2016. 01. 29.

Forradalmi fekvőhelyes

Sorra szüntetik meg Európában a nemzetközi éjszakai vonatokat, pontosabban azokat, amik a klasszikus éjszakai járatok: háló- és fekvőhelyes kocsikkal járnak. „Nyugaton” az állami cégek közül egyedül az ÖBB az, aki azonban szembemegy a trendekkel és a meglévő járműpark felújítása, cseréje és új koncepciók kerültek napirendre.



Láthatóan eltűnhet a különbség a fekvőhelyes és a hálókocsik között, ha megnézzük az ÖBB új koncepciómodelljét, amelyet most mutattak be. A különbség az ár mellett alighanem csak abban lesz, hogy egy-egy fülkében hány utas utazik majd együtt. De itt is komoly előrelépés lesz majd, hiszen a privátszférát így is igyekeznek majd biztosítani. A koncepciót bemutató modell innovatív fejlesztéseket kínál, kérdés, hogy mikor és milyen formában lesz ebből bármi is?
A modellt elnézve a klasszikus fülkés megoldástól elbúcsúzhatunk: itt inkább egy olyan megoldás látszik, ami a termes kocsikban helyezne el több alvókapszulát: lényegében a főleg a volt szovjet területeken ismert „plackart” és a japán kapszulahotelek (illetve az ottani termes vasúti hálókocsik) keresztezése lehet az új fekvőhelyes és/vagy hálókocsi. A modellen alkalmazott elemek egy része ráadásul visszaköszön a Railjet-vonatok belső teréből, ami nyilván részben az egységes céges arculat része, másrészt pedig ne lepődjünk meg, ha a végén éjszakai „háló-Railjetek” jelennek meg a síneken. Ha már az autószállítás nem jött össze...

A fekvőhelyes szakaszok is viszonylag tágasnak tűnnek és kényelmes utazást kínálhat az új kocsikialakítás

A fülkécskékben asztal is helyet kap, illetve lesz hova tenni a motyót éjszaka – kérdés, hogy a nagyobb csomaggal utazó utasok hova pakolhatnak?

A privátszférát elhúzható tolóajtók jelentik majd a termes kocsiban. Guruló kapszulahotelekről álmodik az ÖBB? (fotók: ÖBB)

A modell február 17-éig megtekinthető az ÖBB vezérigazgatóságának halljában 12 és 19 óra között; a vasúttársaság várja az érdeklődők véleményét.

Légi párhuzamok

Első hallásra talán meglepő asszociációnak tűnik, de a légiközlekedés trendjei köszönnek vissza az éjszakai vonatok szolgáltatási koncepciójának evolúcióján. A hosszútávú, éjszakai repülőjáratok esetében – különösen az észak-amerikai belföldi éjszakai járatoknál – az elmúlt évtizedben szintén újragondolták a szolgáltatási szinteket. A klasszikus elsőosztály (vö. hálókocsi) egyre több légitársaságnál eltűnik, és helyét a hagyományosan középső kategóriaként (mint a fekvőhelyes kocsi) kínált business, azaz üzleti osztály veszi át. Mindezt nagyban elősegítette az innovatív ülésmegoldások kifejlesztése, melyekkel lehetővé vált az üzleti osztály ülésenkénti árazásának megfelelő alapterületen (a légiközlekedésben a kettő között a vasútinál sokkal szigorúbb az összefüggés) is teljesen vízszintes ággyá alakítható ülések elkészítése. Ennek a folyamatnak felel meg az ÖBB mostani ötletelése: a fekvőhelyes és a hálókocsi közötti szint létrehozása, modern megoldásokkal. A párhuzamok sora nem ért véget, ugyanis a privát szféra megteremtése hasonló módon történik. Az első és üzleti osztályok összevonása mellett döntő légitársaságok sok esetben az úgynevezett open suite, azaz nyitott fülke megoldással gondoskodnak a termes elrendezés mellett az intim tér megtartásáról – ilyen úton indult el többek között az Air Canada, a Virgin Atlantic és a Delta Airlines. A vasúti analógia az ÖBB újragondolt, termes, ám mégis válaszfalakkal felosztott hálókocsija. A fülkéhez szokott vasúti törzsutasok számára talán bizarr, de a légiközlekedés hasonló megoldásainak ismeretében e sorok szerzője számára nem ördögtől való megoldás. Sok kérdés merül fel az ÖBB tervei kapcsán, de egy dologért mindenképpen elismerés jár az osztrák vasút szakembereinek: legalább megpróbálják az egyre inkább értelmét vesztő éjszakai vonat műfaját újragondolni és a 21. századba átmenteni. Bár a mostani olajárak mellett ez nem tűnik aktuális kijelentésnek, hosszú távon viszont talán fontos fejlődési állomás lehet ez a nyugat-európai távolsági vasúti forgalomban.
Magyarics Zoltán
Open suite üzleti osztály az Air Canada Boeing 777-200ER típusú, hosszútávú járatokon használt gépén


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.