2017. 11. 10.

Mobiljegy a MÁV-START-nál

Jelentős fejlődésen ment keresztül az éjszaka folyamán a MÁV-START hivatalos mobilalkalmazása: hosszú évek hiábavaló reklamálása után végre sikerült lefejleszteni a mobilapplikációból való menetjegyváltást is. Ezzel együtt viszont a meglévő online csatornákat a vasúttársaság annak ellenére végzi ki, hogy most már lassan van, amelyik évtizede jól működik.


Régen várt funkciót élesített a MÁV-START mobilalkalmazásban, a Vonatinfoban a fejlesztő, a MÁV Szolgáltató Központ: ez a menetjegyvásárlás lehetősége. Eddig csak az online értékesítési felület nem éppen mobilbarát felületén keresztül volt lehetőség akár tisztán elektronikusan is jegyet venni, ezentúl viszont a vasúttársaság szinte teljes jegyszortimentje elérhető a mobilabból. Legalábbis azok a jegyfélék biztosan, amelyeket a JÉ rendszerből ki lehet adni – ezt implementálták ugyanis a mobilalkalmazásba.

A legfontosabb lépés a regisztráció. A rendszer különbözik az internetes jegyértékesítési felülettől, az ottani adatokat nem érinti az itteni regisztráció

A már megvett jegyek a „Jegyek” menüpontból érhetők el – új jegyet pedig az utazástervezés menüpont alatt vehetünk

A szerző (még) START Klub Kártya birtokos, ezért Budapesten belül nem kell fizetnie a vasúti utazásért – próbáljuk meg hát a városhatáron kívül a jegyváltást. A listából a kosár menüpontra kattintva érhető el a jegyváltás. Fájó pont, hogy az összetettebb utazásoknál nincs a „nagy” ELVIRÁ-ból ismert „későbbi továbbutazás” opció és a köztes állomáson való tartózkodás idejét sem tudjuk megadni, így több esetben meg kell törni a jegyeket, külön-külön szakaszonként megvéve azt

Ha az utas megállapította magáról, hogy biztosan nem kerékpár-utánfutó, akkor a kedvezmények tömkelegéből kell kiválasztania a magának megfelelőt – ez szerencsére elmenthető opció

Fizetés után pedig így néz ki a jegy maga, amit kaptunk. A vonalkódot a jegyvizsgáló olvassa le és minden így vásárolt jegy éppúgy kedvezményes és személyhez kötődő jegyféle, mint az internetes felületen vásárolt, otthon nyomtatott, PDF-alapú jegy

A hírt elsőként közzétevő források szerint csak az első ezer felhasználónak és csak bétateszt keretében teszik elérhetővé a lehetőséget az Androidot futtató eszközöknél – ami valószínűleg komoly felzúdulást jelent majd, ha valóban így van, hiszen komoly hírverést kapott a projekt. Kérdéses az is, hogy a vasúti személyzet hogyan fogadja majd az alkalmazásban bemutatott jegyeket? Az mondjuk elmondható, hogy a most online vett és elektronikusan bemutatott jegyek esetében már igen jól veszik a vonatkísérők az akadályokat, a rendszer viszonylag flottul működik.
Az iOS-en és a Windows Phone-okon futó appok jegyértékesítési moduljának élesítésére egyelőre még várni kell.
Az biztos, hogy MÁV-START arra készül, hogy a mobilappos jegyvásárlás felfuttatása mellett kivérezteti a már lassan évtizede működő online értékesítési felületet, amelyen jó ideje otthon nyomtatott jegyet, korábban pedig csak kioszkból átvehető, de online értékesített jegyféleket lehetett megvásárolni. Kérdés, hogy ez a lépés milyen hatással lesz a nemzetközi jegyértékesítésre, hiszen ezen a felületen keresztül el lehet kerülni a sorbanállás mellet a rendkívül rossz felkészültségű és udvariatlan (sokszor kifejezetten bunkó) nemzetközi pénztárosokat is.
Hozzá kell tenni: e sorok írója is csak akkor kerül kapcsolatba pénztárosokkal és akkor sem szívesen, ha már végképp nincs más megoldás a menetjegy megváltására.
A jól működő webes rendszer beszántása persze jól illeszkedik abban a rendszerbe, amit jelenleg a MÁV-START képvisel: a korábban eltávolított vezetőkhöz kapcsolódó fejlesztéseket, termékeket gyorsan a kukába kell dobni – sajnos az év elején frissen kinevezett értékesítési igazgató, Kazai Katalin is inkább a Csépke-féle irányt képviseli ebben a témában is, semmint az utasbarát megoldásokat.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Nekem az a tippem, hogy a korábbi otthon nyomtatott jegy QR kódjának olvasásához használt mobiltelefont akarják kivezetni. Arra meg már nem akarnak pénzt áldozni, hogy a korábbi rendszert integrálják a JÉ-be.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezzel a felvetéssel több bajom is van.
      1) Célszerű szolgálati telefont biztosítani a dolgozónak továbbra is. Tehát készülék továbbra is kell.

      2) A JÉ eszköze nem biztos, hogy olvassa pl. az ÖBB-s QR-kódot, akkor az megint csak nem ér majd semmit és szűkíti a HPT-k piacát.

      Törlés
    2. A szolgálati teló csak a belföldi, elvira alapú otthon nyomtatott jegyeket ismeri. A nemzetközi HPT a kezdetek óta a JÉ-ből működik.
      Ha az elvirás jegyvásárlást lecseréli majd a JÉ-s, akkor minden jegyellenőrzést a JÉ csinál, a telefon megmaradhat telefonálásra, meg a parancskönyv, EVTK használatra.

      Törlés
  2. Remélem, hogy a kioszkból (illetve automatákból) továbbra is lesz lehetőség kinyomtatni a megvásárolt jegyeket, bérleteket és számlákat. Hadd ne kelljen pl. a kollégák bérletét áttölteni egyik alkalmazásból a másikba. Az sem biztos, hogy minden alkalommal a telefonjukon szeretnék a bérletüket mutatni...

    Persze mondhatják erre, hogy a pénztár szívesen lát minden "maradi" utast. Ezzel csak egy a baj, amióta JÉ-re átálltak, azóta a sorok mérete is igen megnyúlt... és egy jegyet sem vettem pénztárban.

    Abba nem látok bele, hogy ajelenlegi Elvirás rendszer fenntartása mekkora többletköltséggel járna. Az nagyon jó, hogy létre hoztak egy újabb lehetőséget. De mellette a régit is jó lenne megtartani.

    VálaszTörlés
  3. Egy fos az Eticket, de a hiánya még nagyobb gáz lenne. Most éppen a CFM-t másoljuk és miben?

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.