2016. 02. 11.

Vasút helyett villamos

A meglévő vasútvonal helyett könnyen lehet, hogy hamarosan villamosok fognak járni Wight szigetén. Az Egyesült Királyság különleges helye ez: a nagyvasúti üzemet egykori londoni metrókocsikkal bonyolítja a South West Trains.




Wight szigetének egyik fontos látványossága a vasútüzeme és nem csak a közlekedésbarátok számára: a jellegzetes londoni metrókocsikkal működő üzem azonban hamarosan eltűnhet, legalábbis a helyek tervei szerint. A mindenképpen korszerűsítésre érett járműpark mellett a vonalakat is átépítenék és villamosként működhetne tovább a hálózat.

A vonal egyik kritikus pontja a Ryde-alagút. Ide bújik be épp egy egykori londoni metrószerelvény
(forrás: Wikipedia)

Jelen állás szerint bajban van a szigetvasút: az utasszámok csökkennek, évente pedig mintegy 3,5 millió font veszteséget termel hálózat, az üzem fenntartása évente 4,5 millió fontot emészt fel. Ehhez képest a villamosok jóval gazdaságosabban üzemeltethetők. A villamosüzemmé való átalakítás azután merült fel, hogy a kormány felvetette: a Londontól délnyugatra lévő vonalak soron következő közszolgáltatási pályázati csomagjában már nem szerepel a Wight-szigeti vasút. Ennek hátterében az áll, hogy a következő területi tender keretében önfenntartó, legalább nullszaldós szolgáltatásokat kellene nyújtania a majdani operátornak. Ez megvalósítható a South West Trains szolgáltatási területének döntő többségén, de a mostani üzemviteli felállásban szinte képtelenség a Wight-szigeten.

Az biztos, hogy az infrastruktúra komoly felújításra szorul és nem különben időszerű az 1938-as évjáratú egykori londoni metrószerelvények cseréje is; ezek a vonatok a nagyvasúti rendszerben a 483-as sorozatszámon üzemelnek. A metrókra a Ryde-alagút méretei miatt volt szükség egykoron, mert csak ezek férnek el biztonságosan ezen a szakaszon. Az alagút adottságai miatt komoly múltra tekinthet vissza a nyugdíjazott londoni metrószerelvények alkalmazása a vonalon: az 1967-es villamosítást követően először a nagyvasúti keresztségben 485 és 486-os sorozatra átnevezett, 1923-as évjáratú londoni metrók jártak a szigeten.

A hálózat egyik jellegzetes pontja a rydei mólón vezető szakasz. A kép a szigetvasutat feldolgozó mozdonyszimulátor-kiegészítőből származik – hamarosan csak így láthatjuk a régi londoni metrókat a nagyvasúti szabályok szerint

A villamosüzemmé alakítás keretében felsővezetéket építenének a mostani harmadik sínes áramellátási rendszer helyett – ha már a pályához amúgy is hozzá kell nyúlni –, ám a beruházás még így is olcsóbbá tenné a működtetést, hiszen a villamosüzemnek sokkal egyszerűbb biztosítóberendezési rendszerrel kell rendelkeznie, a pályának nem kell megfelelnie a nagyvasúti normáknak. Ez persze nem jelenti azt, hogy hagyják lerongyolódni az infrastruktúrát, de összességében sokkal egyszerűbb és olcsóbb lesz egy villamosvasúti szabványoknak megfelelő pálya és járműállomány fenntartása.

A villamosüzemmé való átalakításról a közeljövőben dönt az Island of Wight Council, a helyi önkormányzat – tudatja a brit közszolgálati média, a BBC. A léc mindenesetre magas, a Wight-sziget vasútja a brit vasúti világ legpontosabb vonalának számít – a körülmények ismeretében persze ez kimeríti a rossz vicc fogalmát, ugyanis egy nagyvasúti szabványok szerint üzemeltetett, ám egyébként abszolút nem nagyvasúti jellegű üzemről van szó. Úgy is mondhatjuk, hogy a villamossá alakítással helyükre kerülnek majd a dolgok...

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.