2016. 08. 12.

East Anglia: Stadler-siker

A holland vasút érdekeltségét, az Abellio Railt bízza meg a Department for Transport, a brit közlekedési minisztérium az East Anglia hálózat üzemeltetésére. A franchise október 16-án indul és a szerződés 2025 októberéig garantálja az Abellionak az üzemeltetési jogokat.





A brit közlekedési tárca, a Department for Transport (DfT) döntése szerint a holland érdekeltségű Abellio Rail lehet a regionális és távolsági vasúti közlekedés franchise-birtokosa a jövőben az East Anglia hálózaton. A 2016-tól 2025-ig tartó időszakban 1,4 milliárd font értékű megbízást kapott a cég. Ezért cserébe el kell indítania a jelenlegi flotta cseréjét, amely összesen 1043 új jármű forgalomba állítását jelenti 2019 januárja és 2020 szeptembere között. Az erre vonatkozó tendert a Bombardier nyerte meg, amely egymilliárd font értékben épít majd 660 darab Aventra villamos motorvonati kocsit, amelyeket a Derbyben lévő gyárban építenek.

A Bombardier megszokott és megbízható szállítónak számít a brit vasutaknál, a helyi járműcsalád hírneve jobb a Talent-család kontinensen kicsit megtépázott reputációjánál
(grafika: Bombardier)

A Bombardier a mostani üzlet keretében 22 darab 10 részes és 89 darab 5 részes Aventra-motorvonatot szállíthat majd, ezek a West Anglia és a Great Eastern vonalakon járnak majd az Abellio kötelékében.
A járműbeszerzési tender másik nyertese pedig a Stadler Rail, akik összesen 383 kocsit építhetnek majd a dízel-villamos és a tisztán villamos üzemű FLIRT motorvonatokhoz. A Stadler Railnek ez az első sikere a szigetországban, és a svájci cég agresszív növekedési politikájának ismeretében érdemes lesz figyelni rájuk. A mostani beszerzés keretében a Stadler Rail több változatban építheti majd a FLIRT-eket a briteknek:
  • InterCity-forgalom: 10 darab, 12 egységes villamos üzemű vonat;
  • Reptéri forgalom: 10 darab, 12 egységes villamos üzemű vonat;
  • Regionális forgalom: 24 darab, 4 egységes dízel-villamos üzemű vonat;
  • Regionális forgalom: 14 darab, 3 egységesd dízel-villamos üzemű vonat.
A FLIRT UK első látványterve a Stadler Rail grafikáján
(grafika: Stadler Rail)

A reptéri forgalomban közlekedő vonatokat a Stansted Expressen és a West Anglia vonalakon használják majd, a többi vonatot értelemszerűen a távolsági és a regionális forgalomban vetik majd be. A Stadler kedvező üzemeltetői tapasztalatokkal megvetheti a lábát a brit piacon, ahol számos lehetőség van kilátásban számukra – a SouthWest hálózaton a korosodó 455-ös motorvonatok előbb-utóbb cserére szorulnak, a Crossrail 2 projekt is komoly volumenű beszerzéseket jelent majd, és a regionális vonalak igáslovainak számító 142-es és 156/158 családok cseréjére is készülhetnek a gyártók.

A Railway Gazette összefoglalója a különféle összeállítású és gyártású motorvonatokról

Az East Anglia vonalhálózaton éves szinten 97 millió utas utazik, a jelenlegi férőhely-kínálatot pedig 55%-kkal kell megnövelni: napi 91 ezerre, amit összesen napi 1144 vonattal tud teljesíteni a szolgáltató – ez 13%-os teljesítmény-növekedés.
Az új szolgáltató vállalta, hogy a jelenlegi 87%-os hálózati pontosság mutatót (pontosabban a kombinált teljesítmény-mérőszámot, a PPM-et) 92,9%-ra tornássza felé és hétköznapokon legalább napi két pár vonat London és Norwich között 90; London és Ipswich között 60 perc alatt teszi meg az utat a nagyobb távolságról ingázók igényeihez igazítva. Elvárás a szolgáltatóval szemben az állomásokon és a vonatok fedélzetén a teljeskörű wifi-s internet-szolgáltatás biztosítása is. A vonalak mentén 1800 új parkolót és 4000 férőhelynyi kerékpártárolót is építenie kell majd a szolgáltatónak, de a jegykiadó irodák felújítása és az utastájékoztatás korszerűsítése is az Abelliora vár. Ezen túlmenően felújítják a meglévő vontatási telepeket és új karbantartó bázis épül majd Manningtreeben.
A DfT döntése szerint a kilenc éves szerződés jó teljesítése esetén 3,7 milliárd fontnyi prémiumot lehet majd kifizetni a szolgáltatónak.

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.