2019. 02. 14.

Liberec Expressz

Csehország északi felének egyik fontos turisztikai és regionális központja is Liberec. Ám a város majdhogynem közelebb esik a szomszédos Németország főbb városaihoz, mint a cseh fővároshoz. A ČD ezen javítana most, legalábbis tanulmányok szintjén már mindenképpen napirendre került a fejlesztés ügye.



Bár tizenhárom tanulmány készült róla, egyelőre még nem történt érdemi előrelépés a Prága és a Liberec közötti vasúti közlekedés gyorsításával kapcsolatban. Jelenleg a leggyorsabb, csak egyetlen (Turnov állomáson történő) átszállást tartalmazó út legkevesebb 2 óra 36 percig tart, végig gyorsvonatokkal közlekedve. Eközben a közúti konkurencia, a RegioJet buszai átszállás nélkül 1 óra 5 perc alatt érnek el menetrend szerint a prágai Černy most metróállomástól Liberecbe, ami finoman szólva is kevéssé vonzóvá teszi a vasúti közlekedést.

A „pók” egy része Turnov állomáson. Prága és Liberec között utazva célszerű itt átszállni

A legutóbbi reménysugár tavaly márciusban foszlott szerte, amikor a mi miniszterelnök Andrej Babiš az északkelet-csehországi megyeszékhelyen járt, ahol elmondta, hogy önmagában a pályafelújításokkal nem lehet annyival gyorsítani a vonatokon, hogy az megérje. A libereci városvezetés azonban nem is ebben gondolkodik, hanem egy második (a városukat érintő) Berlin–Prága nagysebességű (de legalább 160 km/h sebességgel járható) tengelyben. Az SŽDC részéről Radek Čech is azt mondta, hogy az új pályának nem szabad véget érnie Liberecben, hanem folytatódnia kell akár Zittaun át Drezda, akár Wrocław felé, hiszen a térségben az ilyen irányú vasúti kapcsolatok igen gyérek, miközben a gazdasági érdekek és a turizmus is azt kívánja, hogy minél közelebb kerüljenek egymáshoz ezek a városok is.

Liberec térségében meghatározó szerephez jut a dízelvontatás, villamosított fővonal a környéken sincs. A háttérben a német Netinera-csoport motorvonata, amely a Drezda és Liberec közötti Trilex-járatokra járja – előtérben a csatlakozó, de nem Prága, hanem csak Turnov, jobb esetben Nyburkon át Pardubice felé közlekedő vonat cseh szerelvénye

De nem csak Csehország lenne érdekelt egy korridorban: Görlitz városa is szeretne jobb kapcsolatot a saját fővárosukkal, ezzel tovább erősítve a keletkezett lobbierőt. Az igény nem annyira elrugaszkodott, hiszen a német sajtóban is szóba került közvetlen Berlin–Wrocław vonatok akár ICE-vel való kiszolgálása – elvi lehetőségként persze, hiszen a lengyel egyenáramot ismerő ICE-szerelvényekkel hadilábon áll a DB.
A volt NDK keleti fele, a Berlin–Drezda tengelytől keletre eső területek szinte kívánják a távolsági közlekedésbe való (ismételt) bekapcsolást. Az egyre élénkebb német-lengyel határmenti együttműködések miatt sem rossz ötlet és persze azt sem szabad elfelejteni, hogy a Kelet-Berlin-központú NDK megszűnésével lényegében megszűntek az ide közlekedő távolsági belföldi vonatok is. Reménysugár lehet a Deutsche Bahn 2018/2019-es menetrenddel megtett lépése, ami szerint Gera immáron ismét elérhető InterCity-vonatokkal, amely így a távolsági hálózat része lehet, még ha csak napi néhány pár járatról is van szó. Ám Görlitz vagy éppen Zittau, amely szintén komoly idegenforgalmi vonzerővel bír, nem érhető el a távolsági vonatokkal, a regionális járatok pedig nem éppen az interregionális közlekedés érdekeit szolgálják, hiszen némiképp érhető módon a helyi érdekekhez igazodnak menetidőben, járatsűrűségben és megállási rendben is.
Halász Péter
Hazai szempontból érdekes lehet, hogy utóbbi útvonal átépítése a jelenlegi Metropol EuroNight-ra is hatással lehet, így a jelenlegi 9:36-os berlini érkezés is hamarabbra kerülhet. A berlini kapcsolat sokat lendíthetne a három nagyváros (Liberec, Görlitz és Wrocław) és környéke gazdaságán, ezt a február 11.-ei cseh-német-lengyel közlekedéspolitikai konferencián is elismerték a felek.

A Škoda-gyárról ismert Mladá Boleslav főpályaudvaráról egy életkép: nem éppen ilyenre számít az ember a térségi ipari központjánál
(fotók: Halász Péter)

Az SŽDC álláspontja szerint legelső lépésben a Prága–Mladá Boleslav szakasz átépítésével lehetne kezdeni, sőt a teljes programtól függetlenül érdemes lehet kétvágányú, villamosított pályában gondolkodni.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.