2016. 10. 14.

Csak egy kép – Várakozó állásponton

Egy képes sorozatunkban ezúttal is az öt évvel ezelőtti tapasztalásokkal folytatjuk. Öt éve még nagyjából erősen kérdéses volt az, hogy valaha forgalomba állhatnak-e egyáltalán a Bombardier Talent 2-es motorvonatai? Most már tudjuk a választ, számos helyen váltották ki a jó öreg mozdonyos vonatokat, nem mindig az utasok örömére, bár a megrendelő számára elsődleges mutatókat azért hozzák: az ülőhelyszám adott, de az már nem fontos, ha nem kényelmes a vonat. Ezúttal az elstali rendezőből hoztunk egy képet – 2011 őszéről.

2011 őszén közel sem volt biztos, hogy valamennyi Talent 2-es valaha is forgalomba állhat egyáltalán. A 2008-as InnoTranson mutatta be a  típust a Bombardier, de 2010-ben már annyira nem propagálta a járművet. Mégis a típus igazi sláger lett: megannyi tendert nyert vele nem csak a DB Regio, hanem több magántársaság is: példaképpen csak az Abelliot és a National Expresst említjük ehelyütt. Igaz, a sikert megelőzte rendkívül sok szenvedés: a Szövetségi Vasúti Hatóság, az EBA számos probléma miatt nem adta meg idejekorán az engedélyét a típusnak. A szóbeszédek szerint  az első hat-hét motorvonatot azzal a lendülettel szét is kellett vágni, bár az iparági pletykákat (amiknek mindig van alapja) a Bombardier mindig igyekszik cáfolni.


Az mindenesetre biztos, hogy a DB Regionak szánt vonatok egy része számos különböző helyen várta a sorsát 2009-2012 között, hiszen engedélyek híján a megrendelő nem vette át őket. A gyártó a gyártelep mellett számos helyen, többek között az elstali rendezőben és a Havelländische Eisebahn Berlin-Johannesstift állomáson tárolta a kész, de nem átvett motorvonatokat. Az EBA idővel azért megadta az engedélyeket és az eljárás elhúzódása nyomán a vasúttársaságok, a hatóság és a járműipar is tárgyalásokba kezdett az engedélyezési eljárások egyszerűsítéséről.
A fenti képen, amely pont öt évvel ezelőtt, 2011. október 14-én készült a Berlin és Hannover közötti nagysebesség pálya mellett elterülő rendező feletti gyalogoshídról (ami az azonos nevű megállóhelyhez vezet a buszmegállótól) azonban nem csak Talent 2-eseket láthatunk, hanem 430-as sorozatú S-Bahn-motorvonatból is van egy pár – ezek csak simán a sorukra vártak, bár engedélyezési problémákkal ez a típus is küzdött és küzdenek vele az üzemeltetők elsősorban Stuttgartban a mai napig.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.