2017. 03. 01.

Stammersdorfer Lokalbahn: a lassú elmúlás

Az Alsó-Ausztriában húzódó vasútvonal ugyan egyre rövidebb távon már, de már több, mint száz éve szolgálja az utasokat. Ennek a hangulatos mellékvonalnak a jövője ugyan még nincs eldöntve, de már gyülekeznek a fekete felhők.




A Stammersdorfer Lokalbahn nagy múltra tekint vissza, de a jövője már korántsem ilyen fényes. Ugyan mindenki mélyen hallgat erről, de a vonalon egyre szaporodnak a 20-as lassújelek, amik lehet, hogy már sosem lesznek kigyomlálva. (v.ö.: A Kötschach-Mauthen felé vezető vonalról is csak néhány hónappal a menetrendváltás előtt derült ki, hogy bezárják.)

Az obersdorfi végállomáson várakozik egy 5047-es az éppen a háttérben érkező, kicsit megkésett S-Bahnra Bécs felől.

A Laaer Ostbahn (Bécs–Laa an der Thaya) itt emelt pályán halad, ami alatt valamikor átvezetett a Lokalbahn sínpárja, de ennek már alig látni nyomát, a névadó bécsi városrészbe, Stammersdorfba vezető szakaszt 1988 nyarán zárták be – a helyén ma kerékpárút van.
A két vasútvonal között, a nyomtáv egyezésének ellenére itt sosem volt kapcsolat, de a mai formában tűnik ez a legfurcsábbnak. Egy egyszerű vágány, aminek egy bakkal vége, ide a vonatok az utolsó keresztezési lehetőség után jelzőbotos rendszerrel járnak be, utasok csak elvétve, a nagy része már inkább a gyorsabb kapcsolatot biztosító busszal megy Wolkersdorfból. Eközben fent a kétvágányos, villamosított vonalon félóránként járnak a bécsi S-Bahn szerelvényei.

A vonal jelenlegi vége: Bad Pirawarth. Ide az idei menetrendben mindössze napi 10 vonat jut el, délelőtt 8-ig, majd délután kettőtől ismét órás ütemben, a kettő között semmi.

A vonal kétes jövőjétől eltekintve is érdemes ellátogatni a vonalra, amely Obersdorftól Bad Pirawarth-ig húzódik ma, illetve a végállomás előtt eggyel, Groß Schweinbarth-ban a legtöbb vonat irányt vált, hogy Gänsernorf felé folytassa útját. A vonalon jelenleg kizárólag az ÖBB 5047-es motorkocsijai közlekednek, amikből kiváálóan lehet élvezni a dombos tájat, akár lehúzott ablaknál is, hiszen a sebesség mindössze helyenként éri el a 60-at, nagyrészt 35-40-el döcögnek itt a járművek, a már említett lassújelek miatt.

Ausztria energiaszükségletének két fontos forrása is látható a képen, az ÖMV által kitermelt olaj, illetve a keleten óriási számban megtalálható szélerőművek. Még egy dunai vízerőmű kéne és nagyjából mindent le is fednénk.

Van azonban itt is néhány érdekesség, mint például Közép-Európa legnagyobb olajmezője, amit az ÖMV szépen tele is szórt olajkutakkal, amikből megszámlálhatatlan látszik a vonatból is. Az energiatermelés valamivel környezettudatosabb verziója, a szélerőművek is nagy számban megtalálhatóak erre, a nagy síkabb területeken ezek is elég látványosak.

Obersdorf és Gänserndorf között nagyjából félúton található Groß Schweinbarth állomása, ahol a végigközlekedő vonatok irányt váltanak. A képen jobbra egy ilyen vonat, balra pedig egy kétvégállomásos betétjárat, amely mindössze a Bad Pirawarth-tól közlekedik idáig, csatlakozást kínálva Gänserndorf felé.
(fotók: Berky Dénes)
Ahogy fentebb is írtuk: 1988 nyaráig Bécsig jártak a vonatok ezen a vonalon. A forgalom akkor sem volt már valami fényes, egy-két kéttengelyes kocsiból álló szerelvények jártak néhanapján a vonalon, biztosítva a térség közlekedését, már ha ezt a „keresleti alapú menetrendet” lehet annak nevezni. Az egykori bécsi végpont viszont mai is megvan: a 31-es villamos (Schottenring–Stammersdorf) és az azt segítő 30-as (Floridsdorf–Stammersdorf) a vasútállomás „városi” oldalán fordul meg ma is. A vasútállomás épülete ma már nincs meg, elbontották – a villamosvégállomás déli végén viszont még áll az egykori mozdonyszín. A felvételi épület helyén egy kis park állít emléket a valamikori állomásnak és nem maradhat el a szobormozdony sem: az ÖBB 2060 009-ese emlékeztet a vasútra.
Stammersdorf állomása 1988 nyarán: a háttérben látható gőzös és a nagy forgalom ne tévesszen meg senkit, alighanem a bezárás kapcsán szervezett vasútbarát-rendezvény idején készült a felvétel az állomásra befutott vonatról
(fotó: Herbert Ortner / Wikipedia)
Halász Péter

Berky Dénes

1 megjegyzés:

  1. Nem felszámolni kellett volna a belső szakaszt, hanem Tram-train-né átalakítani. Csak 1988-ban még nem ez volt a koncepció. :(

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.