2018. 01. 24.

Lehetne néhány vonattal több?

Frankfurt am Mainban a mai igényeknek már nem mindenkor tud megfelelni a belvárosi S-Bahn-alagútban felkínált férőhely-kapacitás, így lépéskényszerbe került a DB Netz. A város, a tartomány és a közlekedési szövetség irányításával egy két évtizedet átfogó terv keretében optimalizálják a szolgáltatást.



Ugyan csak 1992-ben kapta meg mai formáját a Frankfurt am Main központja alatt futó 6,4 kilométer hosszú City-Tunnel, ami egyben az S-Bahn Rhein-Main hálózat fővonala is, évek óta problémát jelent az 1978-ban beépített Sp Dr S 60 típusú jelfogós biztosítóberendezés kapacitáskorlátja. Bár egy a kezdetek óta távvezérelt berendezésről beszélhetünk, az eredetileg óránként és irányonként 20, majd a 2009-es kisebb beavatkozás óta 24 vonat továbbítását lehetővé tevő rendszer nem felelt meg a folyamatosan növekvő utasforgalom által támasztott követelményeknek. Ezért még a 2015-ös nyári iskolai szünetben egy teljesen elektronikus biztosítóberendezésre cserélte a DB Netz az alagút rendszerét, ami a jövőben képes lesz kezelni a Konstablerwache állomás után kiágazó és a Majna északi oldalán Hanau felé vezető újabb alagúti szakasz forgalmát is, bár a tervek szerint ez legkorábban 2028-ra valósulhat meg.

A 2015 nyarán Max Maulwurf Spock kapitány bőrébe bújva reklámozta az "S-Bahn-hálózat végtelen mélységeibe" jelentősen beavatkozó részprojektet. A fénykép Riedrode megállóhelyen készült, ahonnét csak átszállással és RMV-s jeggyel csak a díjszabás átmeneti szabályai miatt érhető el Frankfurt am Main. (fotó: Adorján Péter)

Az alagútban a hagyományos elvek szerint, PZB-vel közlekednek a vonatok, viszont a követési időt behatárolja a már most is figyelemreméltó, összesen 154 jelző által meghatározott szakasz. A tavaszi szünetben és további két májusi ünnep körüli hosszú hétvégén újra teljesen kizárják az alagutat, hogy további 20 jelzőt szerelhessenek be a szakemberek. Ezek a jelzők biztosítják majd a nyári szünet után az alagúti szakaszon a magasabb átlagsebességet, amitől folyamatosabb és kiszámíthatóbb vonatközlekedést várnak a megrendelői és a szolgáltatói oldalon. Az alagútban 170 ponton ellenőrzik automatikusan a vonatok sebességét, így ezekhez a pontokhoz 70 kilométernyi kábelezés szükséges.

Münchenhez és Stuttgarthoz hasonlóan itt is a 420-as sorozattal indult a hálózat, de 2014 vége óta már csak kivételes alkalmakkor láthatóak (fotó: Halász Péter)

A fejlesztések a Frankfurt RheinMain Plus nevű program keretében valósulnak meg várhatóan 2030-ig. Az időszak végéig 12 milliárd eurós befektetéssel főleg a vasúti közlekedés színvonalát növelő beruházásokon keresztül kívánják növelni a régióban lakó és dolgozó 5,5 millió ember életszínvonalát.

Átalakuló repülőtéri kapcsolat
Ugyan csak lazán kapcsolódik a fő témához, de a belvárosi mellett egy másik fontos alagúti szakasz is található a város területén. Ez a 2234 méter hosszú alagutat tartalmazó bő 6 kilométeres szakasz Németország legnagyobb és nemzetközi szinten is jelentős fordítókorongnak számító frankfurti repülőtér 1-es terminálja alatt található állomást köti össze a Frankfurt am Main és Mainz közötti Mainbahnnal. A tarifális szempontból speciális zónába tartozó állomás viszont a repülőtér forgalmán túl a közelben található munkahelyek forgalmát is kiszolgálja. Ennek a forgalomnak egy részét a Gateway Gardens adja, amely 2005-ig a repülőtér déli oldalán állomásozó amerikai haderő és hozzátartozóik lakóterülete volt. A korábbi katonai repülőtér területén jelenleg a 3-as terminál épül, amit a tavalyi 64,5 milliós utasszám is indokol.  A Gateway Gardensben 2021-ig egy üzleti és ipari negyedet alakítanak ki, ami kap egy saját S-Bahn-állomást is. A munkálatok még 2016 végén kezdődtek és a 2019 decemberi menetrendváltáskor már használhatjuk is az új állomást, ezáltal csökken az eljutási idő és csökken a repülőtéri állomás forgalma is. Az új szakasz átadása után az 1972-ben épített vágányokat teljesen eltüntetik és renaturalizálják a területet.
A Wizz Air december óta Budapestről és Szófiából naponta indít kora délutáni járatot Frankfurtba, miközben közvetlen vasúti kapcsolat csak heti kétszer és éjjeli érkezéssel létezik Budapestről. Az egyirányú vonatjegy árából kis szerencsével két főnek is vehetünk repülőjegyet oda-vissza.
A narancssárgával jelölt jelenlegi szakasz néhány év múlva teljesen eltűnik, a helyébe pedig a pirossal jelölt új vonal lép (grafika: DB Netz AG)


Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.