2016. 09. 27.

Utaslista - újabb szög a nemzetközi vasúti közlekedés koporsójában?

Rosszakaróink a jelek szerint szépen lassan célt érnek, ugyanis az egyesült Európa egyik vívmányát, a határok átjárhatóságát kezdik lebontani egyfajta fordított evolúció keretében az európai döntéshozók. Most Belgium tör az élre - a belga parlament elé terjesztett törvénytervezet szerint a nemzetközi vasúti utasok adatait a légiközlekedéshez hasonlóan előre meg kell küldeni az érintett országok hatóságainak. Bónuszhír: a hazai hatóságok is szigorítani akarnak.



A terrorcselekmények és „migrációs válsághelyzet” miatt egész Európa biztonságpolitikai kérdésekkel foglalkozik napjainkban. A belga parlament követ dobott a (nem is olyan) állóvízbe, mellyel mellékhatásként beviheti a következő gyomrost a nemzetközi vasúti forgalomnak. A brüsszeli terrorakciókra adott válaszul olyan törvényjavaslatot nyújtottak be múlt héten a brüsszeli parlamentben, mely a légiközlekedésben már szokásos adatkezelést írná elő az utasok személyazonosságának tekintetében a nemzetközi vasúti közlekedésre is. A szabályozás lényege, hogy a vasúti szolgáltatók kötelesek lennének az utasok nevét regisztrálni és 24 órával az utazás előtt az érintett országok hatóságainak átadni. A mostani törvény természetesen Belgiumra vonatkozik, de földrajzi helyzete miatt ez már éppen elég komoly hatású - például a Párizs–Brüsszel–Amszterdam/Köln Thalys és ICE-járatokat kapásból érinti. A törvényjavaslat komolyan aggasztja mind az Európai Bizottság, mind pedig a vasúttársaságok és utasok érdekvédelmét ellátó szervezetek illetékeseit, a Bizottság és az Európai Parlament pedig azonnali megbeszéléseket kezdeményezett az ügyben. A javasolt törvényi előírás sértheti európai országok hatályos adatkezelési és biztonsági előírásait, így a jelek szerint a belgák darázsfészekbe nyúltak.

Az első áldozat? A Thalys-vonatok Belgiumon keresztül közlekednek; amennyiben a belga törvénymódosítást megszavazzák, a francia-belga-holland/német nemzetközi járatok utasainak és az érintett vasúttársaságok élete is bonyolódik - végső soron pedig sokan pártolhatnak el a vasúttól

Ami a vasúti közlekedést illeti, egy ilyen rendelet lényegesen bonyolítja a nemzetközi szolgáltatásokat, tovább csökkentve versenyképességüket - például az indulás napján megvett nemzetközi jegytől el is búcsúzhatnak a Belgiumot érintő nemzetközi utasok. Kérdés, hogy a buszos szolgáltatókra is kiterjesztik-e majd az előírást; ha nem, az számukra némi versenyelőnyt okozhat. Az is kérdés, hogy az internetes jegyvásárláskor hogyan ellenőrzi majd a vasúttársaság a begépelt nevek valóságtartalmát - ez a terület egészen komoly hatásokkal bírhat, ugyanis a légiközlekedésben szokványos és egyszerű az utazás megkezdése előtt ellenőrizni az utas dokumentumait, míg vasúti utazásban ez kemény dió. Ezidáig a légiközlekedéshez hasonló beszállási ellenőrzést a Eurostar-vonatok esetében láthattunk. Bár ez kivitelezhetőnek tűnik a kevés és főleg nagyobb állomásokon megálló távolsági vonatoknál, a Belgiumot érintő nemzetközi regionális járatokat ez valószínűleg ellehetetleníti - az utasok minden bizonnyal gépkocsira váltanak majd. A „rosszfiúkról” már nem is beszélve...
Talán éppen az utóbbi felvetés miatt, de a Landsec, az Európai Bizottság tanácsadói csoportjának kiszivárgott véleménye szerint időpocsékolás ez a törvénytervezet. Arra is sokan rámutatnak, hogy a párizsi és brüsszeli támadások után a Thalys-vonatokon bevezetett ellenőrzés se praktikus, se hatékony nem volt. A dolgot bonyolítja, hogy az sem világos: a belgák húzása az Európai Unió hatáskörébe tartozik (azaz vizsgálhatják-e) vagy tagállami, belügyi kérdés. Mindenesetre nem ártana gyorsan kitalálna, elvégre a belga honatyák már ezen a héten megszavazhatják a törvényt.

Itthon is szorul a hurok?
A hazai hatóságokban is hasonló gondolatok motoszkálhatnak, az iparági hírek szerint ugyanis a horvát és román határszakaszon a külső határállomásokon szeretnének 50-60 perces tartózkodást beilleszteni a menetrendbe. Az érveket nyilván mindenki kívülről fújja a „tájékoztatási kampány” hajrájában, ezzel nem is fárasztanánk senkit. A „tányérsapkás” logikába nem látunk bele, de adódhat néhány kultúráltabb módja is az ellenőrzés szigorításának - sokan emlékezhetnek például a menet közbeni vám- és útlevélellenőrzés intézményére a kilencvenes évekből. Akkor már azt is kicsit bohóckodásnak éreztük néhány relációban, de ördög hitte, hogy 15-20 év múlva újra mint haladó és vágyott módszerként gondolunk majd rá. Mindenesetre ha a hatóság kitart, leporolhatjuk majd a kilencvenkettes menetrendet, amiben az Erdély felől érkező nemzetközi vonatok a határ mindkét oldalán vesztegeltek egy órát. Eközben közúton még mindig gördülékenyebben megy a határátlépés, így megint csak az amúgy is ezer sebből vérző nemzetközi vasúti közlekedés versenyképessége (már ha van neki még olyan a román és horvát relációban) húzza a rövidebbet. A jó hír az, hogy a MÁV-START saját jól felfogott üzleti érdekében próbálja belátásra bírni a rendőröket. Nagyon szurkolunk nekik, bár ezeken a viszonylatokon a vasút pont annyira reszeli maga alatt az ágat, mint amennyit a „közegellenállás” hozzá akar tenni. Hogy az iménti képpel éljünk: a Dacia mostani menetrendje helyett szívesen leporolnánk a kilencvenkettes menetrendkönyvet...
Tipikus erdélyi kétvágányos, villamosított vasúti fővonal - a táj gyönyörű, a pálya borzalmas. Képünkön hajmeresztő nyolcvanas tempóval táncol (az utolsó kocsi már szó szerint) az 1746-os számú Szatmárnémeti–Bukarest műintézmény Nagyenyed határában
(fotók: a szerző)


