2018. 01. 29.

Villamost a kocsiszínhez!

A címben szereplő reláció nem valami tervezési anomália eredménye, sokkal inkább a prágai villamoshálózat bővítéséről, egy új intermodális kapcsolat létrehozásáról van szó. Igaz, hogy a hostivaři metrókocsiszínben található állomás jelenleg nem a legforgalmasabb (naponta nagyjából tízezer utas veszi igénybe), de ez hamarosan megváltozhat.



Korábban már írtunk róla, hogy a cseh főváros tizedik kerületében már tervben van néhány új vonal építése, de ezek közül az A metró keleti végállomásához vezető van a legközelebb a megvalósításhoz. Jelenleg a metróról Depo Hostivař állomáson leszálló utasoknak a Černokostelecká utcáig ki kell sétálniuk ha villamosra szeretnének szállni. Ez körülbelül 400 méter, ami kortól és edzettségtől függően 5-8 perc gyaloglást jelent. Valóban érdemes ezért egy új pályát építeni? A történet ennél szerencsére összetettebb.

A DPP térképe a csomópont jelenlegi állapotáról. A metróállomás bejárata a térkép alján,  a villamos pedig a tetején, egymástól jó messzire található
(grafika: DPP)

Az építendő, mindkét irányból bejárást biztosító, háromvágányos hurokvégállomás a jelenlegi autóbuszállomás mellé épülne, a helyközi autóbuszjáratokra valamint a metróra való átszállást megkönnyebbítése érdekében. A jelenleg 177 férőhelyes P+R parkoló 500-asra bővül, az autóbusz-állomás is átalakításra kerül, mert a hurok részben ennek a helyén épül meg.

A mai buszvégállomás is átépül: ennek a helyén lesz majd a villamosok fordulója és az új buszállomás, amelyet a két ágazat közösen használhat
(fotó: Halász Péter)

További új kapcsolatot jelent majd, hogy a jelenleg csak teherszállításra használt Praha-Malešice állomás (és az odavezető vasútvonal) a prágai elővárosi forgalomba bevonása, egészen pontsan egy új megállóhely építésével és új viszonylatok kialakításával. A későbbi tervekben szerepel a közeli főműhelynél véget érő villamosvonal meghosszabbítása Štěrboholy városrészig is.
A projekt a szokásos módon a közművek átépítésével kezdődik 2019-ben, majd a közúti vasúti infrastruktúra kiépítése amit 2020-ra terveznek. A projekt összköltsége mindent ideszámítva 300 millió cseh korona körül alakul.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.