2016. 11. 30.

Decemberi kis menetrendi reszelgetés

Igazán nagy újdonságokat nem hoz a december 11-i menetrendváltás és erről ismét megbizonyosodhattunk a MÁV-START sajtótájékoztatóján. A vasút vezetéséből idén nem tartotta fontosnak Csépke András, hogy jelen legyen, Schwartz Istvánra testálta ezt a feladatot. Kis reszelgetések, apróbb változások jellemzik az új vasúti menetrendet.



Sajtótájékoztatót tartott a MÁV-START Zrt. a december 11-én életbe lépő új vasúti menetrend kapcsán. A sajtótájékoztató meghívójában Csépke András szerepelt, ám helyette Schwartz István, üzemeltetési vezérigazgató-helyettes volt jelen. Rajta kívül Kazai Katalin szolgáltatásértékesítési vezető volt az, aki beszélt és értékelte az elmúlóban lévő menetrendi évadot – főnöke, Feldmann Márton értékesítési vezérigazgató-helyettes szintén nem volt jelen a beszélgetésen. Csépke távolléte alighanem lehangoló volt az újságírók számára, nem is tartott olyan sokáig a sajtóesemény és itt külön kérdések sem hangzottak el, ellentétben a tavalyi eseménnyel.
A „vasúti kremlinológiában” jártas olvasó és újságíró a megjelent és meg nem jelent emberek kapcsán ismét személyzeti változásokra figyelhetünk fel. Feldmann ugyanis a frissen létrehozott BHÉV Zrt. vezérigazgatója is jelenleg, iparági pletykák szerint megszűnik a MÁV-START-os megbízatása – logikusan az év végével kerülhet erre sor. A helyébe Kazai Katalin léphet majd, de a folyosói beszélgetésekből az szűrhető le, hogy nem vezérigazgató-helyettesi, csak annál kisebb szinten kap majd szerepet az értékesítés és a termékfejlesztés. Ennek az előnye nyilván az, hogy nem lesznek szem előtt és jobban lehet kísérletezni, hátránya viszont, hogy nem lesz akkora súlya a területnek.
Kazai Katalin, a MÁV-START szolgáltatásértékesítési vezetője. Szokjuk az arcát, reméljük, hogy új lendületet kap a vasúttársaság értékesítési területe és jobbnál jobb ajánlatokkal halmoznak el bennünket
(fotó: MÁV Zrt.)
A lassan végetérő menetrendi időszakot értékelve Schwartz István úgy fogalmazott: kiemelten kezelik az esztergomi vonalat, itt az átépítés után már most 50%-os utasszám-növekedést mértek. További emelkedést várnak a vonal 2017-es villamosításától, a tervek szerint majd tizenkét FLIRT-motorvonat közlekedik itt 2017 végétől, eddigre fejeződhet be a vasútvonal villamosítása és a még hátralévő átépítések nagy része is.

Csörgős vonat az esztergomi vonalon – 2017-ben lehet ilyen utoljára, az év végére elkészülnek a villamosítással

A járműpark kapcsán elhangzott: folytatódik a CAF-kocsik felújítása: az első példányokat hamarosan 47 kocsi követi majd, ezek elsősorban a Budapest és Hamburg közötti EuroCity-járatokba kerülnek majd be. Itt komoly követelményrendszernek kell megfelelnie a magyar szerelvényeknek is, hiszen a csehországi szakaszon a ČD ezekkel a vonatokkal „versenyez” a magáncégekkel szemben, így a cseh fél (és nem mellesleg a német fél is) komoly elvárásokkal rendelkezik a vonatok fedélzeti szolgáltatásai és annak minősége kapcsán.
Új „nyerőszámokat” is kaptunk: elindul 2017-ben tíz darab többcélú térrel rendelkező és tíz darab tisztán másodosztályú IC+-kocsi építése is, amelyek az elhangzottak szerint a nemzetközi forgalom követelményeinek is megfelelnek. További száz jármű egyelőre opcióként szerepel.

A FLIRT-motorvonatok egyre több helyen idegen területen, távolsági forgalomban közlekednek majd

A napi járműgazdálkodás tekintetében újdonság, hogy megjelennek a FLIRT-motorvonatok Budapest és Eger; illetve Budapest és Veszprém között valamennyi gyorsvonatban közlekednek majd, ugyanez igaz a tatabányai és a győri személyvonatokra is. Budapest és Békéscsaba között munkanapokon egy pár gyorsvonatban jelennek meg a korszerű motorvonat. A miskolci vonalon a sátoraljaújhelyi gyorsvonatokban jelentősen növekedik a használt osztrák személykocsik aránya; a záhonyi vonatokon pedig a „felújított” fülkés gyorsvonati kocsikból lesz több. A szegedi IC-kben a kerékpárszállító kocsikat modernebbre cseréli a vasúttársaság – a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jelenleg futó BDbh-k helyett fülkés gyorsvonati kocsik lesznek majd a vonatokban, amelyek egyik előterében 8-8 kerékpárt lehet elhelyezni.

