2017. 02. 08.

Nem kell az ingyenwifi a gyorsvasútnak

A gyorsvasút utasai hamarosan ingyenesen internetezhetnek – Hamburgban. A hírek szerint Berlinben is szó lett volna egy hasonló lehetőségről, ám a fővárosban nem látják szükségesnek a vonatokon az internetszolgáltatás bevezetését.





Hamburgban egyelőre az S3-as vonal négy állomásán kínálnak vezeték nélküli internet-hozzáférést az utasoknak, ám a pilotprojektet hamarosan további hatvanhárom állomásra terjesztik ki. A hamburgiak elképzelései szerint az utasoknak ezzel kényelmes és gyors internet-hozzáférést kínálnak, ami az informálódást és az utastájékoztatást is segítené, hiszen akár a rendszer segítségével push-üzenetben is tájékoztathatnák az utasokat a forgalmi zavarokról. A hálózaton éves szinten 277 millió utast szállítanak.
A nagyságrendekkel többet, évi 417 millió utast szállító berlini gyorsvasút azonban nem fogékony erre a megoldásra. A S-Bahn Berlin szóvivője jelezte: a város által tervezett ingyenes és nyílt vezetéknélküli internetszolgáltatással nem tudnak versenyezni és nem is akarnak. A DB AG jelenleg csak a regionális és távolsági vonatok által is használt állomásokon kínál egy korlátozott mértékű internet-hozzáférést.

Az S-Bahn-hálózaton nincs napirenden az internetszolgáltatás kiépítése, az utasoknak marad a saját mobilnetjük

A vasúttársaság szerint azért sincs szükség wifire az S-Bahn-hálózaton, mert a vonalak nagy részén igen magas színvonalú a mobilnet-szolgáltatás, az utasok a felmérések szerint amúgy is szívesebben használják a saját mobilnet-keretüket, semmint egy adott esetben lassabb vagy valamilyen módon korlátozott(abb) hozzáférést kínáló szolgáltatást. Egyetlen probléma a földalatti szakaszon van, itt a mobilszolgáltatók jelerősítőkkel próbálták meg a kínálatot stabilabbá tenni.
A városvezetésben is részt vevő zöldpártiak kritizálják az S-Bahn döntését, szerintük ugyanis nem csak azok az utasok számítanak, akik jelentős méretű adatcsomaggal rendelkeznek, hanem azok is, akik nem és így utazás közben szeretnének a világhálóról tájékozódni. Viszont a jelenlegi koalíciós szerződés is rögzíti a városi wifi kiépítését, amelyre 2019-ig sort kell keríteni. A zöldek szerint az S-Bahn Berlin GmbH-nak példát kellene vennie többek között a BVG-ről is.

A mobilnet-lefedettséggel az alagútban gondokat okozott, de a mobilszolgáltatók erősítőkkel próbálják normalizálni a helyzetet
(fotók: Halász Péter)

A BVG a metróállomások nagy részén már kínál ingyenes wifit, de a járművek egy részén is folyamatosan telepítik a megfelelő eszközöket. A cél, hogy 2018 végéig mind a 173 jelenlegi metróállomáson teljeskörűen üzemeljen a wifi, ezen túl pedig számos autóbuszon, villamoson is elérhetővé tegyék a netszolgáltatást. Összesen 5 millió eurót fordítanak a rendszer kiépítésére a saját forrásaikból. A BVG az ilyen szolgáltatás kapcsán olyan állásponton van, hogy megfelelő utastájékoztatási lehetőséget kínálnak így a különféle alkalmazások keretében, ami az utasoknak csak jó lehet – vélik a BVG-nél.
Az ingyenes wifinek azonban nem csak pozitív hatásai vannak. Bécsből érkezett nemrégiben a hír, hogy az ÖBB a korábban korlátlan ideig használható wifijét korlátozta a pályaudvarokon és összesen 15 percig lehet egy nap használni azt. Az intézkedésre azért került sor, mert egyre több, elsősorban menekült fiatal használta nappali melegőként a pályaudvarokat és a csapatokba szerveződött fiatalok több súlyosabb bűncselekményt is elkövettek. Az ÖBB a rendőrséggel közösen döntött az ilyen jellegű korlátozás bevezetéséről.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.