2017. 11. 13.

Újabb osztrák kocsikat vesznek a csehek

Olybá tűnik, hogy igen jó a cseh állami vasúttársaság és az ÖBB közötti kapcsolat, hiszen újabb negyvenegy személykocsit vesz át az osztrákoktól a ČD. A járművek a sógoroknál feleslegessé váltak, a ČD-nek viszont van hova besorozni a még mindig vállalható állapotú, használt járműveket.



Jó ideje tart és meglehetősen gyümölcsöző a ČD és az ÖBB együttműködése, már ami a használt személykocsik piacát illeti. A csehek ugyanis már sokadszorra tesznek bevásárlókörutat az ÖBB-nél és eleddig mindig eredményesek voltak. Ezúttal negyvenegy járművet vásárolnak az osztrákoktól, az erre vonatkozó előterjesztést a ČD igazgatósága már jóvá is hagyta. A járműveket összesen 387 millió koronáért kapja meg a ČD – napi árfolyamon számolva ez hozzávetőleg 4,723 milliárd forintnak felel meg.

A mostani csomagban több, ízelt ajtós Bmz-kocsi is érkezik a ČD-hez az ÖBB-től. Ezek a kocsik legutóbb jobbára a Westbahnon, Bécs és Amstetten között a REX200-as vonatokban jártak
(fotó: Halász Péter)

A mostani „eresztésben” a ČD az ÖBB-től tehát negyvenegy, Bmz sorozatú fülkés, klimatizált, 200 km/h-s sebességre alkalmas járművet vesz át. A kocsik egy része lengő-tolóajtós, egy részük pedig ízelt feljáróajtóval rendelkezik. A ČD a tervek szerint a forgalomba állítás előtt modernizálja a járműveket, együttesen a már állományba vett, korábban szintén az ÖBB-től vett személykocsikkal együtt. A tervek szerint az idei évben még elkezdődik az a kocsifelújítási program, amely 79 személykocsit érint és összesen 886 millió koronába (hozzávetőleg 10,81 milliárd forintba) kerül majd. Ezt a tendert amúgy a ČD leánycége, a přerovi DPOV, a.s. nyerte meg egyedüli pályázóként.
A személykocsik kapcsán a ČD és az ÖBB azt is közölte, hogy nem csak a cseh vasút volt az egyetlen érdeklődő a járművek iránt – ám kilétükről nem szólt egyik érintett cég sem. Az biztos, hogy a RegioJet ezúttal nem akart ezen a tenderen indulni, holott ők is komoly mennyiségű járművet vettek már át az ÖBB-től és ezen túlmenően az SBB-től is.
A flottáját amúgy is a közeljövőben megújítani szándékozó ÖBB-nél a Railjetek forgalomba állása miatt vált feleslegessé több száz személykocsi, ezek nagy részét már kiárusította az osztrák cég. A fő felvevőpiac a cseh volt, mint az látszik, de Magyarországra, a GYSEV-hez is jutott néhány jármű ezekből. Kérdéses, hogy a MÁV-START miért nem próbálkozott ezen járművek megszerzésével, hiszen az IC+-kocsik töredékéért jutott volna vállalható állapotú, számos engedéllyel rendelkező járműhöz a vasúttársaság, amivel a nemzetközi és a belföldi távolsági forgalomban is komoly színvonalnövelést lehetne végrehajtani.

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. A csóró csehek, már megint second hand vasutat játszanak. Nem értem miért gondoljátok, hogy a Csépkebahn rá lenne szorulva használt kocsibeszerzésre, a mi vasutunk nem alázza le magát ennyire. Az albán vasúttól átvett új menetrendszerkesztési módszertan szerint az IC+ kocsipark előbb-utóbb mindenre elég lesz.

    VálaszTörlés
  2. Ne felejtsd el, hogy Csehországban nyitott a piac. Itthon a vasúti közlekedés jórészt a rászorulók igényei alapján van megtervezve. A prémium utas 2. osztályú kocsikat, mindenhol megálló IC-ket talál, ha van is 1. osztály abban vasutasok ülnek a lefoglalt helyén.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.