2019. 03. 04.

Így kompozzák át a vonatokat Németország és Dánia között – most még

Európa egyik utolsó kompja, ami személyvonatot is szállít, a dániai Rødby és a németországi Puttgarden között közlekedik. Ez azonban hamarosan gyökeresen megváltozik, itt a két ország közös beruházással új alagutat épít, hogy megkönnyítsék és lerövidítsék mind a közúti, mind pedig a vasúti kapcsolatokat.



Dánia, de főleg a főváros, Koppenhága vasúti kapcsolatai a külvilággal sosem voltak egyszerűek, eredetileg mindenképpen kompozni kellett, hiszen a város szigeten fekszik. Az idők során az úgynevezett szárazföldi útvonalon, azaz Hamburgból Flensburgon, Koldingon és Odensén át Koppenhágába vezető vasútvonalon mindenhol megépültek a hidak és alagutak, utolsónak a Storebæltsbroen (Nagy-Bælt híd), így már végig vonatban ülve utazhatunk. Ezzel az addigi elsődleges útvonal, a Vogelfluglinie (madárröpte útvonal, magyarul erre toronyirántit mondanánk), ahol a mai napig kompozni kell, főleg a teherszállításban elvesztette fontosságát. A leggyorsabb közvetlen személyvonatok, a Hamburg és Koppenhága között kétóránként közlekedő Eurocityk azonban még most is Lübeck–Puttgarden–Rødby–Nykøbing útvonalon járnak. Ez azt jelenti, hogy Németország és Dánia között a vonatokat át kell kompozni. Az elmúlt időben itt sokáig a DB és a DSB ICE TD dízelmotorvonatai jártak, mivel a vasútvonal nincs végig villamosítva, de a kompra sem tudna önerőből felmenni egy villamos motorvonat. A dízel ICE-k selejtezése után ma már a dán vasút IC3-as szerelvényi járnak itt, amit vasutas körökben csak gumiorrúnak becéznek.
Ezen közlekedési forma, ahol a menetrend szerinti vonatot hajóval szállítják, mára kihalófélben van és a Fehmarn-szoroson, Puttgarden és Rødby között is meg vannak számlálva a napjai. A jövő itt egy tengerfenéki alagút, amely tervei már készen is vannak, lassan a munkálatokat is elkezdik. Addig azonban marad a kompozás, amely folyamatot itt részletesebben is bemutatunk.

Ilyen hibrid hajtású kétirányú kompokkal szállítják jelenleg az közúti és vasúti járműveket Rødby és Puttgarden között

Vonatunk az alsó szintre, a teherautókkal vagy épp turistabuszokkal egyszerre gördül fel a kompra

Hamburgból az Eurocity vonatok kétóránként indulnak a főpályaudvarról Koppenhága felé. Fehmarn felé Lübeckben van az első megálló, ahol a felsővezeték is elfogy a fejünk felől, innentől majdhogynem a dán fővárosig villamosítatlan vonalakon haladunk. Puttgarden előtt a vezető jegyvizsgáló három nyelven mondja el, hogy készülődjünk, mert hamarosan felmegy vonatunk a kompra, ahol biztonsági okokból nem lehet a vonatban maradni. Egy rövid megállás után Puttgarden vasútállomásán, ami közvetlenül a kikötő előtt található, lépésben gurulunk tovább, fel a kompra. Az autókkal és kamionokkal együtt érkezünk meg a hajó belsejébe. Mivel a komp kétirányú, a közúti járműveket egyszerre tudják felfelé és lefelé is engedni, ahogy már van hely. Nem is ok nélküli ez a sietség, itt a kompok félóránként járnak és szinte mindig tele vannak, óriási a közúti forgalom.

A komp hasában a vonat megállása után. Ilyen szűk helyen kell le- és később felszállni

A hajó belsejében, miután elhagytuk a vonatot, szűk lépcsőházban kell felkapaszkodni a fedélzetre. Az időt itt boltokban, kávézókban, éttermekben, vagy ha az időjárás engedi, a nyílt fedélzeten lehet eltölteni. Az átkelés nagyjából 45 perc, ami pont elég arra, hogy igyunk egy kávét vagy bekapjunk egy szendvicset és még a tengerben való gyönyörködésre is marad idő. A Fehmarn-szorosban óriási a hajóforgalom, a Balti-tengerről érkező hajók, amelyek az Északi-tenger felé igyekeznek, itt illetve a Kieli-csatornán át tudják levágni az utat. Az átkelés vége felé a hangosbemondókon át szólítanak fel, hogy térjünk vissza a járműveinkhez illetve a vonathoz. Dokkolás után újra beröffen a dízelmotor és már indulunk is a szárazföld felé. Itt, Rødby Færge állomáson is megállunk néhány percre, mielőtt továbbindulunk Koppenhága felé. Mostanában itt ismét szigorúbb határellenőrzés is van, de ez sem tart tovább 10 percnél. Innen vonatunk Nykøbing, Næstved, Roskilde érintésével éri el a dán fővárost. Ez a vonal jelenleg Vordingborgig egyvágányú, Ringstedig villamosítatlan, azonban ez rövidesen megváltozik, hiszen a DSB már nagy erőkkel dolgozik a vonal teljes felújításán, kétvágányos kiépítésén és villamosításán. Innen már csak egy ugrás a dán főváros, Koppenhága, ahol utazásunk véget is ér, a vonat nem közlekedik tovább.

