2018. 09. 06.

Mozdonyokat és kocsikat vesznek a dánok

Pár éve még a teljes kivonulás mellett volt a dán vasút, már ami a nemzetközi, mozdonyos vonatokat illeti. Most viszont visszatérnének, ráadásul Siemens-mozdonyokkal. Vagyis nem is most, hanem a Fehmarn-alagút megépülte után.





Úgy tűnik, nem kell teljesen temetni a hagyományos kocsikkal kiállított vonatokat, mert pár napja a Dán Államvasút (Danske Statsbaner, DSB) hirdetett beszerzést ilyesmire. A szerelvényeket főként a Koppenhága és Hamburg közötti forgalomban használnák, de regionális viszonylatokon is szerephez juthatnának az egységek.

Az Európai Unió hivatalos helyén is megjelentetett tenderre legalább három ajánlattevőt várnak, akik gyártottak már 189 km/h-ra alkalmas vasúti járművet. Hivatalosan keretszerződésről írnak, ami alapján nehéz eldönteni hány kocsiról is van szó. Viszont szendvicsüzemben kívánják közlekedtetni a szerelvényt, avagy mindkét végén egy nemrég megrendelt Vectron biztosítaná a vonóerőt. A tender egy járműves és egy alkatréses részre került felosztásra, egészen érdekes időbeliséggel és mennyiségekkel. Járművekből 2022. március 1-jére kell leszállítani az első egységet, a nyolcadikat pedig menetrendváltásig. A további szállítások alapesetben az elkövetkező 8 évben történnének, de 4 évnyi opció is bekerült. Az alkatrészek szállítása esetében 16 év az elvárt időtartam, amit 6-4-4 évvel hosszabbíthatnak a később megrendelt járművek érdekében.

Vectron személykocsikkal. A westBAHN-nál nem jött be a dolog, jöttek is az új KISS-ek, de a DSB-nek szendvicsben talán sikere lesz
(fotó: Magyarics Zoltán)

A fő motiváció a nem túl sikeres ICE TD-k leállítása miatt lekötött, egyre öregedő gumiorrú IC3 egységek felszabadítását célozza, de ugyancsak nem szabad elfelejtkezni a nem épp sikeres IC4-es szériáról sem (egyes példányai a sorozatnak már Romániában töltik második életüket), de a 2028-ra megnyitni tervezett Fehmarn-szorosi alagút miatt megnövekvő igényeket is kiszolgálnák. Jelenleg a közúti és vasúti járművek kénytelenek a Puttgarden és Rødby közötti kompokat használni, ami erősen időrabló és korlátozott kapacitásokat kínál csak.

A DSB közleménye és pályázati felhívása külön kiemeli, hogy a kocsikat saját munkaerővel kívánják fenntartani. A pályázat két legfőbb szempontja a minőség és a teljes élettartamra vetített költség, amiket 60-40 arányban vesznek figyelembe a kiértékelésnél.

Érdemes azt is megjegyezni, hogy pár éve a Koppenhága felé tartó éjszakai vonatok, a CNL-hálózat Borealis/Aurora/Orion csoportjának közlekedését megszüntette a DSB – ekkor, néhány kivételtől eltekintve meg is szűntek a személyszállító, mozdonyvontatta vontok az országban. A DSB azonban most szembemegy a trendekkel: mozdonyos vonatot, ráadásul hagyományos kivitelű kocsikból álló szerelvényt állítana forgalomba.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.