2017. 09. 18.

Studenka-felújítás a ČD-nél

Negyven éve koptatja a síneket és még mindig nélkülözhetetlen nem csak Magyarországon, hanem szülőhazájában, Csehországban is a studenkai vagongyár terméke, az elnyűhetetlen kéttengelyes motorkocsi újabb felújítást kap.





Magyarországon éppolyan univerzálisan használható jármű a studenkai vagongyár terméke, a Bzmot sorozatú motorkocsi, mint a cseh rokonok, a 810-es sorozatú járművek. Négy évtizede koptatják a vágányokat, a magaspadlós és kéttengelyes kivitelnél már van sokkal komfortosabb és korszerűbb jármű, ám mégis úgy vannak a ČD-nél is a dologgal: jó az öreg a háznál.
A cseh állami vasúttársaság ugyanis úgy döntött, hogy a flotta egy részét modernizálja. Csak 2017 első felében mintegy 118 millió koronát (hozzávetőleg 1,2 milliárd forintot) fordítottak arra, hogy közép-csehországi térségben közlekedő 809-es és 810-es sorozatú motorkocsikat rendbe szedjék.
A ČD bevallása szerint az utóbbi időkben meglehetősen elhanyagolták a motorkocsikat, ideje valamit kezdeni a még szolgálatban maradó, más típusokkal eleddig ki nem váltott motorkocsikkal. A felújítás egyik eleme az új, a környezetet kevésbé terhelő dízelmotor, az új belső tér kialakítása és új, lehúzható ablakok telepítése a korábbi billenős ablakok helyett. A ČD szerint nagy változásokra nem kell számítani, de azért emberibb lesz a vasutasok munkahelye éppúgy, mint az utazóközönségnek szánt terület.

A felújított motorkocsik egyik ismertetőjele a Najbrt-fényezés mellett a lehúzható utastéri ablakok sora a korábban megszokott buktatható ablakok helyett
(fotó: Michal Málek / ČD)

A ČD úgy gondolja, hogy számos mellékvonalon még mindig a kéttengelyes, mintegy ötven ülő utas szállítására alkalmas motorkocsi szóló üzemben a leggazdaságosabb megoldás. Számos vonalon pedig ennél nagyobb befogadóképességű motorkocsik üzemeltetése gazdaságtalan vagy egyszerűen csak más alternatíva nincs. A ČD-nél jelenleg a flottából 150-160 darab 810-es és további 26 809-es sorozatú motorkocsit állít ki napi szinten.
Mindeközben Magyarországon is zajlik a Bzmot-ok „szépítő kúrája”, aminek leganakronisztikusabb megoldása a kocsik tetejére kerülő klímaberendezés. A járművek klímásítása 50-60 millió forint körüli összegbe kerül kocsinként. Igaz, Magyarországon új motort, új hajtást nem kapnak a kocsik, csak a szokásos fővizsgájukat intézik el.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.