2016. 09. 01.

Az első hármas

Magyarországon először a GYSEV-nél állhatnak forgalomba a Stadler Rail FLIRT 3-as motorvonatai. A „repcevasút” tíz motorvonatot rendelt a Stadler Railtől, az elsők pedig 2018-ban állnak majd forgalomba.


Húszra bővül a GYSEV FLIRT-flottája 2018-tól: a nyugat-dunántúli regionális vasúttársaság ugyanis a Stadler Railtől tíz új motorvonatot rendelt. A szerződés érdekessége, hogy ezek a szerelvények lesznek az első FLIRT 3-as vonatok Magyarországon a mostani állás szerint.
Az új vonatokra vonatkozó ajánlattételi felhívást még idén tavasszal tette közzé a GYSEV és a tender eredményeképpen a svájci járműgyártó lett a befutó. Az első vonatot 2018 márciusában; az utolsót pedig 2019 januárjában adja majd át a gyártó a megrendelőnek a szerződés szerinti ütemezésben foglaltak alapján.
Az új motorvonatok bár 2,8 méterrel hosszabbak, cserében teljesítik az európai törési szabályokat, nagyobb biztonságot kínálva a vonat vezetőjének és az utasoknak is. Az így 77,1 méter hosszú vonaton 208 ülőhelyet alakítanak ki, a vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége pedig 160 km/h lesz. A gyorsulás a megszokott legfeljebb 1,2 m/s2 lesz. A vonatokon a megszokott szolgáltatások, így a tágas többcélú tér, a zárt rendszerű mellékhelyiség, a konnektorok és a wifi is elérhető lesz majd.

Szokhatjuk a látványt: 2018-tól forgalomba állnak a GYSEV harmadik generációs FLIRT-motorvonatai
(grafika: Stadler Rail/GYSEV)

A GYSEV láthatóan elégedett a FLIRT-ekkel: a cég 2013 és 2015 között már tíz, a MÁV-START-éval lényegében azonos motorvonatot már forgalomba állított a térségben. A GYSEV vonatait a Stadler Rail részben Magyarországon építi: a szolnoki üzem készíti majd a kocsiszekrényeket. A végszerelés a cég lengyelországi gyárában lesz majd.
A GYSEV elvárja azt is, hogy ne csak az új motorvonatok egymás között, hanem a régebbi motorvonatokkal is képesek legyenek csatolt üzemre, így a húsz darabosra bővülő flottát rugalmasan tudják majd használni. A beszerzéshez az Európai Unió Integrált Közlekedési Operatív Programja 100%-os támogatást ad, összesen 21,7 milliárd forint értékben.
Kérdés, hogy a FLIRT 3-asok magyarországi engedélyeztetését mennyi idő alatt sikerül majd megoldani, hiszen az NKH felfogása szerint ezek új járművek. Ugyancsak kérdés a járművezető típusismereti képzése, hiszen e tekintetben szintén új típusnak számíthat majd az új vonat, amivel persze elsősorban a vizsgaszervezéssel foglalkozó KTI járhat majd jól.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. ha már b@szogattad a haladás kerékkötőit és a pénzbeszedő kft-t, akkor hiányolom a beszerzési keretösszeg megemelése miatt az előkészítő csapat figyelmes munkájának kiemelését. ;)

    VálaszTörlés
  2. > A GYSEV elvárja azt is, hogy ne csak az új motorvonatok egymás között, hanem a régebbi motorvonatokkal is képesek legyenek csatolt üzemre <

    Szerintem ez csak ürügy volt több százmilliós árdrágításra. Nem látom jogilag reálisnak a gyakorlati használatát, mivel balesetben, akik a régebbi egységben ültek és + vagy megrokkantak, azok után szénné perelnék a vasutat kártérítésért - helyesen, mert számukra lényegesen gyengébb minősítési szintű védelmet biztosított egy szerelvényen BELÜL. Ez ellentétes a kockázat-közösség elvével, ami nélkül sem közösségi közlekedés, sem élet-biztosítási piac nem működhet. Ennek kiküszöbölésére a vegyesen csatolt GYSEV szerelvényeket folyton körüljárni kellene, hogy mindig FLIRT3-mal előre közlekedjenek, a legrosszabb forgatókönyv, a szembe menesztés bekövetkeztére számítva. Ez nem életszerű. Ha viszont mozdonyos vontatású vonatra ülsz, elvileg a posta BHV és az IC kocsiban is azonos esélyed van.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.