2018. 08. 03.

Hétvégi gyors – 2018. július 28-augusztus 3.

Jó hetet zár a Bombardier megrendelések terén. 2019 novemberében kap metrót Isztambul új repülőtere. Pendolinót vesz az Italo-NTV. Leszedik a szerelemlakatokat a kölni Rajna-hídról. LINT-et vesz a LEO Express. Hírösszefoglalónk.


Magánvasúti Pendolino


Róma | Olaszország – Összesen 330 millió euróért rendelt új motorvonatokat az olasz magánvasúti szolgáltató, az Italo-NTV. A július 31-én aláírt szerződés szerint az Alstom nem csak a vonatokat szállítja, hanem harminc éven keresztül a karbantartást is vállalja. A magánvasúti szolgáltató 17 Pendolino Evo motofvonatot rendelt a még 2015 októberében aláírt keretszerződés szerint, ezzel bővíti a jelenleg 25 darab AGV-motorvonatból álló flotta mellé. Az Italo-NTV tervei szerint szeretné bővíteni a kapacitásokat meglévő viszonylatain és szeretné a hálózatát is bővíteni.
A vonatokat az Alstom Savigliano-ban lévő gyárában szerelik majd össze, a villamosberendezéseket Sesto San Giovanniban, a vonatbefolyásoló rendszereket Bolognában gyártják a vonatokhoz.


Viszlát, szerelemlakatok


Köln | Németország – A kölni Hauptbahnhof és Deutz állomások között ívelő Rajna-híd jó ideje a szerelmesek egyik kedvenc helye. Hiába, a panoráma magával ragadó és bizony sokan a mára meglehetősen elcsépeltnek ható szerelemlakatjukat is magukkal viszik – ám az élményekkel ellentétben ez a hídon marad. Ezt megelégelte a DB AG és legyen bármilyen díszes is, a híd állapotának megóvása érdekében megszabadítják a szerkezetet terhelő, összességében több tonnányi vastól. A dolog valóban nem veszélytelen, Párizsban volt már rá példa, hogy egy híd korlátja lazán kidőlt a rá nehezedő többletsúlytól.

(fotó: Halász Péter)


Jó hét a Bombardier számára


Párizs / Szingapúr | Franciaország / Szingapúr – A Metro Report International friss hírei szerint jó hetet zár a Bombardier új rendelések tekintetében: Szingapúr és Párizs is őket választotta egy-egy járműbeszerzési tenderen. Szingapúr számára 66 metrószerelvényt szállítanak 827 millió euros összértékben - a szerződés értéke a 30 éves karbantartásra vonatkozó opció lehívásával 1,2 milliárd eurora nőhet. A Bombardier kínai (Csangcsun) üzemében gyártandó új szerelvényeket 2021-től helyezik üzembe, és teljesen leváltják majd az 1987 óta üzemelő jelenlegi flottát. A megrendelés érdekessége, hogy 4 vonatot felszerelnek pályadiagnosztikai berendezésekkel is - ez illeszkedik a trendbe, mely szerint egyre inkább áttevődik a pályavasúti diagnosztika a napi üzemben résztvevő járművekre a speciális mérővonatok alkalmazása helyett.
Ami Párizst és környékét illeti, az elővárosi vasúti hálózatra 36 további Francilien fantázianevű villamos motorvonatot szállít a gyártó, az Île-de-France Mobilités megrendelésére. Ez a megrendelés egy 2006-ban kötött, 372 járműre szóló keretszerződés részeként került aláírásra - az eredeti kontingensből mára 313 vonatot rendeltek meg ténylegesen, 230 egység pedig már forgalomban van. A mostani rendelés keretében 18 hétkocsis vonatot szállítanak a Saint-Lazare pályaudvarról induló L és J jelű vonalak számára, míg a másik 18 szerelvény 8 kocsis lesz és a Paris Est pályaudvarról induló vonalakon teljesít majd szolgálatot. Az újabb megrendelés minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy a Transilien hálózat üzemeltetői kifejezetten elégedettek a Bombardier-szerelvényekkel; a hírek szerint ezek a járművek a legmegbízhatóbbak a hálózaton, fenntartási költségük is kedvező, és jól bírják a 12 milliós párizsi agglomeráció intenzív utasforgalmát.


