2015. 10. 22.

Megálljt parancsolnak

A svájci vasút az elmúlt időszakban komolyan a figyelem középpontjába került, már ami a számtalan közfeltűnést keltő balesetet illeti. Mi magunk is írtunk már róla: az SBB vonatbefolyásoló rendszerei közül van, ami nem a legkorszerűbb. Most a helvétek kizárólag kiegészítőként egy alkalmazást vezettek be, ami figyelmezteti a mozdonyvezetőt, ha baj van.



Svájcban már jónéhány éve a mozdonyvezetők szolgálati laptoppal vagy tablettel rendelkeznek, ezen keresztül olvassák a szolgálati menetrendeket, rendelkezéseket. A mozdonyokon megfelelő dokkolók kerültek kialakításra, így jó ideje – ilyen tekintetben – „papírtalan” vasút az SBB. A szövetségi vasútnál reagáltak a közelmúlt több súlyos balesetére, ami jellemzően a továbbhaladást tiltó jelzések figyelmen kívül hagyásából adódott és hangsúlyozottan nem biztonsági rendszerként, de kiegészítő alkalmazásként egy appot kaptak a mozdonyvezetők a szolgálati tabletjükre.

Ha a vonatszámot nem engedélyezték, de mozgást érzékel, figyelmeztet a szolgálati tablet

A WarnApp nevű alkalmazás lényeg, hogy látható és hallgató jelzéssel igyekszik felhívni a figyelmet abban az esetben, ha a tablet mozgásérzékelője észleli, hogy az eszköz mozog, ám a beállított vonatszámnak megfelelő szabad jelzést még nem kapták meg. Az alkalmazás a központi adatbázisban figyeli, hogy „felszabadították-e” az adott számú vonatot, azaz elindulhat-e ilyen tekintetben a járat. Ha nem, akkor jelez a program.

Figyelmeztető alkalmazás, de nem biztonsági rendszer az SBB új appja a mozdonyvezetők tabletjén. Ám a precízebb munkavégzést mindenképpen segíti
(fotók: SBB)

Az SBB célja, hogy az alkalmazás segítségéve a mozdonyvezetőket arra késztessék, hogy inkább többször győződjenek meg arról, hogy számukra kezeltek jelzőt és nem nézték el esetleg vagy éppen nem ők indulhatnak a közös vagy csoportos kijárati jelző szabad jelzése esetén – ilyen jelzőkre a fővonalakon is számos példát találunk Svájcban. Az SBB hangsúlyozza: az alkalmazás nem biztonsági rendszer, nem része a vonatbefolyásoló rendszernek, mindössze egy kiegészítő, figyelemfelhívó megoldás, ami a biztonsági rendszerek megfelelő használatára és a jelzések precízebb megfigyelésére ösztönzi a mozdonyszemélyzetet. Az alkalmazás elsősorban az állomások területén használható, a nyílt vonalon nem.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Ez életveszélyes. A svájci vasút egyébként is jócskán terhelt nem biztonságos technológiákkal, nemrég volt Rueunban olyan baleset, hogy a pft be tudott tolatni a lezárt vonatvágányútba anélkül, hogy a biztber visszaejtette volna a vonat bejárati jelzőjét. Nem volt váltófölvágás se: a pft gond nélkül átállíthatta magának a fővágányba vezető váltót, hogy kiállhasson a rakodóról.

    Ilyen körülmények között egy olyan rendszer telepítése, amelyik nem éri el a meglévő biztonsági szintet sem, nagyon veszélyes. Hiába hangsúlyozzák ugyanis, hogy ez nem biztber, a kényelmessége okán a mozdonyvezetők elkezdhetnek bízni benne, és ilyenformán csak ront a biztonsági szinten, nem javít.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. http://www.kbsz.hu/j25/dokumentumok/2014-558.pdf

      2014. június 7-én Széchenyi-hegy és Városmajor állomások között közlekedő 2-08 sz. vonat Svábhegy állomásról az állomásközt fedező „C” jelű jelző továbbhaladást tiltó jelzési képe ellenére elindult, tovább közlekedve a vonat részére helytelen irányban álló 2 sz. váltót felvágta és azon kisiklott.
      A Vb megállapította, hogy az elindulást az is befolyásolta, hogy az ellenkező vonat beérkezése után a FUTÁR berendezés képernyőjén a „Kérem induljon” felirat megjelent. Eközben azonban a „C” jelű, állomásközt fedező jelző továbbhaladást tiltó jelzési képet mutatott, illetve a vonat vágányútjában fekvő 2 sz. váltó még nem volt a 2-08 sz. vonat részére állítva.

      Törlés
    2. Öööö... Hülyeség ellen nincs orvosság, elvégre ha a főjelző megállj állásban van, írhat bármi bármit.

      Törlés
    3. Egyetértek Benbével. Az Acsa-Erdőkürti baleset kapcsán is felmerült, hogy pl. a VonatDroidot lehetne továbbfejleszteni olyan irányban, hogy figyelmeztesse a vezért, ha egyvágányos pályán szemben vonat közeledik. Nem tartom annyira jó ötletnek, mint amennyire logikusan hangzik.

      Ugyebár örök vitatéma a szintbeni keresztezéseknél a villogó fehér kérdése is, ami nem azt jelenti, hogy "nem jön vonat", hanem csak annyit, hogy "nem biztos, hogy jön a vonat". Szerintem az első olyan alkalommal, amikor villogó fehér mellett történik baleset, országos médiabotrány lesz az ügyből...

      Törlés
    4. Oh, ahhoz ne kell megvárni, hogy baleset legyen, egyszer már teleszórtak mindent a fényképpel a villogó fehér jelzésnél az átjáróban haladó vonatról, még magukat szakmainak bélyegző lapok is fennhangon károgtak, persze senki sem vette figyelembe, hogy anyagolóvonat volt közforgalom elől lezárt vágányon.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.