Magyarics Zoltán

8 megjegyzés:

  1. Ebből is látszik, hogy teljesen dilettáns és inkompetens az EU vezetése. Pont ott mennek szembe a vasúti közlekedésnek, ahol a határok kvázi eltörlése után minden adott lenne egy kelettől nyugatig, északtól délig tartó egységes, akár nagysebességű hálózat létrehozásához, mely esetben az utas mondjuk egy Bp. - München repülőút tranzitidejét tényleges utazással tölthetné. (Pl. most a két belváros közti út ideje legalább 4 óra, ha 1-1 órát számolunk a repterekre/-ről való úthoz, 1 órát az ellenőrzésekre meg durván 1 óra menetidőt. Ezt bármikor kenterbe verné egy legalább 250km/h-ás gördülőállomány, mely Uram bocsá' részben vagy teljes egészében PDL szakaszon halad. De ehelyett úgy tűnik inkább repültetik 1-2 órát a népet...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Öööö... elnézést, lehet hogy másik csatornát nézünk, de ez itt egy _belga belügyi_ intézkedés jelenleg, tehát nem az "EU dilettáns" lemezt kell feltenni. Az a migrációs műsor. :) A jelen ügyben az EU illetékesei éppen igyekeznek közbelépni - a kritika onnantól jogos, hogy a jelek szerint még azt sem tudják eldönteni, ez tagállami vagy uniós jogkör.

      Törlés
    2. Hopp... Igaz szavak.

      Ettől függetlenül nem hiszem, hogy pont Belgiumnak kellene, egy ilyesféle, potenciálisan példaértékű ötlettel előhozakodnia.

      Törlés
  2. Két apró kötözködés: szög a koporsóhoz kell, a dió pedig kemény, nem nehéz.

    Sajnálnám, ha az évek alat lassan összejött fejlesztések miatti menetidő csökkenés elveszne az ismét visszatérő ellenőrzések miatt. Pont elég a brit kekeckedés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jogos, javítva.

      Az évek alatt összejött fejlesztésekről annyit, hogy elkezdtünk számolgatni a román felújítási projektek kapcsán. Az eddig mutatott tempóval olyan 20-25 év múlva állhat össze az Arad-Brassó vonal értelmezhető színvonalon. Az utasok sajnos már régen szavaztak.

      Törlés
  3. Nem világos mit is szeretnének a balga belgák, ahogy a cikkben is írtátok, ha csak egy regisztrációról van szó és csak a vasúton, az nem ad biztonsági pluszt és a külföldről érkező rossz fiúkat/lányokat sem fogja megállítani. Pláne egy terrorista akciónál, ahol az elkövető általában nem túlélésre játszik, nem fogja őket éredkelni, hogy tudják ki volt az elkövető.

    Ha nem csak regisztrációt, hanem ellenőrzést is bevezetnek, annak látnám értelmét, emlkészünk talán, hogy pont egy Thalyson próbált lövöldözni a tag akinek beragadt a Kalasnyikova. Ez azonban csak a távolsági vonatokon működhet és némi építkezés kell hozzá az állomásokon. Regionális határátlépő járatokon ez szinte kivitelezhetetlen. Ez persze még mindig "csak" a vasúton utazókat védi, nem akadályozza meg a terroristák bejutását az országba. Ha ez utóbbi a cél, akkor teljes határzárat kell bevezetniük.
    A biztonsági ellenőrzés bevezetése távolsági nagysebességű vonatoknál érdekes dilemma, a vonat egyik nagy előnye ma, hogy elég egy perccel indulás előtt kiérni a peronra, a repülésnél ma már az egy óra sem bitos hogy elég a reptéren. Ugyanakkor, ha az emberek nem érzik magukat biztonságban a vonatokon, akkor hiába a kevesebb nyűg, a repülőt fogják választani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az elv valószínűleg ugyanaz, mint a repülésben: van egy utaslista, egy nappal indulás előtt le lehet szűrni, és ha valaki gyanús, azt leszedni a vonatról. Ebben lenne ráció. Annyiban már sántít az analógia, hogy itt már a járműről kell leszedni, szemben a repülőtéri beléptetéssel. Vagy Eurostar-jelleggel állomás beléptetés, de annak komoly költségei lesznek az állomási infrastruktúra oldalán, és - ahogy írod is - a regionális forgalomban ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen. És igen, ettől még autóval vidáman át lehet gurulni a határon egy szatyor fegyverrel.
      A dolog eléggé zsákutcának tűnik, de ettől még lehet vele bajlódni egy ideig - meglátjuk.

      Törlés
  4. Kolozsvárra két tollvonással lehetne másfél órát kivenni, de mi milliárdos pénzszivattyús közbeszerzésekkel spórolgatunk perceket. Már tényleg csak a hülyék utaznak vonattal, ilyen árakon!

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.