2020-07-14

Szia, M7!

Ha a felszínen nincs már hely, legalább a föld alatt legyen bőséges a kapacitás. Ez lehet a vezérelv Brüsszelben, amikor 2016-ban egy rakás új metrószerelvényre írtak ki tendert. A beszezéssel nem csak kiváltanak régebbi járműveket, hanem sűrűbben is fog járni a „rendes” metró.



Még 2016-ban kötött keretszerződést a brüsszeli STIB/MIVB és a spanyol CAF 43 metrószerelvény szállítására, ebből 22-t meg is rendeltek 2020 és 2022 közötti szállítással. A fennmaradó darabokra egyelőre csak opciós jog van, de ezt az elhatározott sűrítések és ezzel együtt járó kapacitásbővítés miatt szinte biztosan lehívják majd. Az új járművek világosabbak, komfortosabbak és akadálymentesebbek lesznek a jelenleg futó legújabb M6-os szériánál.

Az új, M7 sorozatba tartozó vonatok az alapvetően villamosokkal foglalkozó Haren telephelyre érkeztek meg, ahonnét az élesztés után augusztusban az SNCB/NMBS vágányain át jut majd el a Delta telephelyre, ahol elvégzik majd a különböző próbákat és jövő év elejére lesznek bevethetőek az 1-es és 5-ös vonalakon. Jelenleg a leggyakoribb közös követés 2,5 perc, ezt szeretnék folyamatosan 2 percre redukálni, ezzel 16,5 ezerről 21,5 ezerre nő a felkínált helyek száma. A vonalcsoportról felszabaduló régebbi szerelvények a 2-es és 6-os vonalon biztosítanak majd a mostani 3 helyett 2,5 perces csúcsidei követést és a mostani 14 ezer helyett 17 ezer férőhelyet. A metró kapacitásának bővítése egy helyes és világos lépés a STIB/MIVB részéről, hiszen Brüsszelben a felszíni közlekedés hatékonyságát jelentős mértékben korlátozza a város szerkezete és az ebből fakadó szűk közúti kapacitások.

A hosszú útra jól becsomagolták a kocsikat

Dizájnerként Axel Enthoven nevét kell megjegyeznünk, a járműpark ezüst alapszíne pedig egy 2017-es szavazás eredményeként került kiválasztásra. A CAF termékei nem ismeretlenek a kétnyelvű belga fővárosban, a 2007 és 2012 között beszerzett M6-os (Boa becenevű) vonatok is a spanyol gyártó termékei.

Érdekessége az új járműveknek, hogy 2 centiméterrel alacsonyabb lesz a padlómagasságuk, így az 1,03 méter magas peronok tökéletesen szintben lesznek, ezzel is segítve a mozgásukban korlátozottak közlekedését. A hatkocsis, 94 méter hosszú szerelvények 2,7 méter szélesek, oldalanként 18 extra széles (1,6 méter!) ajtóval rendelkeznek és 742 utas szállítására van felkészítve. Ma már szinte elmaradhatatlan a többcélú tér, ahol a kerekesszék mellett nagyobb csomagot vagy kerékpárt is szállíthatunk. A meghajtásról korszerű, energia-visszatáplálásra is alkalmas elektronika és 16, egyenként 135 kW teljesítményű háromfázisú aszinkronmotor gondoskodik.

Egy egység hat kocsiból áll és 94 méter hosszú

Elke Van den Brandt, a város mobilitási miniszterasszonya és Brieuc de Meeûs, a STIB/MIVB vezérigazgatója fogadta az első szállítmányt
(fotók: STIB/MIVB)

Bár a brüsszeli metróhálózat építésének folyamata eléggé ötletszerűnek tűnhet, a legfontosabb kapcsolatok már most is rendelkezésre állnak. Fejleszteni viszont folyamatosan kell, ezért a közeljövőben egy új, Metro 3 néven futó projekt keretében a Noordstation/Gare du Nord és Bordet vasútállomás közé épül majd egy 5 kilométer hosszú alagúti szakasz. Ez a vonal a mostani 32-es villamos északi szakaszát tehermentesítheti majd, ami a prémétro egyik résztvevője és a 3-as és 4-es vonal mellett az egyik legfrekventáltabb. A tervek szerint napi 20 órában közlekednének 3 percenként autonóm módon a vonatok, amik szintén az M7-es sorozatba tartoznának.

Az 1-es és 5-ös vonalakon régóta szeretnének teljes automatizáltságot elérni, de eddig még nem volt erre a lépésre felkészített jármű. Amennyiben ez bekövetkezik, akkor a vezetőfülkével szállított vonatok a budapesti M4-es vonalon látott átalakításhoz hasonló folyamaton esnek majd át és válnak 16 fővel nagyobb kapacitásúvá.

Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.