A hajót kikötéskor szorosan a parthoz rögzítik, így még a vonat kihaladásakor sem mozdul el, ami természetesen elengedhetetlen a vágányok pontos kapcsolódásához
(fotók: Berky Dénes)

A Fehmarnbelt Link
A Fehmarnbelt Link elnevezésű projektet a dán kormány 2009-ben, a német 2010-ben hagyta jóvá, melynek teljes költségét 5,6 milliárd euróra tervezik. A dán oldalon ez mindenképpen nagyobb falat lesz, hiszen a villamosított fővonalból Ringstednél ágazik ki a Rødby-ig nagyjából 120 kilométer hosszú vonal, ami mindössze Vordingborgig kétvágányú, villamosítás pedig sehol nincs. Ezt tervezik végig kétvágányúvá és villamosítottá kiépíteni, illetve ETCS L2 biztosítóberendezéssel felszerelni. Ezzel ellentétben a német oldalon 90 kilométernyi egyvágányú, villamosítatlan vasútvonalat találunk Lübecktől Puttgardenig, amelyet a németek szintén teljes felújításnak vetnek majd alá. A munkálatok a dán oldalon már javában zajlanak, ennek keretében hamarosan megnyílik a teljesen új Koppenhága–Ringsted vonal is, ami a belföldi, de a Fehmarn irányú vonalaknak is hasznára lesz. Maga az alagút 18 kilométer hosszú tengerfenéki alagút lesz, amelyet süllyesztéses technológiával, Dániában előre gyártott elemekből építenek, ezzel a világ leghosszabb ilyen jellegű alagútja lesz. Ezzel nem csak a Dánia felé irányuló forgalom rövidül le jelentősen, de Svédország is sokkal közelebb lesz vasúton és közúton is. A tervezett menetidő Hamburg és Koppenhága között 2,5 óra, ami komoly javulás a mostani 4,5 órához képest.

A dán oldali munkálatok megkezdésével a vágányzár miatt a vonatok kompozása előreláthatólag már idén decemberben a menetrendváltással megszűnik. A Hamburg-Koppenhága közvetlen vonatok a szárazföldi vonalon át, azaz Flensburg, Fredericia és Odense érintésével közlekednek majd. Ez csekély menetidő-növekedést is eredményez majd, de valószínűleg a Rødby–Puttgarden közötti vasúti kompozás végét is jelenti majd. A munkálatok befelyeztével, a 2020-as évek közepén a vonatok ismét visszatérnek majd a Vogelflugliniére, ekkor azonban már az új alagúton át fognak közlekedni. Hogy ezen a vonalon, a nemzetközi vonatok terelse alatt milyen menetrend lesz, és hogy továbbra is lehet-e majd vonatjeggyel kompozni az egyelőre még nem tisztázott.

A Németország és Dánia közötti meglévő és tervezett vasúti kapcsolatok. Sötétkékkel a Fehmarnbelt alagút
A süllyesztéses alagút előre gyártott elemeit később befedik, így a tengerfenék alatt védve lesz a közút és a vasút is

 Berky Dénes

4 megjegyzés:

  1. Szicíliába már nem jár vasúti komp?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De, jár. Az lesz, a Puttgarden-Rødby megszűnése után az utolsó napi szinten használt vasúti komp Európában.

      Törlés
  2. 1992-93 körül még Warnemündéből kompoztunk át vonattal. Az a vonal teljesen megszűnt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az bizony megszűnt. Sőt, a régi sassnitzi (avagy saßnitzi) kompkikötő is megszűnt, pedig ott a Csárdásban közlekedő malmöi CAF-hálót is kompolták átfelé. A környéken egyedül Mukranban lehet normál nyomtávolságon vonatot hajóra tenni, meg nyilván egyelőre még Puttgardenben. Mukrant a Malmö–Berlin magán éjszakai vonat (https://www.snalltaget.se/de/destinationen/skandinavien) használja.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.