Metrót kap Isztambul új repülőtere


Isztambul | Törökország – A török metropolisz nem pont úgy fejleszti metróhálózatát, ahogy az osztrák (ahol előbb épül metró a kukoricásban, minthogy megépül a lakónegyed), ám jobb későn, mint soha. Isztambul idén októberben új, évi 200 milliós utaskapacitásra tervezett repülőteret kap (a mostani fő repülőtér, a látványosan túlzsúfolt Atatürk évi 64 millió utassal Európa 5. legforgalmasabb repülőtere), ám a kötött pályás kapcsolat létrejöttének dátuma kissé bizonytalan volt. Az eheti hírek szerint a 2016-os szerződés alapján épülő új repülőtéri metró 2019 novemberében, tehát egy évvel a repülőtér megnyitása után indul majd, továbbá 2022-re a város nyugati (Halkali) része felől is kiépülhet egy új vonal. Az első repülőtéri metróvonalon 120 kilométer/órás sebességgel, teljesen automata üzemben közlekednek majd a vonatok, 5 perces követési idővel.


A védővámok egyik áldozata: a sínacél


Sacramento, Kalifornia | Amerikai Egyesült Államok – Amint ismeretes, Donald Trump, az USA elnöke nemrégiben védővámokat vetett ki számos importtermékre, beleértve az acélt és más nehézipari termékeket sújtó 25%-os vámot. Az import drágításának egyik első áldozata a jelek szerint a vasút, ugyanis az amerikai fővonali igénybevételt bíró speciális minőségű síneket többnyire Japánból importálják. A Union Pacific vasúttársaság például külön hajót tart fenn a Nippon Steel és a Sumitomo Metal üzemeiben készülő 120 méteres hosszúsínek szállítására - ez a Pacific Spike nevű óceánjáró, mely évente hatszor fordul Japán és Kalifornia között, 20 ezer tonnányi sínnel. A Pacific Spike most azzal került a hírekben, hogy közel 6 hétig vesztegelt San Francisco környékén, majd a végcélt jelentő Stockton kikötőjében, kirakodási engedélyre várva. Az illetékes hatóságok, azaz a Parti Őrség és a Vámhivatal szerint ez a megrendelő döntése volt, és valószínűleg a késedelmet az okozta, hogy a gyártók és a megrendelő nem tudtak megegyezni a vámfizetésről. A játék nem babra megy, a Pacific Spike minden egyes fuvarját mostantól 4 millió dolláros vámtétel sújtja - a veszteséget (vagy árkülönbözetet) pedig valamelyik félnek állnia kell.
A jövő sem rózsás, a Union Pacific például sürgősséggel szövetségi felmentést kért a síneket terhelő 25%-os vám alól. A közelmúltban már 42 acéltermékre adtak felmentést (köztük különféle vezetékek és borotvapengék anyagára), ám 56 esetben elutasították a kérelmet. A Sumitomo még 2015-ben technológiai fejlesztéseket hajtott végre, melyek segítségével a 100 méter feletti hosszúságú sínszálakat is el tudja készíteni a meglehetősen speciális teherbírási amerikai igények szerint (a fővonali tengelyterhelés például 35 tonna körül mozog), megnyitva ezzel az utat az amerikai piacra. A UP most abban bízik: a hatósági elbírálás során bizonyítani tudja, hogy jelenleg nincs olyan belföldi gyártó, aki azonos minőséget tudna produkálni, így megkaphatja a felmentést a vámfizetés alól.


