2018. 04. 24.

Visszatér a villamos a Vencel térre

A prágai városvezetés április 25-én tart nyílt ülést, társadalmi egyeztetést a Vencel téret átszelő új villamosvonalról. Bár a Jindřišská és a Vodičkova utcák vonalában jelenleg is közlekedik villamos, ez a tengely kerülhetne összekötésre a Muzeum metróállomást keletről érintő vágányokkal.





Az ötlet nem új, sőt korábban is jártak T3-asok, egészen 1980-ig, amikor felszámolták ezt az ágat. Azóta, bár a metró építésével néhány szakasz megszűnt, – a budapesti gyakorlattal ellentétben – mégsem irtották ki teljesen a villamoshálózatot a városból, hiszen Prága városának tömegközlekedése a metró mellett inkább a villamosokra támaszkodik, különösen igaz ez a belső területeken.

Villamos most csak kávézóként van a Vencel téren, de a prágai városvezetés ezt máshogyan látja és szükségesnek látják az igazi villamosok visszatérését a térre
(fotó: Halász Péter)

A mostani projektben első körben három különböző útvonal merült fel: mindegyikben közös, hogy a jelenleg elveszett vágányként létező, ám korábban a Tešnov pályaudvar előtti villamosforgalmat bonyolító pályát élesztenék újra: ez az amelyik főpályaudvar előtt található park nyugati szélén fut(ott).

A lehetséges hálózatfejlesztési irányok színesen jelezve a térképen, illetve műholdképen. A feketével jelzett szakaszok a meglévő és forgalomban lévő villamosvonalak
(forrás: MHMP)

A zölddel jelzett változat egészen Hlavní Nádraží, a főpályaudvar előtt futna, majd abban a vonalban egyenesen továbbhaladva érné el a Vencel tér délkeleti végét. A piros teljes egészében a régi nyomvonalon, Opletalova utcában haladva csatlakozna be a térre. A lila vonal, ennek a kettőnek a kombinációja: a főpályaudvar előtt ugyan a régi nyomvonalon, de később a Muzeum metróállomás érintésével haladna. A különböző variánsok menetidőben, átszállási lehetőségek minőségében, zajterhelésben különböznek.
A legjobb kapcsolatokat a zöld útvonal adná, azonban a menetidőt is az nyújtaná meg a legjobban a jelenleg észak-dél irányban haladó villamosoknak.
A szerdán esedékes fórumon túl a város területfejlesztésért felelős osztálya további egy hónapig, május 25-ig várja a javaslatokat, véleményeket, ötleteket.
Mint látható, Prágában a metróhálózat nagy ütemű fejlesztése mellett a villamoshálózatra valódi hálózatként gondolnak, ráadásul olyan hálózati elemekkel bővítik azokat (vagy legalábbis tartanak meg), amelyek önmagukban is hasznosak a tömegközlekedés számára, de a zavarkezelést is megkönnyítik, ami nem is egy egyszerű feladat a többségében egyirányú villamosokkal operáló hálózat esetében.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.