2017. 07. 27.

Vasútvillamosítással a jövőbe – Türingiában

Szándéknyilatkozatot írt alá Gera és Türingia az S-Bahn Mitteldeutschland jövőbeni bővítéséről. A középpontban a bezáró barnakőszén-bányák miatt változó iparszerkezet és a klímavédelem.






Alig egy hete írták alá Naumburgban Türingia tartomány tartományi tanácsának épületében a Leipzig–Probstzella vasútvonal Geráig tartó szakaszának villamosítását támogató nyilatkozatot, amivel a már (többnyire) működő S-Bahn Mitteldeutschland hálózat kiterjesztését is szeretnék elérni az Alexander Dobrindt vezette Közlekedésért és Digitális Infrastruktúráért felelős szövetségi minisztériumnál (BMVI). A Mitteldeutschland névvel illetett volt Dél-NDK mindhárom tartományát (Szászország, Szás-Anhalt, Türingia) érintő közel 70 kilométeres vasútvonal fontos kapcsolatot jelent a Lipcse és Nürnberg között és valaha a forgalma nagy részét a környék barnakőszénbányái adták, de pár éven belül véglegesen bezárnak a bányák.

Az S-Bahn Mitteldeutschland első üteme, a lipcsei City-Tunnel és az ott vezető viszonylatok sikeresek: a Talent 2-es motorvonatok meghatározóak lettek a térség közlekedésében. A képen épp Leipzig-Bayerischer Bahnhof állomásról indul Halle (Saale) felé egy négyrészes egység
(fotó: Halász Péter)

A struktúraváltozás hasonlóan nagyszabású lesz, mint a Ruhr-vidéken, de az akkori tapasztalatokat felhasználva már elkezdődtek az előkészületek. Az utóbbi években a régió lakossága a változások hatására növekszik, ami önmagában is kikényszeríti a közlekedési kínálat átgondolását, de az S-Bahn bevezetéséhez kiegészítő beruházások is szükségesek lesznek. A lipcsei főpályaudvar jelenleg is folyó, forgalom alatti átalakítása is hozzájárul majd a megvalósíthatósághoz és a Leipzig/Halle repülőtér is profitálhat majd a változásokból.

A szándéknyilatkozat aláírásán részt vevők: Matthias Hillger, Burgenlandkreis Gazdasági Hivatalának képviseletében,
Götz Ulrich, tartományi tanácsnok, Dr. Viola Hahn, Gera főpolgármestere,
Karin Schmidt, a főpolgármester asszony személyi titkárnője
(fotó: Stadtverwaltung Gera)

Lipcse a City-Tunnel átadása óta az S-Bahn Mitteldeutschland központja, és a Verkehrsprojekt Deutsche Einheit (VDE) 8.2 átadásval fontos ICE-csomópont is lesz. A várakozások szerint a vonalkorszerűsítés nem csak a rövidebb menetidők miatt szükséges, hanem a villamosítással a dízelmozdonyok és motorkocsik által ezer tonnákban mérhető CO2-kibocsátás is csökkenthető és a vasútvonalak villamosítottsága is kis mértékben növekszik majd. Németországban jelenleg 60% az arány, de Svájc 100%-os, Belgium 85%-os vagy Olaszország 71%-os aránya az 52%-os EU-átlaghoz képest is kiemelkedő. A klímavédelem pedig hol lehetne kézzelfoghatóbb, mint egy kőszénbányákkal tarkított területen?


Adorján Péter

1 megjegyzés:

  1. Svájban azért még nem 100% a villamosítás aránya, bár az igaz, hogy 90% felett állnak már.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.