2017. 07. 21.

Hétvégi gyors – 2017. július 15-21.

LVB Tramino XL. Koncessziók újraosztva. Lefújták több vonal villamosítását Nagy-Britanniában, de az előre menekülés jegyében. Hírösszefoglaló a hőségriadó mellé a RegionalBahn szerkesztőségétől.


Forgalomba állt a Tramino XL


Lipcse | Németország — Lipcsében forgalomba állt a Solaris Tramino XL névre keresztelt típus első két példánya. A 2015-ben megrendelt 5 prototípus és a 9 szériajármű mellett további 27 járműre szóló opció került a szerződésbe. A vezetőség reményei szerint 2020-ig megérkezhet mindegyik, így kiválthatóak lesznek a Tatra T4DM kocsik. A 37,63 méter hosszú és 2,3 méter széles járművek érdekessége, hogy az 5 forgóvázból 4 hajtott és a középső pedig Jacobs-rendszerű, így az alacsonypadlós részarány 70% körüli lett. A 220 utas szállítására tervezett járművek minden ajtaja fölött található kijelző és a hatalmasra méretezett ablakok a városnézés élményét kölcsönzik az utasoknak. Év végére a várakozások szerint minden eddig megrendelt jármű megérkezik és a szerződés további 36 járműre szóló opciót is tartalmaz.

Az 1002-es pályaszámú jármű a névadó és forgalomba állítási ünnepségen. (fotók: LVB)

Az 1002-es pályaszámú jármű a főpolgármester kedvenc városi helyének nevét kapta, ami a Weiße Brücke. Az LVB a nyári szünet után a városlakóktól várja a 41 járműre felírandó kedvenc vagy legszebbnek tartott lipcsei hely nevét.


Kisebb koncessziók már bevált szolgáltatóknak


Köln/Augsburg | Németország — A Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) megelégedése jeleként újra a Regiobahnt bízta meg az S 28-as viszonylat üzemeltetésével. A 2019 decemberi menetrendváltástól a mostani szerződés értelmében a Mettmann és Wuppertal közötti szakasz is része lesz a viszonylatnak és ide érkeznek majd a FLIRT3 XL típusú járművek, amik 180 ülőhellyel és nagyvonalúan mért beszállóterekkel próbálnak az utazási élményhez hozzájárulni. A járműveket az itthonról már ismert módon a Stadler tartja majd karban a Regiobahn Mettmanban lévő telepén. A 2021 decemberi menetrendváltástól pedig az új, 15 éves időtartamú szerződés szerint a viszonylat Wuppertaltól egészen Kaarstig tart majd és már csak új járművek közlekedhetnek majd: a visszaépülő, villamosítandó Wuppertal–Mettmann közötti szakaszra amúgy sem lenne elég a Regiobahn jelenlegi Talent-flottája, de a hálózatuk villamosításával – a Regiobahn kezelésében van a Neuss–Kaarster See vonalrész is – amúgy is okafogyottá válna a jelenlegi dízelflotta üzemeltetése. Ráadásul a Talentek sem fiatalok, a kétrészes, dízel-hidraulikus erőátvitelű kocsikat 1999-ben (és további négyet 2003-ban) állították szolgálatba, a gyorsvasúti jellegű üzem pedig alaposan igénybe veszi a járműveket.

Az 1003-as számú motorkocsi egy másik társával érkezik Mettmann felől Düsseldorf-Bilk S-Bahn-megállóba 2015 nyarán
(fotó: Halász Péter)

Augsburg környékén a Bayerische Regiobahn (BRB) nyerte el az Augsburg II hálózatra (Schongau–Weilheim–Augsburg, Augsburg–Aichach–Ingolstadt és Ingolstadt–Eichstätt) kiírt átmeneti koncessziót, mert a Stuttgart 21 miatt a 2019-re tervezett nagy verseny is két évet eltolódik. Ezen felül a Geltendorf–Lindau szakasz villamosítása miatt egy kisebb korrekció is lesz majd a 2 évre szóló szerződés közepén. A koncesszió évi 3 millió vonatkilométer teljesítését írja elő, a Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) pedig a megszokott magas színvonalat várja el az utasok érdekében. A 2016-os minőségi listában +52,60 ponttal a 8. helyen tartózkodik a vasútvállalat, ami a szerződéses kötelező elvárások másfélszeres túlteljesítését jelenti.


