2019. 05. 05.

Brüsszel megállíthatatlannak bizonyult

A 2019-es TRAM-EM keretében 21 nemzet 25 városának legjobbjai találkoztak a soknezetiségű Brüsszelben. A 150 éves villamosüzem, a 30 éves Brüsszel-Régió és a 8 éves Villamosvezető EB programjai jól kiegészítették egymást.





Nyolcadik alkalommal rendezték meg a Villamosvezető Európa-bajnokságot. Idén Brüsszelben volt a rendezvény, ahol a szomszédos Fête de l’Iris/Irisfeest az önálló, kétnyelvű brüsszeli fővárosi régió létrehozásának harmincadik évfordulóján rendezett kulturális programokkal és az Európai Unió intézményeinek nyílt napjával egy egész heti rendezvénysorozat egyik állomása volt a Tram EM.

Az 1979-es gyártású Van Hool A120-as a Place Royale/Koningsplein és a Rond-Point Schuman/Schumanplein között ingázott az EU-s nyílt nap miatt.

A csapatok és a versenyszámok bemutatás után megkezdődhetett a küzdelem a hivatalos megnyitó alatt eső áztatta pályán a megtisztelő címért.

A csapatok bemutatása ABC-sorrendben történt, így került a brüsszeli és a budapesti csapat egymás mellé.

A 25 résztvevő város küldöttségei a jégesős megnyitón

A helyszín a belvárosban található rue Royale/Koningsstraat volt, ahol a királyi palota mellől indultak a versenyzők az öt feladatot tartalmazó útjukra. Az első kihívás a legtöbb csapatnak meglepetés volt, ugyanis egy légfékes villamossal kellett egy bója előtt, ahhoz minél közelebb megállni. A következőben egy 7700-as sorozatú, PCC-utód villamossal kellett úgy megállni, hogy a villamos oldala minél közelebb legyen a bábuhoz. Érdekesség, hogy ezt eddig jellemzően egyenes szakaszon kellett végrehajtani, ez alól csak a budapesti és a mostani verseny volt kivétel. További nehezítésként hatott, hogy az utca nem teljesen sík felületű, köszönhetően a kockaköves burkolatnak és a város domborzatának.

Az éppen nem szereplő csapatok a többiek teljesítményét figyelve próbáltak előnyre szert tenni

Az oldaltávolság becsélését a STIB/MIVB vezető beosztású dolgozójaként öltöztetett Manneken-pis bábuval végezték

Az utasok gyors átszállítása után...

...a megállóperon melletti megállás pontosságával lehetett pontokat szerezni.

Az évek óta elmaradhatatlan bowling idén is fordulatosra sikerült

A harmadik versenyszámban egy Bombardier Flexity Outlook-kal kellett úgy megállni, hogy a villamos menetirány szerinti harmadik ajtajának közepe legyen a kihelyezett skálával egy vonalban. Innen elindulva pontosan 35 km/h-ra kellett gyorsítani, amit a helyi rendőrség autóba szerelt berendezésén kívül az szervezők kézi eszközzel is mértek.

A magyar csapatot Marie-Anne Elek helyi járművezető tolmácsként segítette

Az első futamban Palóczi Julianna vezetett és Kovács Attila segédkezett

Budapest után újra ívben kellett megtippelni, hol fér még el a villamos

A célfékezésnél egy megfelelőnek ítélt fékpozíciót beállítva lassult megállásig a villamos

A bowlingban három bábut sikerült felborítani

A második futamon helyet cseréltek, Attila vezetett és Julianna segített. A hátérreben álló bíró arcáról leolvasható a későbbi eredmény.

A megállási pontosságot, sebességbecslést és a célfékezést a 150 éves évfordulóra felmatricázott 3150-es pályaszámú villamossal végezték. A jármű moduljai a különböző korszakok jellemző színeire emlékeztetnek.

Délután a bowlinghoz a korábban csak tartaléknak kihozott Flexity állt be, de Attila későn kapcsolt fékre

A sebesség-ellenőrzés után még ugyanazzal a villamossal egy a földre helyezett skála felett kellett (volna) megállni. Ez a versenyszám nagyon kevés csapatnak sikerült, jellemzően túl korán álltak meg, de néhány csapat túlfutott és a kihelyezett sorompót is kilökte. Ezután át kellett szaladni a párhuzamos vágányon álló szintén Bombardier Flexity Outlook-ba, amellyel a leglátványosabb feladatot a bowlingot kellett végrehajtani. A dolgot nehezítette a verseny elején az oldalszél, de erre gyorsan megoldást találtak.

Az egész rendezvényre jellemző volt a rendkívül változékony időjárás, folyamatosan váltotta egymást a napsütés, az eső és a jégeső, ami külön kihívást jelentett a versenyzőknek és a nézőknek egyaránt.

A női egyéni versenyben Laurence Meert (Brüsszel) mellett Linda Brandon (Rotterdam) és Nikol Pradova (Prága) állhatott dobogóra

A férfiaknál a másfél éve villamossal rendelkező Luxembourgot képviselő Tiago Ferreira mellé a moszkvai Anton Medvedev (Антон Медведев) és a helyi Mesut Tascaran állhatott fel

Tiago Ferreira láthatóan örült a díjnak

A csapatok eredménye alapján Brüsszel (Laurence Meert, Mesut Tascaran), Moszkva (Anton Medvedev/Антон Медведев és Viktoria Uljanova/Виктория Ульянова) és Oradea/Nagyvárad (Vasile Balaj és Baiduca Cristina Florica) lett a sorrend.

Az egyéni és csapatversenyben helyezést szerzettek a színpadon

Az eredményes és jó hangulatú nap után egy közös csoportkép erejéig mindenkit a színpadra szólítottak

Brüsszel győzelmével bebizonyosodott, hogy az esemény házigazdája is nyerhet. Ilyenre eddig még nem volt példa, a helyi tudás és ismeret ellenére korábban senkinek nem sikerült ez a bravúr.

A váltóbotot Nagyvárad képviseletében Adrian Revnic az OTL műszaki igazgatója vehette át
Gratulálunk a magyar csapatnak az elért eredményekhez, a velük készült interjút hamarosan hallhatjátok. Találkozunk jövőre Nagyváradon!

Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.