2016. 10. 12.

Brit FLIRT a Stadlertől

Augusztusban írtunk arról, hogy a Stadler Rail először szállíthat vasúti járművet Nagy-Britanniába. Az East Anglia hálózat számára 14 háromrészes és 24 négyrészes vonatot szállítanak. A szigetországba szánt FLIRT-motorvonatok első makettjét már láttuk az InnoTranson, de most újabb látványtervekkel álltak elő a svájciak.


A most nyilvánosságra hozott látványtervek a négy (tulajdonképpen öt) részes motorvonatokat ábrázolják. Különlegesség, hogy a járművek villamos üzem mellett teljesértékű dízel hajtást is kapnak, mondhatni, immáron az Angliában megszokott módon - a Great Western hálózatának villamosítása kapcsán éppen a Hitachi szállít „kétéltű”, 200 km/órás közlekedésre szánt motorvonatokat. Stadlerék a dízel hajtást a vonat közepén lévő egységben helyezik el, nagyjából hasonló módon, mint ahogy azt az észt vagy éppen az észak-olasz megrendelésre készülő motorvonatok esetében teszik.

A látványterveken jól látszik: a vonat közepére kerül a dízel hajtást rejtő szekció

Fontos változás a korábbi elképzelésekkel szemben az is, hogy a Rail Safety and Standards Board (RSSB) nevű szervezet a közelmúltban frissítette az előírásokat és már nem kötelező a járművek homlokfalának nagy részét sárgára fényezni – korábban ez azt a célt szolgálta, hogy jól felismerhető legyen a távolból érkező vasúti jármű. Most már az üzemeltetőkra bízzák, hogy miképpen oldják meg a járművek jó láthatóságát.

A korábbi látványterveken még sárga orral szerepelt a FLIRT UK: az azóta módosított előírások szerint nem kell ilyennel rendelkeznie a járműnek

Az InnoTranson bemutatott FLIRT UK maketten már nem szerepel a sárga orr - igaz, a fényezés is a svájci gyártó színeit mutatja, nem a megrendelőét
(fotó: Halász Péter)

A Stadler Rail a regionális célokra szánt motorvonatok mellett húsz, egyenként tizenkét kocsis szerelvényt is szállít majd, ezek a regionális vonatokkal ellentétben nem 160, hanem 200 km/h-s sebességre készülnek majd. A vonatok beszerzése összesen 610 millió fontba kerül, azaz az összesen 20+14+24 motorvonatért napi árfolyamon számolva mintegy 205 milliárd forintot fizet a finanszírozó Rock Rail. A motorvonatok gyártása mellett a Stadler Rail lesz a felelős a szerződés értelmében a karbantartásért is: a norwichi Crown Point járműtelepen végzik majd a munkákat. Ez szinte standard a brit vasúton, mostanra minden komolyabb járműtender kötelező kelléke lett a gyártóval kötött karbantartási szerződés, az életciklus-menedzsment jegyében.

A brit FLIRT-motorvonatok karbantartását maga a gyártó végzi majd

Az Abellio East Anglia franchise új motorvonatai közül az IC-forgalmú járművek London és Norwich között; a többi vonat pedig részben a London Liverpool Street és Stansted közötti Stansted Express / West Anglia járaton, valamint a kelet-angliai regionális járatokon közlekednek majd.

A belső térben 2+2-es ülésosztás várja az utasokat. A látványterv alapján azonban így is lesz olyan ülés, ahonnan legfeljebb csak a falat nézhetik majd az utasok
(grafikák: Stadler Rail)

Az új motorvonatok utastere klimatizált lesz, a szigetországban a „hosszú elővárosi”, regionális és távolsági forgalomban használt 2+2-es ülésosztást kapják meg és a wifi mellett számos konnektort is használhatnak az utasok. A vonatok a peronnal egy szintben lévő padlómagasságot kapnak, így biztosítva az esélyegyenlő közlekedést.

A négy egységes regionális változat jellegrajza, középen a dízel hajtást biztosító modullal

A városközi forgalomra szánt, tizenkét részes vonat jellegrajzáról jól látszik, hogy lényegében két egyforma, hat részes egységből áll az impozáns hosszúságú, 236,6 méter hosszú vonat
(a jellegrajzok a gyártó Stadler Rail adatlapjairól származnak)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.