2017. 03. 06.

Visszatérő mellékvonalak

A nyáron két, korábban bezárt mellékvonalon indul újra a személyszállítás – persze nem Magyarországon, hanem a piaci verseny szelét már érző Szlovákiában. Az egyik vonalon egy magán operátor, a másikon pedig az állami vasúttársaság veszi fel újra a forgalmat.






Elsősorban idegenforgalmi célú forgalomra számítanak mindkét, a még 2017 nyarán újraindítandó mellékvonal esetében a szlovák szaktárcánál. Két vasúttársaság jelentkezett be két, egymástól földrajzilag is távol álló vasútvonal üzemeltetésére: az egyik a PolRegio nevű cég, amely a tervek szerint július 1-jétől szeptember 3-áig közlekedtetne vonatokat Rzeszów, Sanok és Medzilaborce (Mezőlaborc) között. Itt a Łupków–Medzilaborce szakaszon 2011 májusa óta szünetel a határforgalomban a vonatközlekedés. Az új szolgáltató a tervek szerint SA134-es és SA135-ös sorozatú dízel motorkocsikkal  A 15,6 kilométer hosszú vonal esetében rendszeresen felmerül, hogy vissza kellene állítani a vasúti személyszállítást, ám erre eleddig nem került sor.

Szlovákia felől manapság a végállomás Mezőlaborc, azaz Medzilaborce állomása, amely ezen a képen is látható – a határátmenetben a lengyelek felé 2011 óta szünetel a forgalom
(forrás: Wikipedia)

A másik vonalon sokkal korábban, 14 éve, 2003-ban ment el az utolsó vonat. A Szlovákia nyugati részén található Zohor és Plavecké Pohradie (Detrekőváralja) között veszik fel a forgalmat a ZSSK járataival április 29-étől és a szezon október 1-jéig tart majd. Itt, az újranyitott 30 kilométer hosszú vonalon napi két pár vonat közlekedik majd, kizárólag hétvégente. Ezek a járatok a Záhorská Ves (Magyarfalu)–Zohor viszonylatú vonatok meghosszabbításaival jönnek majd létre és a pozsonyi közlekedési rendszer, a BID részeként üzemelnek majd. A vonal üzemeltetését a régió is támogatja anyagi hozzájárulásával.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Két éve jártam Magyarfalun, totál halott volt az egész. Vano már ott forgalom?

    VálaszTörlés
  2. A Gysev újra próbálkozni fog idén a rajkai határátmenet személyforgalmának újraindításán. Reményre ad okot hogy a közlekedési minisztérium Most-Híd kezében van.

    VálaszTörlés
  3. Nincs magán operátor képben. A Mezőlaborc-Lupków vonalon a ZSSK szolgáltat majd, a közlekedési minisztérium megbízásából, bár annyi igaz, hogy lengyel szerelvénnyel és személyzettel. A jegy a szlovák szakaszon 1 euró és megvehető a pénztárakban. A Polregio -a Przewozy Regionalne új márkaneve - sem annyira magáncég, a vajdaságok tulajdonában álló vállalat, tehát kvázi az is állami/önkormányzati. A lengyel szakaszon közszolgáltatást végez, ráadásul önkormányzati extra támogatással a normál árnál olcsóbb díjszabással.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.