2018. 09. 28.

Hétvégi gyors – 2018. szeptember 15-28.

Betétkocsikat vesz a VGF a Stadtbahn-hálózatra. Hosszabbítja az ICE 4-eseket a DB. Mobilnetet kap a prágai metró. Hírösszefoglalónk szeptember végén.



Betétkocsikkal bővít kapacitást a VGF


Frankfurt am Main | Németország – Az október 4-én 50 éves születésnapját ünneplő frankfurti Stadtbahn-hálózat csúcsidőben évek óta kapacitáshiánnyal küzd, amire egyelőre megtalálták a megoldást. Az elmúlt 7 évben a Hauptwache és az Eschenheimer Tor állomások között 77 ezerről 110 ezerre nőtt a napi utasszám, ezért a Verkehrsgesellschaft Frankfurt (VGF) 22 darab 25 méter hosszú vezetőtér nélküli egységet rendelt az U5 sorozatú szerelvényekhez, a szerződéskötésre még az InnoTrans keretében került sor. Az új egységek mindkét végén átjárót tartalmaznak majd, így a kiválasztott 50 méteres egységek 75 vagy 100 méterre bővíthetőek, elektronikailag a meglévő egységekkel kompatibilisek és azonosak lesznek. A vezetőtér elhagyására a jelenleg érvényes szabályozások miatt került sor – illetve így lehetett biztosítani a Bombardier győzelmét. A szállítást 2020 márciusában tervezi megkezdeni a Bombardier és egy év alatt végeznek az utolsó Flexity Swift családba tartozó különleges darab összeszerelésével.


Több és hosszabb ICE 4


Berlin | Németország – A folyamatosan növekvő utasszámok miatt további motorvonatok beszerzésére bólintott rá a Deutsche Bahn felügyelőbizottsága. A legújabb döntés értelmében 18 hétrészes egységet és 50 másodosztályú hajtott betétkocsit vásárolnak 700 millió euróért. A betétkocsikat a 100 megrendelt és részben üzembe állított tizenkétrészes egységek felének meghosszabbítására használják majd, így a jelenlegi 830 helyett 918 ülőhelyet kínálnak majd az utasoknak. Mellékhatásként a hosszú egységek alkalmasak lesznek a meredekebb (például a Köln–Frankfurt/Main) pályaszakaszok használatára, valamint egyre sűrűbben hangoztatják a végsebesség 265 km/h-ra történő felfejlesztését is. Az ICE 2-es sorozat kiváltására egyre nagyobb az esély, hiszen a mostani rendeléssel már 39 rövid, üzemszerűen duplázható ICE 4-es érkezik a flottába. Az egyre öregedő ICE 1-től viszont úgy tűnik 2030-ig nem tud elszakadni a DB, ezért 320 millió eurót fordítanak a beltér és a hajtásrendszer alapos felújítására.

Több utashoz hosszabb vonat dukál. Tavaly augusztusi képünkön a Münchenből ICE 582-ként érkezett 9002 azonosítójú hosszú egység hagyja el Nürnberg főpályaudvarát Hamburg-Altona felé
(fotó: Adorján Péter)


Közeledik a PTC-telepítés határideje, sűrűsödnek az események


Boston / Massachusetts és New York / New York | Amerikai Egyesült Államok – Amint korábban részletesen megírtuk, számos tologatás után 2018 év vége a végső határidő az erre kötelezett vasutak számára a folyamatos vonatbefolyásolás (Positive Train Control, PTC) kiépítésére az Egyesült Államokban. Amint várható volt, az év második felében szaporodnak az amerikai szaksajtóban a hírek a különféle „éles próbaüzemekről” és utolsó pillanatban beadott egyedi halasztási kérelmekről; nem meglepő módon ezek java a személyszállító elővárosi cégek irányából jön. Ebből a műfajból a hétre kettő is jutott: a bostoni elővárosi hálózatot üzemeltető MBTA 2020 decemberéig szeretné kitolni a teljes hálózatra kiterjedő éles PTC-bevezetést. A cég egyébként jól halad és éppen ezért kérhette a további hosszabbítást: gyakorlatilag az összes vontatójárművet és vezérlőkocsit felszerelték a járműfedélzeti egységekkel, javarészt elkészültek a pályaoldali berendezések, és egy vonalon (Stoughton Line) tesztüzemet is végeznek már. A következő lépcsőfok: szeptember 18-án engedélyt kértek a Stoughton Line-on lefolytatott RSD, azaz Revenue Service Demonstration (tesztüzem fizető utasokkal a fedélzeten) lefolytatására is a szövetségi vasúti hatóságtól (FRA). A cég egyébként viszonylag összetett problémával küzd, ugyanis három pályaüzemeltető (Amtrak, CSX és Pan Am Railways) vonalait használja - nem meglepő módon a regionálisnak számító teherszállító Pan Am Railways vonalain halad a legnehezebben a PTC kiépítése.
Párhuzamos hír délynugatabbról: a New York környékén szolgáltató Metro North Railroad novemberre kért engedélyt az első Revenue Service Demonstration elvégzésére, majd ezt követően indulnak az átjárhatósági tesztek a pályavasutakkal - itt is az Amtrak és CSX érintett. A helyzet abban is hasonló az MBTA-hez, hogy a Metro North is rohamtempóban dolgozik a pályaoldali és járműfedélzeti berendezések telepítésén - ezek 2018 végéig történő sikeres teljesítése az előfeltétele annak, hogy a teljes üzem bevezetésére 2020 végéig kapjanak időt.


Mobilnet a metróban


Prága | Csehország – A Prágában utazók számára köztudott, hogy nem csak a mobil szélessáv, hanem általában a beszélgetésre alkalmas mobiltelefonos lefedettség is erősen hiányos a metróhálózaton. A vonalakon jobbára csak az állomásokon és ott is csak a felszínről leszivárgó jelek segítségével használhatjuk telefonunkat. Ennek azonban hamarosan vége: egyelőre csak a C metró egy szakaszán, a Muzeum és Vyšehrad megállók között építik ki a mobilszolgáltatókkal közösen a lefedettséghez szükséges eszközöket, de a jövő év végig folyamatosan a teljes hálózatra kiterjesztik a mobiltelefon-lefedettséget.

A Smíchovské nárdaží megállóban mobilnet nem nagyon van, de a DPP wifije elérhető
(fotó: Halász Péter)

Ezeken felül a DPP ingyenes wifiszolgáltatást is kínál: egyelőre csak a C és a B metró Florenc állomásain, valamint a Náměstí Republiky, Smíchovské nádraží, Hlavní nádraží és a Pražského povstání állomásokon üzemel a vezetéknélküli internetelérés; az év végéig a Muzeum állomáson is elérhető lesz a rendszer.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.