2020. 02. 11.

Viharos hétkezdet Európában

Mintegy kettő napig ostromolta Európát a helyenként változóan Ciara vagy Sabine néven hivatkozott ciklon. A közlekedés mindegyik ágazata megszenvedte a szelet és a rákövetkező esőket.




Ciara vagy Sabine?
A viharok elnevezése legalább annyira bonyolult Európán belül, mint szinte bármelyik közös folyamat vagy szabályozás. Bár a kiemelkedően nagy hatású viharokat még manapság is szokás a hozzákapcsolódó helyről vagy a hatásáról nevezik el, de alapvetően személynevekkel jelölik őket. Ezt a szokást az Egyesült Államok meteorológiai szolgálata, a National Weather Service kezdte alkalmazni még a II. világháborúban a csendes-óceáni tájfunok jól kimondható, rövid női elnevezésével, majd ezt 1953-tól az Atlanti-óceán feletti hurrikánokra is kiterjesztették. Az elsődleges előny abban áll, hogy a médiában könnyebben kommunikálható egy becenév, erre a XXI. században az online közösségek címkézési rendszerei is ráerősítenek.
1954 óta a Freie Universität Berlin is alkalmazza ezt a rendszert, 1998 óta évenként váltva a ciklonok és anticiklonok "nemét". 2020-ban a ciklonok (vihart hozó, alacsony nyomású képződmények) női, az anticiklonok (nyugodt időjárást hozó, magas nyomású képződmények) férfi neveket kapnak. A lista a wetterpate.de oldalon megnézhető és az üres helyek anticiklon esetében 236,81 €, ciklon esetében 355,81 € támogatás ellenében a saját nevünkre írathatóak.
Norvégia, Svédország és Dánia 1995-ben úgy határozott, hogy a nevek kiosztásánál az elsőként elért ország meteorológiai szolgálata választ nevet a saját rendszere alapján: Norvégiában csak a viharok kapnak felváltva férfi és női nevet, Svédországban az aktuális napon ünnepelt névnap meghatározó, Dániában pedig a Meteorológiai Intézet választása szerinti elnevezést használnak. Ebből adódóan Skandináviában egészen érdekes sorrendiség alakul ki.
2015 óta a Met Office (Nagy-Britannia) és a Met Éiréann (Írország) is saját, közös listát használ, amit viszont csak a jelentősebb viharok esetén osztanak ki. Hollandiában rendszerint a brit nevet használják. Érdekesség még, hogy az Atlanti-óceánon átkelő viharok esetén az ex- előtaggal hivatkozzák az Újvilágban használt nevén.
A Mediterráneumban ugyan van megállapodás a portugál, spanyol és francia meteorológusok között a jelentősnek jelölt viharok elnevezésére, de Kelet-Európában teljes káosz uralkodik – változó, hogy a brit, a német vagy helyi nevezéktan szerint hivatkoznak.
Láthatóan nincs túl nagy konszenzus, ezért helyes a Magyarországot ma elhagyó légköri anomáliára mindkét – a brit rendszer szerinti Ciara és a német rendszer szerinti Sabine – név használata, pedig a média felelőssége abban is áll, hogy nem közvetít zavart okozó információkat.

A meteorológusok figyelmeztetései alapján a holland és német vasutak már csütörtökön elkezdtek felkészülni a várható károk elhárítására és az utasok információval ellátására, ennek ellenére ezrek voltak kénytelenek vasútállomásokon eltölteni a vasárnap éjszakát. Leginkább a légiközlekedés sínyli meg ezeket a napokat, hiszen a legvédtelenebb szerkezetek, még a most felállított rekord ellenére is. A nagyobb repülőtereken, mint Amszterdam, London vagy Bonn százával töröltek járatokat.

A BIG JET TV London Heathrow mellől közvetített élőben

Második számú érintett a vasút volt, hiszen kötöttpályás közlekedési módként nem tud közlekedni, ha bármilyen nagyobb idegen tárgy állja az útját. A legnagyobb erőfeszítéseket a Deutsche Bahn volt kénytelen megtenni, hiszen a front közeledtével fokozatosan állította le a közlekedést, ezt követték a magántársaságok is. vasárnap 18:00-tól már egyetlen távolsági vonat sem indult el, a szerelvényeket ideiglenes tartózkodónak jelölték ki. Az úgynevezett Hotelzugok minden nagyobb csomópontban: hivatalos számok szerint 23 pályaudvaron 34 szerelvény várta a hoppon maradt utasokat. Ezen felül a regionális kapcsolatok is szüneteltetésre kerültek, a csak vasúton elérhető Sylt szigetre vasárnap déltől nem lehetett bejutni és cikkünk megjelenésekor is bizonytalan a vonatok közlekedése a szerelvények fordulóinak összekavarodása miatt. Ez igaz a nemzetközi kapcsolatokra is, hiszen például a MÁV-START az EC 172 Hungária szerelvényét vasárnap elküldte Hamburgba, de csak Berlinig közlekedett, a másnapi EC 173 Hungária a cseh szakaszon ugyan közlekedett, de jelentős késéssel.

A Správa Železnic (a cseh pályavasúti szolgáltató) GRAPP nevű térképén Prága előtt kaptuk el az EC 173 Hungária számba bejelentkezett vonatot

A DB a február 9. és 11. között érvényes jegyeket korlátozás nélkül elfogadja február 18-ig bármely másik másik azonos útirányú vonaton, de kezelési költség nélkül vissza is válthatjuk vagy kicseréltethetjük még a Super Sparpreis jegyeket is. Jelenleg a München–Zürich kapcsolat nem használható a St. Margrethen-i határátmenet lezárása miatt, illetve a Kassel–Gießen szakasz nagysebességű verziója van kizárva.

A német közszolgálati adó 20:00-kor egészen hátborzongató képeket közölt a szél erejéről

Tegnap délelőtt Csehországot is elérte a szél, ezért gyakorlatilag a Prága–Brno vonaltól délre jelentős korlátozásokat vezettek be. Sok vonalszakaszon a kidőlt fák miatt lehetetlenült el a közlekedés.

Jól láthatóan akadályozták a vonatok közlekedését a pályára borut fák Csehország több pontján

Magyarországra tegnap délután érkezett meg a vihar frontvonala, de eddigre már sokat veszített erejéből, Budapest környékén hajnalban hozott zivatart, azóta többnyire napsütéses időjárásnak örvendhetünk. Ugyan a szél miatt még délelőtt is dőltek ki fák például Almásfüzitőnél, a meteorológusok nem számítanak nagyobb károkra.

A vihar a hivatalos adatok szerint életeket is követelt: Angliában egy autósra dőlt egy fa, Lengyelországban anyának és lányának okozott halálos fejsérülést egy leomló tető, Svédországban pedig egy csónak süllyedt el a tulajdonossal együtt.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.