2020. 09. 16.

Svájc beszáll a Nightjet-bizniszbe


Jópár éve már, hogy a svájci vasút kiszállt az éjszakai vonatok üzemeltetéséből: előbb a CityNightLine-vonatokat adták át a DB-nek, majd a saját éjszakai flottájukat is felszámolták. Ám most úgy tűnik, hogy az ÖBB sikere nyomán az SBB is beszáll a Nightjet-hálózat üzemeltetésébe és nagyratörő álmokat szövögetnek az új európai éjszakai vonatokról.


Az ÖBB és az SBB közös közleményben tudatta, hogy a svájciak beszállnak az osztrák vasút által gründolt Nightjet-hálózatba. Ez önmagában talán nem is lenne akkora nagy hír, ha nem vetnénk egy pillantást a közleményhez mellékelt hálózati térképre. Egyrészt új desztinációk jelennek meg, hiszen a Zürich–Róma és a Zürich–Barcelona járatok mindenképpen figyelemre méltóak. De közvetlen kapcsolatot kaphat a svájci város Amszterdam és Brüsszel felé is. Az éjszakai vonatos biznisz anyagi hátterét a Svájci Klímaalapból finanszírozhatja majd az SBB.
Az éjszakai vonatokra márpedig szükség van: 2019-ben és 2020-ban a koronavírus-járvány kitörése előtti időszakban folyamatosan emelkedtek az utasszámok, csak Svájc esetében ez egy éven belül 25%-os növekedést jelent. A klímabarát utazási lehetőséget kínáló vasúti közlekedés szerepe láthatóan felértékelődik Európán belül, így a jelenleg 19 viszonylatot számláló hálózatot a két állami vasúttársaság közösen bővíti majd: Svájc 10 viszonylaton 25 új célállomással kapcsolódik majd a rendszerhez.

A tervezett SBB-érintettségű Nightjet-hálózat 2024-ben
(grafika: ÖBB/SBB)

Az első ütemben 2022-től egy új napi Zürich–Basel–Frankfurt am Main–Köln–Amsterdam CS viszonylatú járat jelenik majd meg a kínálatban, ám mivel a jelenlegi járműpark meglehetősen szűkös, itt alvállalkozásra szorul majd az SBB: a német RDC Asset GmbH, az egykori BahnTuristikExpress járműveivel jelenhet majd meg a piacon a tervek szerint.
Növelni kívánják a Zürich–Basel–Berlin–Hamburg tengelyen is a kapacitásokat, várhatóan 2023-tól ismét két külön vonat közlekedik majd ezen a viszonylaton (egy Berlinbe, egy Hamburgba), a berlini szerelvény pedig prágai közvetlen kocsikat is visz majd, ennek köszönhetően Lipcse és Drezda is felkerül (vagyis a CNL Kopernikus megszűnése után visszakerül) az éjszakai vonatok térképére. Ezen kettészedésnek az oka, hogy a most közösen közlekedtetett két vonat elérte a maximális 14 kocsis hosszt viszont a kapacitásra pedig szükség lenne. A Lipcsén át Berlinbe és Prágába közlekedő vonat pedig újabb célpontokat rak fel a Nightjet-térképre, ennek azonban Braunschweig és Magdeburg áldozatul esik.
A legizgalmasabb azonban a két teljesen új viszonylat lesz majd: a Zürich–Bern–Brig–Domodossola–Róma viszonylat mellett naponta szeretne az SBB egy Zürich–Bern–Lausanne–Genf–Barcelona járatot is, amely a 2012-ben megszűnt EN 273/EN 274 számot viselő „Pau Casals” nevű járatpár feltámasztása lehet majd. Akkoriban azt írtuk és ez mutatja is, hogy mekkorát fordult a világ: „Amíg az éjszakai vonatra 360 és 660 frank (84 és 155 ezer forint [2020-ban 120-219 ezer forint]) között mozog egy normál menetjegy ára, addig a fapadosok jóval gyorsabban és olcsóbban, mintegy 200 frankért (körülbelül 47 ezer forintért [2020-ban 66 ezer forint]) már elviszik az utasokat Barcelonába.” És hiába olcsóbb még sok viszonylaton is a repülőgép, a vonatok egyre magasabb utasszámmal bírnak az utóbbi időszakban.
Hogy az amszterdami vonat 2022-es indulásán kívül a többi járat mikor indulhat el, arról egyelőre nincs pontos információ, de nagyobb összegben fogadnánk rá, hogy az ÖBB új szerelvényeinek érkeztével párhuzamosan fog bővülni a hálózat is.

A járműpark bővítése és fiatalítása érdekében az ÖBB már komoly előrelépéseket tett, a Siemens hamarosan építi az új Nightjet-vonatokat, amelyek közül 13 szerelvény 2022-től forgalomba is áll majd. Az ÖBB reményei szerint ezek a járművek még vonzóbbá teszik majd ezt a környezetbarát utazási módot.

Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.