2020. 07. 30.

Villannyal északon

Skandináviában az emissziómentes közösségi közlekedés felé lépnek és a hosszú időtávú szerződésekkel garantálják az üzemeltetők érdeklődésének fenntartását.



Svédországban és Norvégiában is úgy ítélték meg a hagyományosan magas színvonalat megszabó megrendelők, hogy érdemes szerződni a francia hátterű közlekedési operátorral. Ennek eredményeként Stockholm környékén 4 éves hosszabbítást, Bergenben pedig 9 és fél éves szerződést nyertek – mindkét esetben kiemelten környezetbarát, nem fosszilis üzemanyagú buszokkal.

Stockholmban és tőle észak-nyugatra, Lindingö községben szolgáltathatott volna 2022 augusztusáig a Keolis a jelenlegi 3 garázsból kiállított 335 busszal, de ezt 2026 augusztusáig hosszabbította meg a Storstockholms Lokaltrafik (SL). A 361 km hosszú, 41 vonalas hálózat 400 megállóját és állomását kiszolgáló rendszerhez egy teljesen új telephely is épül, hogy a 15 elektromos busznak is legyen megfelelő infrastruktúrával felszerelt karbantartóhelye. Ezen felül vállalták, hogy a járműveket felszerelik flottakövetésre alkalmas eszközökkel, aminek az adatatit az SL utazástervezője is hasznosítja majd, hogy az utasok még pontosabb és magasabb színvonalú szolgáltatást vehessenek igénybe. A szerződéshosszabbítás értéke 500 millió euró.

Egy piros vonallal arrébb Bergen és környékén a Skyss az illetékes megrendelő, aki 2020. december 1-től 9 és fél éves időtartamra bízta meg a franciákat, hogy 138 nem fosszilis üzemanyagú autóbusszal szolgálják ki Bergen központi és nyugati részeit. A 333 millió eurós szerződés keretében 5,7 millió kilométernyi teljesítményt rendeltek. A flotta 102 teljesen elektromos buszt, 10 trolit és 26 biodízeles járművet tartalmaz majd. Az elektromos buszokat a kínai Yutong szállítja: 88 darab 12 méteres és 14 darab 15 méteres busz érkezik folyamatosan Sanghaj és Zeebrugge között hajóval. A trolikat a Solaristól, a biodízeles buszokat pedig a Volvo szállítja majd. A bergeni telephelyen már elkezdték kialakítani az elektromos buszok karbantartásához és töltéséhez szükséges csatlakozásokat.

Kína jelenleg a legnagyobb gyártó, ha elektromos buszt akar venni bárki
(Fotók: Keolis)


A szükséges személyzeteket a korábbi üzemeltetőktől átvéve és aktívan toborozva biztosítják, majd az első buszok megérkezése után intenzív képzést biztosítanak számukra.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.