Lefújt villamosítás Nagy-Britanniában


London | Egyesült Királyság — A Railway Gazette tegnapi híre szerint legalább három vasútvillamosítási projektet lefújnak Angliában és Walesben; ezek a Cardiff–Swansea, Oxenholme–Windermere szakaszok, valamint a Midland Main Line Kettering, Nottingham és Sheffield közötti ágai. Wales kormányzata nem túl boldog, mivel a Cardiff és Swansea közötti szakasz villamosítása már régi vágy, és kapcsolódna a Great Western hálózat Londonhoz közelebbi szakaszainak most folyó villamosításához is. A Department for Transport, azaz a brit közlekedési minisztérium és a pályavasút, a Network Rail képvislői szerint viszont a technológiai fejlődés révén az utasok magasabb szintű kiszolgálása megvalósítható a fővonalak távolabbi, kevésbé forgalmas szakaszainak és leágazásainak villamosítása nélkül is. Ilyen értelemben a villamosítás lefújása nem feltétlenül visszalépés, hanem a változó technológiai lehetőségek ésszerűbb kihasználása. Erre jó példa, hogy a Northern franchise területén az Oxenholme–Windermere szakaszt már 2018-tól kétéltű, dízel és villamos módban is teljes értékű, 769-es sorozatú motorvonatokkal fogják kiszolgálni, melyek a 319-es sorozat átépítésével jönnek létre. A későbbiekben a CAF eleve kétéltűnek gyártott szerelvényei jöhetnek majd a vonalra, illetve több érintett üzemeltető is foglalkozik az akkumulátoros és üzemanyagcellás járművek gondolatával. (A 2016-os InnoTrans szakkiállításon a Siemens képviselői is jelezték, hogy az angol piacon az alternatív hajtásrendszerek irányában szeretnének elmozdulni a Desiro UK járműcsalád továbbfejlesztése során.) Az alternatív hajtásrendszerek és kétéltű vonatok elérhetősége mellett a Windermerebe vezető szárnyvonal és a Midland Main Line kapcsán a villamosítás ellenérveként előkerült a felsővezetéknek a védett tájképre gyakorolt negatív hatása is.
A fentiek kapcsán azonnal asszociálhatunk a hányatott sorsú 29-es vonali villamosításra, ahol az év 9,5 hónapjában egyszerűen nem látszik a forgalmi igény a felsővezetékes üzemre, illetve a tájképi hatás érve is megáll a Balaton partján futó vonalnál. A britek nyilván nem értenek hozzá és minden párhuzam pusztán a véletlen műve, de a villamosításból profitáló mellett elkötelezett lobbistákat sem szeretnénk inzultálni a józan ész emlegetésével.


Nosztalgiabusz-felújítás modell-eladásból


Düsseldorf | Németország — A Rheinbahn meglehetősen furcsa akciót hirdetett: a Menzels Lokschuppen nevű modellgyártóval közösen értékesítik a Rheinbahnnál 1985 és 2001 között üzemelt Mercedes-Benz O305G típusú buszok modelljét. A cél az, hogy  a Rheinbahnnál megmaradt utolsó MB O305G-t, a 6358-as azonosítójú járművet ismét üzemképessé téve felújítsák: a H0 méretarányú modell minden egyes példányának eladása után a gyártó további 2 eurót ad a felújításra. A modell kétféle változatban, reklámmal és reklám nélkül is elérhető.

A háttérben az igazi, elől a modellek
(fotók: Rheinbahn)

Az eredeti jármű 1985-től szolgált a düsseldorfi Rheinbahnnál 2000-ig, akkor került át a Wessels Touren állományába a csuklós autóbusz. Itt 2011-ben selejtezték, a Rheinbahn 2012-ben vásárolta vissza egykori autóbuszát.


Királyi ICE


Berlin | Németország — Németországi hivatalos látogatása során Vilmos herceg és felesége Kate Berlinből Hamburgba utazásához nem a királyi repülőgépet vagy éppen autót, hanem egyenesen a Deutsche Bahn AG szolgáltatását választották. A hercegi pár a beszámolók szerint a Hanza-városba az ICE-vonat első kocsijában, első osztályon utazott – mégpedig menetrend szerinti járattal. A menetrend szerinti járatot a 1111-es motorvonat, azaz a 411 011-es motorkocsiból és betétkocsijaiból álló szerelvény teljesítette.

A hercegi pár a berlini főpályaudvaron indulás előtt...

...és Hamburg-Dammtor pályaudvaron érkezés után (fotók: Pablo Castagnola / DB AG)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Oxenholme - Windermere: XXI. századi gördülőállomány XIX. századi "biztberrel" (vonalbot).

    VálaszTörlés
  2. Ha lenne bátorság túllépni a dízel-villamos árkon, akkor tényleg nem nagyon érdemes drótozni a 29-est két és fél hónapnyi fővonali üzem miatt, ez tény. Azt kell mindenestül a mérlegre tenni, hogy a felsővezeték kiépítése és későbbi megtérülése vagy a hibrid hajtás ártöbblete mellett melyik megoldás a hatékonyabb. Viszont önmagában azon az érven is jó lenne túllépni, hogy hülyén nézne ki Tizenheteske az akarattyai alagútnál felsővezeték alatt.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.