2016. 04. 15.

Hosszabb Combino, több utas – villamoskörkép Potsdamból

Berlin mellett, azzal szinte összenőve találjuk meg Brandenburg tartomány fővárosát: Potsdamot. A kisváros saját villamosüzeme átvészelt az 1990-es évek komoly csonkításait és a volt NDK egyik legkorszerűbbjének számít. Egy ideig nem akartak sokat fejleszteni a villamoshálózaton, de most mégis rájöttek: a kötöttpályában van a jövő.



Igaz, Potsdamban ezúttal nem hatalmas hálzóatfejlesztésben látják a válaszokat a jövő kihívásaira, hanem a rövid távon is sikerrel kecsegtető megoldásokat részesítik előnyben. Úgy is mondhatnánk: hét méterért négymillió eurót fizetnek, ugyanis a város Combino-flottájának hosszát bővítik és ehhez a kocsiszínt is ki kell bővíteni.
A potsdami ViP, a közlekedési cég szerint ugyanis a Combinóik túl rövidek a jelenlegi utasigényekhez, kevés férőhelyet kínálnak. A városvezetéssel együttműködésben arra jutottak, hogy első körben még nem kell új villamosokat venni – emlékezetes: a Stadler Variobahnok nem éppen jó emlékeket hagytak maguk mögött, még ha most már ki is nőtték a gyerekbetegségeket. Inkább a meglévő villamosokkal kezdenek valamit és így jött az ötlet, hogy az amúgy is moduláris felépítésű, ám már kifejezetten öregnek nevezhető alacsonypadlós villamosok újabb modulokkal bővüljenek. A további két modul beépítésével 160-ről 200 főre nő majd a villamosok befogadóképessége. A költség járművenként 1,1-1,2 millió euró.

A Combinókat 40 méteresre bővíti a ViP, egy ajtós és egy forgóvázas (már amennyiben ezt lehet értelmezni egy régi Combinónál) tag kerül a kocsikba

A tervek szerint a jövőben nyolc Combino 40 méteresre fog „nőni”, ehhez pedig hét és fél méterrel kell megnövelni. A 2001-ben átadott csarnokot négymillió euróért bővítik majd ki, hogy fogadhassa a hosszabb villamosokat. Ez a fejlesztés 2017 tavaszán indul majd és 2018 közepére szeretnének végezni a munkákkal, amelyek várhatóan csak kismértékben zavarják a napi karbantartási feladatokat.
A projekt része annak a csomagnak, amely 2022-ig 50 millió eurónyi fejlesztést tartalmaz. Ezzel szeretne válaszolni a város a várható népesedési fejlődésre és a mobilitási igényekre. Fontos: középtávon új villamosok azért jönnek majd, ezek várhatóan a mainál szélesebbek, 2,4 méteres kocsik lesznek – manapság Potsdamban 2,2 méter széles kocsik közlekednek.

A Variobahnok gyerekbetegségei után tízéves távlatokban gondolkodnak csak a potsdamiak új villamosok beszerzésében

A ViP számításai szerint tizenöt éven belül 30 ezerrel többen élnek majd a városban és elsősorban a város északi részein számítanak arra, hogy új lakónegyedek épülnek majd. Ezek tömegközlekedéssel való kiszolgálása fontos feladat lesz. Jelenleg úgy tervezik, hogy 2020-ig 7,5 millió euróból egy új villamosvonalat építenek a Campus Jungfernseehez, ennek építési munkái 2017-ben kezdődnek majd – ez a Viereckremiséig vezető vonal meghosszabbítása lesz majd. A fejlesztések keretében felújítják majd a Herinrich-Mann-Allén vezető villamospályát – 15 millió euróból – és átépítik a Leipziger Dreieck térségében is a vágányokat. A főpályaudvarnál pedig új fordulót alakítanak majd ki a villamosoknak. A régen ígért, a golmi egyetemi campushoz vezető villamosvonal láthatóan lekerült a napirendről, itt továbbra is maradnak az autóbuszok.

A Tátrák egyelőre szolgálatban maradnak, így főjavításuk esedékes – ezt Csehországban végzik majd el
(fotók: Halász Péter)

Ugyancsak kihívás az, hogy a törvényi előírásoknak megfelelően 2022-ig valamennyi megállóhelyet akadálymentesíteni kell majd. De nem csak a megállóhelyekkel kell kezdeni valamit, hanem a járművekkel is, ezeket is akadálymentessé kell tenni, ami nem mást jelent, mint a jelenleg még szolgálatban lévő csehszlovák KT4Dm-ek cseréjét – vagy alacsonypadlós középrésszel való bővítését. A villamos-járműpark modernizálására 22 millió euró jut.
Egyelőre a Tátrák kapcsán nincs hosszú távú elképzelése a városnak, de 2022-ig szeretnék üzemben tartani a kocsikat, ez pedig azt jelenti, hogy főjavításuk esedékes, amit csehországi partnercégük végez majd el. Ez azt is jelenti, hogy ha mégis megválnak majd a Tátráktól, akkor nem a vastelepre kerülnek, hanem eladják majd őket.

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. KT4-esbe lehet alacsonypadlós középrészt reszelni? Ahhoz nem kellene Jacobs-forgóvázassá átalakítani?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.