Amtrak: Állomási személyzet napi 25 utasra


Cincinnati, Ohio | Amerikai Egyesült Államok – Elfogadása esetén az Amtrak számára meglehetősen kellemetlen precedenst jelenthet az a törvénymódosítási javaslat, melyet Ohio állam két szenátora, Sherrod Brown (demokrata) és Rob Portman (republikánus) nyújtott be július 26-án. A javaslat lényege, hogy az Amtrak köteles állomási személyzetet biztosítani minden olyan állomáson, ahol átlagosan napi 25 utasnál több száll vonatra, az elmúlt 5 év adatai alapján. Európai szemszögből nézve ez a szám nevetségesen alacsony, szögezzük is le gyorsan: itt szinte kizárólag olyan állomásokról van szó, ahol 1000 kilométernél hosszabb utat megtevő távolsági vonatok állnak meg, melyek utasai gyakran sok poggyászt visznek magukkal, vagy egyéb különleges igényeik vannak. A vasúttársaság szempontjából viszont még így is kisebb anyagi csőd lenne ilyen csekély forgalmú állomásokra személyzetet telepíteni - az pedig sors fintora, hogy szövetségi tulajdonú vállalatként minden bizonnyal egy éven belül benyújtaná valamilyen formában a számlát Washington felé, és kezdődhet a hazai gyakorlatban is jól ismert vasútpolitikai mutogatósdi.
A törvényjavaslatot eredetileg az egyébként gyönyörűen restaurált art deco stílusú Cincinnati főpályaudvar állomási szolgálatának megszüntetése indukálta, ám a 25-ös kvóta alapján további 10 helyen biztosan újra kéne indítani az állomási szolgálatot. A lista előkelő: Tuscaloosa, Alabama; Ottumwa, Iowa; Topeka, Kansas; Hammond, Louisiana; Meridian, Missouri; Havre, Montana; Shelby, Montana; Lamy, New Mexico; Marshall, Texas; és Charleston, West Virginia - ezek Topeka és Charleston kivételével mind-mind elég eldugott helyek, így azt mondhatjuk, hogy egy szokatlanul kis forgalmú nagyvárosi állomásra (Cincinnati) írt szabály mellékhatása a főhatásnál is furcsább, mivel olyan helyekre kényszerít állomási szolgálatot, ahol valószínűleg indokolt ennek megszüntetése. A bizarr csavar pedig Cincinnati esetében az, hogy az itt megálló Washington–Chicago viszonylatú Cardinal távolsági vonat csak hetente háromszor közlekedik, és mindkét irányban az éjszaka közepén érinti Cincinnati állomást - valószínűleg egyszerű és olcsó lesz ilyen munkarendbe munkatársat találni...


Újra RoLa Romániában


Bukarest | Románia – A Railway Gazette hétfői híre szerint újraindult a vasúti kamionszállítás keleti szomszédunknál, az országos környezetvédelmi alap támogatásával. Magyarország ezúttal kimaradt az útvonalból, a CFR Marfă most az észak-déli (ukrán-bolgár) tranzitot próbálja vonatra terelni, az új RoLa vonat ugyanis az ukrán határnál lévő Dorneşti és a bolgár határállomást jelentő Giurgiu között jár majd. Az 550 kilométeres útvonalra 18 óra körüli menetidőről szólnak a hírek, ami hajmeresztőnek semmiképpen sem mondható, de egyrészt a román pályahálózat állapotának ismeretében reálisnak tűnik, másrészt a párhuzamos autópályát teljes hiánya miatt kis szódával még a közúti menetidővel is versenyképesnek mondható, ha figyelembe vesszük a pihenőidőket (már ha ezt egy ukrán kamionos betartja Romániában...) és egyéb tényezőket.


LINT-et vesz a LEO


Prága | Csehország – Több közszolgáltatási szerződést fognak a közeljövőben újra tendereztetni Csehországban, amin eséllyel indulhatnak a magánvasutak is. A ČD helyett jó eséllyel pályázik több viszonylat üzemeltetésére a RegioJet Ústi nad Labem környékén, míg a LEO Express egyelőre csak várakozik és felkészül arra, hogy esetleg szintén hozzájuthat pár szelethez a közszolgáltatási tortából. Ehhez viszont járművel is felkészülnek: a Transdev-érdekeltségbe tartozó HEX-től veseznek át összesen négy LINT 27-es egy részes és 11 LINT 41-es típusú, két részes dízel motorvonatot. A járműveket a honosítás keretében ellátják megfelelő vonatbefolyásoló rendszerrel, fedélzeti wifivel és jegykiadó gépekkel.

(grafika: LEO Express)


Összeállította: Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.