A balatoni gyorsvonatokban idén már közlekedtek a kerékpárszállításra is alkalmas fülkés kocsik – ilyenek járnak majd a szegedi IC-kben is

Kazai Katalin szolgáltatásértékesítési vezető úgy fogalmazott: a november 10-étől megváltozott digitális jegyértékesítési rendszer komoly sikereket hozott: közel húsz százalékponttal növekedett az így eladott jegyek száma két hét alatt. Ezeket ugyanis már nem kell kinyomtatni, elég az okoseszköz képernyőjén bemutatni a vonalkódot a jegyvizsgálónak, így roppant kényelmes megoldás a jegyváltásra. Kazai kitért a jegykiadó automatákra is: az ezeken keresztül eladott jegyek száma 4,3%-os részesedésről 2016-ban 7,1%-ra növekedett.
Az új menetrendi évad kapcsán elhangzott: a gyorsvonati pótjegy alóli mentességet több vonatra és szakaszra kiterjesztik: a 80-as vonalon Kál-Kápolna és Eger; illetve Kál-Kápolna és Sátoraljaújhely között nem kell majd felárat fizetni a gyorsvonatokra. E körből kikerültek a veszprémi gyorsok is a Székesfehérvár–Veszprém szakaszon. A nemzetközi forgalom kapcsán kiderült: Ljubjana felé kísérleti jelleggel akár már 9 eurótól lehet jegyet váltani. Csehország felé a 19 eurótól elérhető jegyek kontingensét jelentősen kibővítik, ezzel is több utast csábítva a vonatokra.

A miskolci vonalon egyre több Inlandswagen áll forgalomba majd, a gyorsvonatok pedig felármentesek lesznek – cserében Kál-Kápolna és Sátoraljaújhely között mindenhol megállnak

A menetrend kapcsán fontos változás a december 11-én életbelépő rend tekintetében, hogy a még megmaradt gyorsvonatok Kál-Kápolna és Sátoraljaújhely között minden állomáson és megállóhelyen megállnak majd, a Füzesabony és Miskolc közötti vonatokkal órás ütemet alkotnak majd. Az, hogy ez milyen befolyással lesz a gyorsvonatok népszerűségére, erősen kérdéses.
A budapesti elővárosi forgalomban két fontos változás lesz: az oroszlányi vonatok hétköznap óránként közlekednek majd Budapestre, ezzel Tatabányáig fél órás személyvonati ütemet biztosítanak. Új vonatokkal bővül a Z30-as zónázó vonatok kínálata iskolai előadási napokon Budapest-Déli és Martonvásár között.

A felújított gyorsvonati kocsik egyre több helyen jelennek majd meg – fejlődést nem jelentenek, de a meglévő állapotok konzerválását sajnos igen
(fotók: Halász Péter)

A keleti oldalon a hatvani vonalon a este a megszűnő miskolci gyorsvonatok pótlására 20 és 22 órakor gyorsított személyvonat közlekedik majd Budapest és Hatvan között; a gödöllői betétjáratok üzemidejét pedig két pár vonattal bővítik ki reggel és este. A ceglédi vonalon egy új gyorsított személyvonattal bővül a kínálat és Záhony felé vissza tér egy reggeli/esti sebesvonat.
Aki menetjegyét szeretné elővételben megvenni, elsősorban az adventi időszakra, az csak óvatosan tegye: sok ajánlat még mindig nem érhető el a jegykiadó rendszerekben. Tegyük fel egy bécsi utazáshoz az odaúti olcsó menetjegyet meg lehet váltani – a visszaútit ugyanarra a napra még nem. A rendszerekbe egyelőre egyenként töltik fel a vonatokat és az ajánlatokat, ami lassú munka. Sajnos komoly fejtörést okoz ez az utasoknak és roppant mód kényelmetlen a menetrendváltás utáni időszakra ilyen körülmények között jegyet váltani. A MÁV-START egyelőre nem töri össze magát a kontingensek megnyitása tekintetében. Talán jövőre jobban sikerül ez a rendkívüli akadályt megugrani – amit holmi európai társaságok simán vesznek, legyen szó akár a DB-ről vagy az ÖBB-ről.
Az új vasúti menetrend a MÁV-csoport oldaláról letölthető, az ELVIRA adatbázisában böngészhető. A nyomtatott menetrendkönyv december második hetétől várhatóan elérhető lesz a személyes ügyfélszolgálati pontokon.

