2017. 11. 08.

Típusváltás a Neckar és a Main között

Három év késéssel és egy teljesen másik szerződés keretében, de szolgálatba állnak az első Bombardier TWINDEXX Vario motorvonatok. A két tartományt és két közlekedési szövetséget érintő vonalak utasai magasabb szolgáltatási szintnek örvendhetnek a decemberi menetrendváltástól.





A Bombardier ezzel a típussal több újítást is hozott, hiszen emeletes motorkocsi még nem készült az elmúlt négy generáció során a WUMAG>VEB Wagonbau Görlitz>DWA>Bombardier műhelyében. Ezen túl újdonság a 76 centiméteres peronmagassághoz igazított, alsó belépőszint, ami eddig opció szintjén sem volt elérhető. Eredetileg 2014 decemberében Brandenburg tartomány RE5-ös vonalán kellett volna forgalomba állnia a típusnak, viszont a Szövetségi Vasúti Hivatal (EBA) mostanra adta áldását a típusra. Így kerülünk a típus kapcsán a Frankfurt am Main–Mannheim–Heidelberg háromszögbe, hiszen a menetrendváltással éppen itt esedékes az új közszolgáltatási szerződésben megkövetelt járművek szolgálatba állítása. A szolgáltatási terület Hessen és Baden-Württemberg tartományok határvidéke és a helyzetet nehezítendő nagyjából a Bensheim–Biblis vonal a határ a déli Verkehrsverbund Rhein-Neckar (VRN) és az északi Rhein-Main Verkehrsverbund (RMV) között, de mindenféle átmeneti rendelkezés értelmében ez nem egy teljesen merev határ. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Baden-Württemberg tartományban néhány hete a Drei-Löwen-Takt utódjaként bevezetett bwegt (szójáték a tartomány rövidítését és a megmozgat szót felhasználva, BW+bewegt) márka és tarifarendszer keretében is igénybe vehetőek a járatok. A DB Regio a szerződés szerint évi 3,3 millió vonatkilométert teljesít majd 2032-ig a vonalakon.

A 446-os sorozatba sorolt 24 új egység három- és négykocsis lesz, jelenleg még csak 3-4 érkezett meg a mannheimi bázisra. Március végéig a tervek szerint 10 egységet az RB68-as vonalra (Frankfurt/Main–Wiesloch-Walldorf) osztanak be, az RE60 és RE70 továbbra is a megszokott mozdonyos emeletes szerelvényekkel üzemel majd. A Main-Neckar-Bahn manapság már szerencsétlen elhelyezkedéséből adódóan eredetileg Neu-Edingen/Friedrichsfeld (korábban Mannheim-Friedrichsfeld) állomásra tervezett szerelvénymegosztás és -egyesítés a biztosítóberendezés átalakításának elhúzódása miatt nem vezethető be, ezért RB67 jelzéssel felújított 425-ös sorozatú egységekből kiállított csatlakozó ingajárat közlekedik majd Mannheim Hauptbahnhofig. Áprilistól az RE60 és RE70 vonalakra is kerülnek majd az új szerelvényekből, az ingázó RB67 és vele az átszállási kényszer pedig várhatóan 2018 december közepén megszűnhet.

Pirossal a Riedbahn, zölddel a Main-Neckar-Bahn van jelölve, azok fontosabb állomásaival és a járatok ütemidejével.

A különböző hosszúságú egységekből összeállítható szerelvények segítenek az igények lekövetésében.
(grafikák: Deutsche Bahn AG)

A szerelvények a kor kívánalmai szerint díjmentes internet-elérést, asztalokat és dugaljakat biztosít majd az utazás közbeni munkához. A kényelemről a légkondicionált utastérben elhelyezett kényelmes ülések, LED-világítás és dinamikus utastájékoztatás gondoskodik majd. A mozgásukban akadályozottakra is kiemelt figyelmet fordítanak, az ajtóknál automatikus hídlások biztosítják a könnyű beszállást és többcélú térben a kerekesszékek is biztonságosan rögzíthetőek lesznek. Az RB67 és RB68 csatolt egységekkel közlekedik, hétköznap jellemzően 673, hétvégén 540 ülőhellyel. Az RE70-re általában 403, de csúcsidőben 673 ülőhelyet kínáló kompozíciók kerülnek. Az RE60 lesz a "joker-járat", ahova bármi kerülhet, de többségében 403 ülőhelyet kínálnak majd.

A szerelvények két motorkocsi, egy 1. osztályú és opcionálisan egy 2. osztályú kocsi felhasználásával képezhetőek, köztük hagyományos csavarkapocs, a motorkocsik homlokfalán Scharfenberg rendszerű központi ütköző- és vonókészülékek biztosítják a kapcsolatot. Ilyen tekintetben leginkább a Ganz-Hunslet BDVmot/BVhmot típusokra hasonlítanak. Alapvetően 7 háromrészes és 17 négyrészes motorvonat közlekedik majd, melyek összértéke 250 millió euró.
A szerelvényeket alkotó kocsik jelenleg ismert pályaszámai:
  • 91 80 0 446 0xx-x D-DB DBpzfa
  • 50 80 26-81 6xx-x D-DB DBpza784.0
  • 50 80 36-81 1xx-x D-DB DABpbza789.0
Zárásként pedig lássunk két kapcsolódó, részben megismételhetetlenné váló fényképet.

Tirisztoros vezérlésű mozdony és Silberling volt eddig meghatározó az RB60-as vonalon, bár harmadik generációs emeletes kocsik is felbukkantak a kihasználtabb járatokon a koros mozdonyok előtt-mögött-között. A szerző felvétele Bensheim Hauptbahnhofon készült egy Heidelbergbe tartó RB60-asról.

Az S-Bahn RheinNeckar és a kisebb forgalmú RB-járatok meghatározó járműve a Quietschie (Visongó) becenevű
425-ös sorozat. A szerző felvételén egy Heidelberg Hauptbahnhof felé tartó S5 jelzésű szerelvény érkezik Heidelberg-Altstadt megállóhelyre.

Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.