedélyeztetés és a szlovák, török, szerb, horvát, bosnyák, makedón és görög hatóságok áldásának beszerzése is. Az ötven mozdonyra vonatkozó szerződésből első körben az ÖBB tíz járművet hívna le, ezeket 2017-től kell szállítani.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.