Halász Péter

10 megjegyzés:

  1. A flirtes gyorsokhoz gratuláció... A megmaradt tavalyi ostoba menetrendi lyukakhoz pedig további...

    VálaszTörlés
  2. Akkor gyere 50 éves szilivel,ülj be a By-ba,vagy a 20-37-be,netán egy alig fűtő,huzatos,és fülsüketítően zajos halbiba,bármelyik Flirt mérföldekkel különb,mint akármelyik "gyorsvonat" ma Mo-on...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erős flirtmániából fakadó elvakult tévedés. De s szíved joga :)

      Törlés
    2. A MÁV-START Flirtjei elővárosi utazás esetén rendben vannak, de _nem_ távolsági kiépítésű az utastér. Nem is kényelmes több órát eltölteni bennük. Ez nem vitatja, hogy modernek, de a távolsági forgalomra szerintem nem alkalmasak, a kedvező vontatási paramétereik ellenére.

      Törlés
  3. A probléma nyilván a MÁV távolsági kocsiparkjának évtizedes elmaradottsága. Így aztán csak rossz és rosszabb választási lehetőségük marad: a leharcolt (esetleg max nosztalgia flottába illő) távolsági kocsik vs a fiatalabb de távolsági utazásra kényelmetlen elővárosiak... Ha a MÁV-Start forrásai nem teszik lehetővé a távolsági forgalom színvonalas kiszolgálásához szükséges eszközpark beszerzését, fel kell tennünk a kérdést: miért ragaszkodunk az egyetlen ámde színvonaltalan üzemeltetőhöz? Miért nem nyílt tenderen pályáztatjuk meg az egyes viszonylatok üzemeltetőit, az érdeklődő magántársaságok bevonásával?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Értjük amit írsz és mi is hasonlóan látjuk a dolgot. De Magyarországon az, amit írsz, az utópia. Itt üzemeltetési pályázat akkor lesz, ha az Csépke úrnak vagy éppen valamelyik, aktuális kormánypárti oligarchának megéri. Márpedig momentán Mészáros Lőrincnek mondjuk nincs saját személyszállító vasúttársasága.

      Törlés
  4. Szeged felé az egyik hibrid gyors már láttam kerékpárszállító résszel ellátott halbit besorozva. A szerelvényösszeállítás figyelemre méltó volt, hiszen jutott bele komfortkocsi, IC-kocsi, halbi, fülkés gyors és talán komfortkocsi is. Az biztos, hogy az öt kocsi öt különböző járműtípus volt.

    VálaszTörlés
  5. A Flirt-ökön kívül is van észrevételem a cikkhez, ami természetesen nem a cikkírónak, hanem a MÁV-START-os kommunikációnak róható fel negatívan, mégpedig az, hogy növekednek az automatából váltott menetjegyek részarányai. Hát persze, ha a pénztárak egyre kevesebb ideig vannak nyitva, és ahol egyszerre több is van, ott az egyidejűleg nyitva tartók száma csökken. Akinek meg nincs jegye, azt megbüntetik, így jó, hogy nő az automatából jegyet váltó utasok száma. Kíváncsi volnék, akkor is ilyen számokat látnánk-e, ha nem lenne kikényszerítve a használatuk.
    A bringás gyorsvonati kocsikra: ezekben az egyik WC-t szedték ki, és a helyére kerültek a biciklis kampók. A fülkéből üvegen keresztül láthatók a bicajok, de csak háromnak van hely.

    Balogh Zsolt: láttam szerintem ugyanazt a szerelvényt, de véletlen kétszer írtad a komfortkocsit. Helyesen szolnoki piros csíkos Bhv akart lenni, igen, IC-ben. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Távol álljon tőlem, hogy a MÁV-csoportot védjem, de az is tény, hogy elég sok helyen korábban azért nem vett az utas jegyet, mert lehetősége sem volt rá. Utaztam én is úgy Rákoscsabáról Hatvanon át Jászberénybe, hogy Rákoscsaba és Hatvan között nem érdekeltem a jegyvizsgálót, így Hatvanban vettem meg a maradék útra a jegyet. Ja, Rákoscsabán akkoriban sem „kocsmapénztár”, sem automata nem volt. Így is könnyű azért a jegyet venni akaró utast kiszolgálva emelni az eladott jegyek számát és az automatás részesedés növelését.

      Törlés
  6. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.